درآمد ۱۲.۹۷ میلیارد دلاری فیسبوک در فصل چهارم ۲۰۱۷ با وجود ریزش کاربران آمریکایی

پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گزارش مالی فیسبوک از سه‌ماهه‌ی پایانی سال مالی ۲۰۱۷ این شرکت، حکایت از درآمد ۱۲.۹۷ میلیارد دلاری این شرکت دارد.
تبلیغات

برخلاف نگرانی‌های موجود بر سر روسیه و استقبال نه‌چندان خوب کاربران از فید خبری پسیو فیسبوک، غول دنیای شبکه‌های اجتماعی، عملکرد فراتر از انتظاری در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی پایانی سال مالی ۲۰۱۷ از خود به‌جای گذاشت. فیسبوک با رشدی ۲.۱۸ درصدی، اکنون ۱.۴ میلیارد کاربر روزانه‌ی فعال دارد؛ در حالی که تعداد کاربران این شبکه‌ی اجتماعی در فصل سوم ۲۰۱۷ با رشدی ۳.۸ درصدی، بالغ بر ۱.۳۷ میلیارد نفر برآورد شده بود؛ بنابراین شاهد کاهش قابل توجهی در رشد تعداد کاربران فیسبوک هستیم، در حقیقت نرخ رشد یادشده، پایین‌ترین نرخ در تاریخ این شرکت به‌شمار می‌رود.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، چنین کاهشی در نرخ رشد تعداد کاربران را به‌ تغییراتی همچون نمایش کمتر ویدیوهای پربازدید مرتبط می‌داند که «زمان صرف‌شده در فیسبوک را روزانه ۵۰ میلیون ساعت کاهش داده است»، این مدت، معادل ۲.۱۴ دقیقه در روز به‌ازای هر کاربر یا ۵ درصد از کل زمان صرف‌شده توسط تمام کاربران در فیسبوک محسوب می‌شود. تغییر در نمایش ویدیوهای پربازدید، برای نخستین‌بار منجر به کاهش ۷۰۰ هزار نفری تعداد کاربران فعال روزانه‌ی این شبکه‌ی اجتماعی در منطقه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا و کانادا شد.

بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مالیاتی قابل توجهی که فیسبوک ملزم به پرداخت آن است، غول دنیای شبکه‌های اجتماعی، به درآمدی بالغ بر ۱۲.۹۷ میلیارد دلار، معادل سود ۲.۲۱ دلاری منطبق بر GAAP یا «استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی» دست یافته است که فراتر از پیش‌بینی درآمد ۱۲.۵۵ میلیارد دلاری یا سود ۱.۹۵ دلاری به‌ازای هر سهم محسوب می‌شود؛ اما با در نظر گرفتن هزینه‌های مالیاتی، سود فیسبوک به‌ازای هر سهم، ۱.۴۴ دلار است.

تعداد کاربران ماهانه‌ی فیسبوک اکنون با رشدی ۳.۳۹ درصدی نسبت به تعداد ۲.۰۶ میلیارد نفری کاربران ماهانه‌ی این شبکه‌ی اجتماعی با رشد ۳.۱۹ درصدی در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۷، اکنون ۲.۱۳ میلیارد نفر برآورد می‌شود؛ بنابراین با وجود کاهش نرخ رشد تعداد کاربران روزانه، نرخ رشد کاربران ماهانه‌ی فیسبوک، افزایش یافته است. با این حال درصد کاربران ماهانه‌ای که به‌صورت روزانه به این شبکه‌ی مجازی بازمی‌گردند، همانند ۳ سال گذشته (از سال ۲۰۱۵، این رقم تغییری نکرده است)، معادل ۶۶ درصد برآورد می‌شود که نشان می‌دهد کاربران با وجود آنکه زمان کمتری را صرف گشت‌وگذار در فیسبوک می‌کنند، کماکان با اشتیاق، به آن بازمی‌گردند.

متوسط درآمد فیسبوک از هر کاربر نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته‌ی میلادی با افزایشی ۲۷ درصدی، اکنون معادل ۶.۱۸ دلار ارزیابی می‌شود. با وجود هشدار فیسبوک به سرمایه‌گذاران مبنی بر نبود فضا در فید خبری برای اضافه‌کردن تبلیغات، متوسط درآمد این شرکت نسبت به سال گذشته نیز ۴۷ درصد افزایش یافته است. فیسبوک در فصل چهارم ۲۰۱۷، سودی بالغ بر ۴.۲۶ میلیارد دلار کسب کرده است که به‌موجب هزینه‌های مالیاتی قابل توجه، کاهش فاحشی را نسبت به سود ۴.۷ میلیارد دلاری این شرکت طی فصل پیشین نشان می‌دهد. پس از انتشار گزارش عملکرد مالی فیسبوک، ارزش هر سهم این شرکت در ابتدا ۴ درصد کاهش یافت؛ اما اکنون ۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

فیسبوک اعلام کرد که تعداد کاربران ماهانه‌ی واتساپ اکنون ۱.۵ میلیارد نفر برآورد می‌شود که نسبت به تعداد ۱.۳ میلیارد نفری در ماه جولای، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. غول دنیای شبکه‌های اجتماعی به‌دلیل کاهش نمایش ویدیوهای پربازدید، کاهشی ۷۰۰ هزار نفری را در تعداد کاربران روزانه‌ی خود در منطقه‌ی کانادا و ایالات متحده تجربه کرده است. زاکربرگ می‌گوید که شرکت تحت هدایت وی، به‌جای اولویت‌دادن به هدفمندترین محتوا، محتوایی را انتخاب می‌کند که هدفمندترین تعامل را به‌وجود آورد. پژوهش‌های فیسبوک نشان می‌دهد که نمایش کامل Story در تمام اپلیکیشن‌ها، جای نمایش فید را خواهد گرفت.

در حالت کلی، نتایج نشان می‌دهد که رفتار کاربران فیسبوک تا چه حد از پوشش روزمره‌ی اخبار مستقل است و این موضوع فیسبوک را به دلیل اجازه‌دادن به روسیه جهت مداخله در انتخابات ایالات متحده و تبدیل‌کردن کاربران به مخاطب اخبار کذب، در معرض انتقادات شدیدی قرار داد. مؤسسه‌های ComScore و Nielsen مدعی هستند که زمان صرف‌شده در فیسبوک به‌ازای هر کاربر آمریکایی در حال کاهش است و این موضوع در میزان رشد تعداد کاربران روزانه‌ی فیسبوک به چشم می‌خورد. تغییرات ایجاد‌شده از جانب فیسبوک نیز در نهایت برای نخستین‌بار منجر به کاهش تعداد کاربران روزانه‌ی آن در آمریکا شد؛ اما به‌نظر می‌رسد که غول دنیای شبکه‌های اجتماعی این مساله را با رشد تعداد کاربران ماهانه‌ی بین‌المللی و سوددهی بیشتر تبلیغات جبران می‌کند.

با توجه به تقابل پایاپای اسنپ‌چت و اینستاگرام، بزرگترین دشمن فیسبوک، خود این شرکت محسوب می‌شود. اکنون فیسبوک باید برای جلوگیری پیشگیرانه از هرگونه بحران حریم خصوصی یا رسوایی‌های دیگر اقدام کند و پیش از به‌وجود آمدن جنبش «Time to leave Facebook» یا «زمان خروج از فیسبوک»، به جنبش «Time Well Spent» (جنبشی که در جهت وارون‌سازی بحران توجه دیجیتال و بهره‌گیری از فناوری در جهت منافع انسانی فعالیت می‌کند) ملحق شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات