دولت ژاپن خرید تجهیزات از هواوی و ZTE را ممنوع می‌کند

شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
دولت ژاپن به‌دلیل نگرانی از همکاری هواوی و زدتی‌ای با پکن، برای افزایش امنیت اطلاعاتی، خرید از این دو شرکت را ممنوع خواهد کرد.
تبلیغات

به گزارش رویترز، ژاپن قصد دارد خرید تجهیزات از دو شرکت چینی هواوی و زدتی‌ای را برای مجموعه‌های دولتی خود ممنوع اعلام کند. این اقدام در راستای تقویت امنیت اطلاعاتی این کشور در برابر تهدیداتی از قبیل درزهای اطلاعاتی و حملات سایبری صورت می‌گیرد.

شرکت‌های فناوری چینی در مورد ارتباطشان با دولت این کشور، تحت نظارت شدید واشنگتن و برخی متحدان آمریکا هستند؛ نگرانی این کشورها، امکان استفاده‌ی پکن از شرکت‌های تکنولوژی برای جاسوسی است.

این تحریم دولتی در ژاپن به‌دنبال ممنوعیت فعالیت Huawei در بازار ایالات متحده و همچنین جلوگیری از ساخت شبکه‌ی 5G توسط این شرکت در استرالیا و نیوزلند است.

روزنامه‌ی یومیوری (Yomiuri) که برای اولین بار در روز جمعه این خبر را اعلام کرد، می‌گوید انتظار می‌رود دولت ژاپن روز دوشنبه قوانین داخلی خود را در ارتباط با خرید تجهیزات، مورد تجدیدنظر قرار دهد. دو منبع که یکی مستقیما و دیگری به‌طور غیرمستقیم در جریان این مسأله بودند، گفتند که قرار نیست دولت ژاپن در این تجدیدنظر به‌طور خاص نامی از هواوی و ZTE ببرد؛ به‌جای آن قواعدی به‌جهت تقویت مسائل امنیتی وضع خواهد کرد که این دو شرکت را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

سخنگوی ارشد دولت ژاپن، یوشیهیده سوگا، از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد اما اشاره کرد که کشورش در زمینه‌های مختلف از جمله امنیت سایبری، با آمریکا همکاری نزدیکی داشته است. او در خلال یک کنفرانس خبری گفت: «امنیت سایبری در حال تبدیل به مسأله‌ای مهم در ژاپن است. ما با درنظر گرفتن جنبه‌های مختلف آن، تصمیمات قاطعی در این رابطه خواهیم گرفت.»

هواوی هنوز در این باره صحبتی نکرده و ZTE هم از اظهارنظر خودداری کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی چین، گِنگ شوانگ، در مورد این گزارشات، اظهار «نگرانی جدی» کرد؛ و در یک نشست خبری روزانه در پکن گفت:

منافع مشترک و استراتژی برد-برد، لازمه‌ی رابطه‌ی تجاری و همکاری اقتصادی چین-ژاپن هستند و هردوی این شرکت‌ها برای مدت طولانی به‌شکل قانونی در ژاپن فعالیت داشته‌اند. امیدواریم طرف ژاپنی فضای رقابتی عادلانه‌ای را برای شرکت‌های چینی فعال در این کشور فراهم کند و کاری که به همکاری دوجانبه و اعتماد متقابل دو کشور صدمه بزند، انجام ندهد.

هواوی تأمین تجهیزات برخی از شرکت‌های ارتباطی خصوصی ژاپنی مانند NTT Docomo و KDDI را برعهده دارد. همین‌طور سافت‌بانک هم رابطه‌ی قدیمی‌ای با هواوی دارد، که در سال ۲۰۱۱ اولین شرکت چینی عضو لابی تجاری محافظه‌کارانه‌ی Keidanren ژاپن شد، و این دو شرکت در آزمایشات 5G با یکدیگر همکاری دارند.

یکی از منابع می‌گوید: «دولت زمانی که در خرید، مسائل امنیتی مطرح باشد این کار را انجام نمی‌دهد؛ اما محدود کردن شرکت‌های خصوصی در این زمینه دشوار است.»

دوکومو و SoftBank هنوز به درخواست اظهارنظر پاسخ نداده‌اند و یک سخنگوی KDDI گفت: «در حالی که تغییرات را با دقت تحت‌نظر داریم، به انتخاب راهکار مناسب فکر خواهیم کرد.»

ZTE زد تی ای زدتی‌ای

در کشورهای دیگر اما، برخی شرکت‌های خصوصی روابطشان را با شرکت‌های چینی کاهش داده‌اند. در آمریکا شرکت مخابراتی Sprint که شرکت تابعه‌ی سافت‌بانک است، اعلام کرد که دیگر لوازم خود را از هواوی و زد‌تی‌ای تهیه نمی‌کند. در حال حاضر سافت‌بانک در تلاش برای تکمیل فروش اسپرینت به T-Mobile است. شرکت مخابراتی بریتانیایی BT Group هم روز چهارشنبه گفت که تجهیزات هواوی را از بخش‌های اصلی شبکه‌های 3G و 4G خود حذف می‌کند و در نسل بعدی نیز از تولیدات این شرکت در قسمت‌های اصلی استفاده نخواهد کرد.

سهام ZTE در بورس شنژن، روز جمعه ۰.۵ درصد رشد داشت. این افزایش پس از افت ۵.۷ درصدی روز پنجشنبه بود که در جریان کاهش ارزش‌ها در سطح جهانی، به‌دلیل بازداشت مدیر مالی هواوی به‌ درخواست آمریکا در کانادا، رخ داد. سهام هواوی به‌دلیل خصوصی بودن این شرکت در بازار بورس عرضه نمی‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات