نظر مثبت کارشناسان و تیم‌های فرمول یک به محافظ ایمنی هیلو

شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
تحقیقات فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی نشان می‌دهد محافظ هیلو باعث نجات چارلز لکلرک، راننده‌ی تیم فرمول یک سائوبر، در گرندپری بلژیک شد و ارزش ایمنی فراونی دارد.
تبلیغات

گزارش نهایی فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) درباره‌ی تصادف وحشتناک چارلز لکلرک و فرناندو آلونسو در گرندپری فرمول یک بلژیک ۲۰۱۸ در پیست اسپا منتشر شد. در این گزارش، به نقش سیستم حفاظتی هیلو (Halo) اشاره شده که جان راننده‌ی جوان موناکویی تیم سائوبر را به‌دلیل جلوگیری از برخورد با کلاه ایمنی نجات داد.  

Formula 1 halo / فرمول یک هیلو چارلز لکلرک

به‌گفته‌ی وب‌سایت اتواسپرت، درحالی‌که فرضیه‌ی همیشگی این بود که هیلو کار خود را در حفاظت از لکلرک به‌خوبی انجام داد، فیا به‌تازگی متوجه شد خودروی آلونسو ممکن بود در گرندپری بلژیک به کلاه ایمنی راننده‌ی سائوبر به‌شدت آسیب بزند. درحقیقت، محافظ ایمنی هیلو نه‌تنها توانست با وجود نیروی چرخ سمت راست خودروی آلونسو به‌طور ساختاری صدمه نبیند؛ بلکه کار خود را با منحرف‌کردن خودروی راننده‌ی تیم فرمول یک مک‌لارن به‌خوبی انجام داد.

Formula 1 halo / فرمول یک هیلو چارلز لکلرک

آدام بیکر، مدیر ایمنی فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی گفت:

با بررسی داده‌های موجود و فیلم‌های ویدئویی، مطمئنیم چرخ خودرو آلونسو به کلاه ایمنی لکلرک برخورد نکرده است. بااین‌حال، وقتی خودروی آلونسو درمقابل لکلرک به واژگونی‌اش ادامه داد، اعتقاد پیدا کردیم بال جلوی خودرو آلونسو درنهایت با کلاه ایمنی لکلرک برخورد می‌کند. باوجوداین، پیش‌بینی شدت برخورد با هر دقتی دشوار است.
Formula 1 halo / فرمول یک هیلو چارلز لکلرک

تجزیه‌و‌تحلیل نهایی نشان داد سرعت نسبی بین دو خودرو سی کیلومتربرساعت با زاویه‌ی برخورد تخمینی نود درجه است. درحالی‌که نیروی برخورد چرخ خودروی آلونسو به محافظ هیلو به‌اندازه‌ی کافی شدید بود؛ به‌طوری‌که سیستم تعلیق خودروی مک‌لارن شکست؛ ولی رینگ و لاستیک چرخ جلوی سمت راست کاملا‌ دست‌نخورده باقی ماند.

چارلز لکرک / Charles Leclerc

در گزارش فیا نیز اشاره شده اگر جرم کامل خودروی مک‌لارن را ۸۴۰ کیلوگرم و سرعت نسبی را ۳۰ کیلومتربرساعت درنظر بگیریم، انرژی برخورد تقریبا ۳۰ کیلوژول می‌شود. درنتیجه، اگر به‌جای محافظ هیلو چیزی وجود نداشت، تصادف گرندپری بلژیک ممکن بود پیامدهای بسیار سختی برای چارلز لکلرک جوان به‌همراه داشته باشد. 

نظر مثبت توتو ولف، مدیر تیم فرمول یک مرسدس بنز

لوئیس همیلتون و توتو وولف

توتو ولف، مدیر تیم فرمول یک مرسدس بنز که پیش‌تر با استفاده از محافظ هیلو مخالفت زیادی کرده بود، در این زمینه گفت:

ذهنیتم درباره‌ی استفاده از دستگاه هیلو برای مسابقات فرمول یک تغییر کرده است. اگر این قانون را ردّ می‌کردم و اتفاق جبران‌ناپذیری برای چارلز لکلرک می‌افتاد، هیچ‌گاه نمی‌توانستم خود را ببخشم. واقعا‌ چارلز را دوست دارم. او راننده‌ی جوان جویای نامی است که شایستگی زیادی برای حضور در فرمول یک دارد. البته، هنوزهم از جنبه‌ی زیبایی‌شناسی محافظ هیلو را دوست ندارم و امیدوارم بتوانیم در آینده راه‌حلی پیدا کنیم که زیباتر به‌نظر برسد. دوست دارم این دستگاه بسیار زیباتر طراحی می‌شد؛ اما به‌هرحال ابتکار فوق‌العاده‌ای است که شایستگی خود را به‌خوبی نشان داد. الان خوشحالم که ژان تات در ابتدای فصل به من اره برقی نداد تا این محافظ را به دو نیمه کنم. 

استفاده از این دستگاه محافظ راننده‌ی بحث‌برانگیز در سال جاری در مسابقات فرمول یک و دو اجباری شد و در هر دو مسابقات، نقش مهمی برای جلوگیری از حادثه ایفا کرده است. مدیر مرسدس بنز قبلا با نارضایتی از دیدگاه فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی درباره‌ی محافظ هیلو با وجود مخالفت تیم‌ها، اعلام کرده بود اگر می‌توانست هیلو را با اره برقی نابود می‌کرد. 

 محافظ هیلو پس از یک فصل عملکرد موفق در مسابقات فرمول یک ۲۰۱۸، در آینده هم به‌عنوان دستگاه ایمنی مجاز باقی خواهد ماند. بااین‌حال، فشارها برای حذف محافظ هیلو احتمالا‌ در آینده هم باقی بماند. 

Formula 1 halo / فرمول یک هیلو چارلز لکلرک

توتو ولف در پاسخ به پرسشی درباره‌ی بازبودن کابین و آینده‌ی محافظ هیلو گفت:

باید تعادل مناسبی بین جنبه‌ی زیبایی‌شناسی و ایمنی به‌دست آوریم. من شخصا کابین بسته مانند جت‌های جنگی را دوست دارم. تیم‌های فیا و مالک حقوق تجاری فرمول یک باید به‌طور فعالانه و به‌شیوه‌ای همکاری کنند تا راه‌حل‌هایی برای ساخت ترکیب زیبایی از محافظ بیابند که بتواند زندگی راننده را هم نجات دهد. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات