توقیف ۱۳۵۷ خودروی متخلف در طرح طاهر پلیس؛ بازگشت گشت نامحسوس

یک‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
فرمانده‌ی نیروی انتظامی تهران بزرگ ضمن اشاره به احیای مجدد گشت نامحسوس پلیس، از توقیف ۱۳۵۷ دستگاه خودرو در طرح ارتقای انضباط ترافیکی خبر داد.
تبلیغات

سردار حسین رحیمی پیش از ظهر امروز در حاشیه‌ی اجرای نخستین مرحله از طرح ارتقای انضباط ترافیکی با عنوان طاهر در جمع خبرنگاران درباره‌ی جزئیات این طرح اظهار کرد:

در این طرح که از اوایل هفته‌ی جاری اجرا شد، با بهره‌گیری از توان تمام همکاران در یگان‌های مختلف تلاش می‌کنیم ایمنی و انضباط ترافیکی را در سطح شهر تهران ارتقا دهیم. اکنون، وضعیت انضباط ترافیکی و ایمنی در سطح شهر تهران پذیرفتنی نیست. این طرح با پانزده آیتم ازجمله خودروهای دود‌زا، فاقد پلاک، خودروهای وارده‌شده به طرح ترافیک با پلاک مخدوش، خودروهای هنجارشکن و... اجرا می‌شود. در این طرح، با خودروهای سنگینی برخورد خواهد شد که معمولا شبانه وضعیت ترافیکی و آلودگی هوا را دچار مشکل می‌کنند. در نخستین مرحله از این طرح، افزون بر ۱۳۵۷ خودرو متخلف توقیف و بیش از ۵۲هزار دستگاه خودرو نیز اعمال قانون شدند.

سردار رحیمی با اشاره به شعار پلیس راهنمایی و رانندگی در تهران بزرگ با عنوان شهر ایمن همراه‌با قانون یادآور شد:

آموزش رانندگان متخلف در تمام مناطق راهنمایی و رانندگی و ستادهای ترخیص، جزو اولویت‌های پلیس پایتخت است. تمام رانندگان و راکبان متخلف باید در این طرح آموزشی شرکت کنند و آموزش‌های لازم را بگذرانند. به‌دنبال ایجاد آرامش در حوزه‌ی انضباط اجتماعی و ترافیکی در تهران هستیم. آمارها نشان می‌دهد بیش از ۷۰درصد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در تهران، راکبان خودرو و عابران هستند. این دو قشر نقش بزرگی در حوادث رانندگی تهران ایفا می‌کنند. جمعیت هدف ما راکبان و رانندگان و سرنشینان خودروها هستند که به‌دنبال کاهش سوانح و ایجاد انضباط ترافیکی هستیم. ناگفته نماند افزون بر ۴درصد کاهش حوادث و کشته‌های تصادف را شاهد هستیم؛ اما از این میزان راضی نیستم و به‌دنبال آنیم این آمار نیز بهبود یابد.
سردار حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ

فرمانده‌ی نیروی انتظامی تهران بزرگ درباره‌ی حمایت از افسران راهنمایی و رانندگی حین اعمال قانون گفت:

با تمام توان از ماموران زحمت‌کش حمایت می‌کنیم و در مواقع لازم، یگان‌های انتظامی، پلیس راهنمایی و رانندگی را یاری می‌کنند. در اول مهر نیز بخش اعظمی از نیروهای انتظامی در یگان‌های امداد و کلانتری‌ها درکنار مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی قرار گرفتند که باعث شدند دچار مشکل نشویم.

سردار رحیمی ادامه داد:

خودروهای توقیف‌شده از سه روز تا یک ماه براساس قانون و متناسب با تخلفشان، اعمال قانون و توقیف می‌شوند. با خودروهای دارای جریمه‌ی بیش از یک‌میلیون‌تومانی نیز برخورد می‌شود. البته به رانندگان آن‌ها برای پرداخت جریمه مهلتی یک‌ماهه داده می‌شود و اگر جریمه پرداخت نشود، خودرو توقیف خواهد شد. در بین خودروهای اعمال قانون‌شده در طرح طاهر، خودرویی با بیش از سیزده‌میلیون تومان جریمه وجود دارد.
خلافی خودرو تخلفات رانندگی پلیس راهور

سردار رحیمی در ادامه افزود:

بهترین کمک مردم به پلیس، رعایت قوانین است. از راکبان موتورسیکلت و عابران و رانندگان انتظار می‌رود قانون را رعایت کنند. در شهری زندگی می‌کنیم که جمعیت آن بیش از سیزده‌میلیون نفر است و حدود هفت‌میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت در آن تردد می‌کنند. بنابراین، در این شهر لازم است همگی قانون را رعایت کنیم. در بین سه عامل انسان و خودرو و جاده، اگر عامل انسانی با دقت در قوانین و مقررات همراه شود، بخشی از سوانح و حوادث کاهش پیدا می‌کند.
سردار حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران

فرمانده‌ی نیروی انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه در بین این خودروها، خودروهای دارای سابقه‌ی توقیف نیز وجود دارد، گفت:

به تمام نمایشگاه‌داران و کسبه که بعضا خیابان و پیاده‌رو را اشغال می‌کنند، اعلام می‌کنم مقابل مغازه، محل عبور عابرپیاده و متعلق به همه است. بخش زیادی از متخلفان توقف ساکن که در این طرح توقیف شدند، از پیاده‌رو اعمال قانون شدند؛ ازاین‌رو، به تمام نمایشگاه‌داران تذکر دادیم این موضوع را رعایت کنند. پل ارتباطی مردم درباره‌ی تمام بی‌انضباطی اجتماعی پلیس ۱۱۰ ‌است که می‌توانند گزارش‌های خود را به پلیس اعلام کنند.

سردار رحیمی درباره‌ی برخورد با خودروهای دودزا ازجمله خودروهای نظامی گفت:

خودروهای اداره‌های دولتی و سازمان‌ها و نیروهای مسلح این موضوع را شامل و با آن‌ها برخورد شده است. طرح برخورد با خودروهای دودزا و LEZ را پلیس با جدیت و حساسیت بیشتری دنبال می‌کند؛ اما انصافا بسیاری از خودروهای دستگاه‌های دولتی اصلاح و مشکل آن‌ها برطرف شده است.

به‌گفته‌ی فرمانده‌ی نیروی انتظامی تهران بزرگ، تاکنون جلسه‌ای درباره‌ی حذف طرح زوج و فرد با پلیس برگزار نشده است:

اجرای طرح‌های جدید مستلزم کاری کارشناسانه است و باید معایب و محاسن آن سنجیده شود. اگر به‌نفع جامعه و کاهش آلودگی هوا بود، آن را اجرا می‌کنیم؛ اما تا این لحظه هیچ بحثی در این زمینه نشده است.
طرح ترافیک

از دیدگاه فرمانده‌ی نیروی انتظامی تهران بزرگ، بیشترین تخلف طرح طاهر به تخلفات ساکن و خودروهایی مربوط‌ بود که مقابل نمایشگاه‌ها پارک بودند. همچنین، سردار رحیمی درباره‌ی بحث مطرح‌شده برای تردد خودروهای نمایندگان مجلس در خط ویژه یادآور شد:

خطوط ویژه برای خودروهای امدادی و پلیس و دستگاه‌هایی است که کار فوریتی به مردم ارائه می‌کنند. درباره‌ی موضوع مطرح‌شده درخواستی به پلیس ارائه نشده است و از آن اطلاعی نداریم. ارائه‌ی مجوز برای تردد در خطوط ویژه دستورالعمل دارد که درصورت احراز شرایط خاص، می‌توان از تردد در خطوط ویژه استفاده کرد.

درپایان، سردار رحیمی از احیای مجدد گشت پلیس نامحسوس و بزرگ‌راه خبر داد و گفت:

از امروز پلیس نامحسوس مجددا احیا شد؛ به‌دلیل اینکه تخلفاتی هم‌چون سرعت و سبقت‌ غیرمجاز و حرکات مارپیچ در بزرگ‌راه‌ها زیاد شده است. راندن با موتورسیکلت سنگین به هر بهانه‌ای در سطح شهر تهران ممنوع است. هیچ موتورسیکلت‌ سنگینی نمی‌تواند در سطح پایتخت عبور کند؛ مگر اینکه پلاک داشته باشد. پلاک برای خودرو و موتورسیکلت مانند شناسنامه است؛ حتی اگر موتورسیکلت گران‌ترین وسیله‌ی نقلیه و متعلق به هر ارگان و سازمانی باشد. تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها باید پلاک گرفته باشند و در جلسه مصوب شد که با این موتورسیکلت‌ها نیز برخورد شود. در روزهای پنجشنبه و جمعه، طرح ویژه داریم و افراد علاقه‌مند به موتورسواری در پیست باید پلاک‌های لازم را از قبل دریافت کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات