نخستین سایوز سرنشیندار پس از حادثه مهرماه با موفقیت پرتاب شد

سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
با نخستین پرتاب موفقیت‌آمیز سایوز سرنشین‌دار پس از حادثه‌ی ناگوار مهرماه، خدمه‌ی اکسپدیشن ۵۸ به سلامت به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند.
تبلیغات

روز گذشته، موشک روسی سایوز که خدمه‌ی جدیدی را برای ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل می‌کرد، با موفقیت از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به سمت مدار پرتاب شد. این نخستین پرتاب سایوز سرنشین‌دار پس از حادثه‌ی ناگوار دو ماه گذشته بود که در جریان آن، دو مسافر فضایی سوار بر موشک ناگزیر به فرود اضطراری شدند.

صدها تن از علاقه‌مندان به فضا و نمایندگان رسانه‌ها دیروز در سرمای استخوان‌سوز قزاقستان گرد هم آمدند تا پرتاب سایوز را در پایگاه فضایی بایکونور تماشا کنند. با این حال، همان‌طور که فضاپیمای سایوز سه عضو خدمه‌ی اکسپدیشن ۵۸ را از مجتمع فضایی سابق دوران جنگ سرد به فضا حمل کرد، جمعیت حاضر بی‌توجه به سرمای هوا از تماشای این موفقیت به ابراز شادمانی پرداختند.

اعضای خدمه‌ی اکسپدیشن ۵۸ با زمین وداع می‌کنند

گری جانسون، سخنگوی ناسا در جریان گزارش پرتاب گفت:

این یک پرتاب و قرارگیری بی‌نقص درون مدار بود. ما امروز پرواز بزرگی را داشتیم.

مسافران پرتاب دیروز شامل اولگ کونوننکو، فضانورد کارکشته‌ی روسی، ان مک‌کلین، فضانورد تازه‌کار ناسا و دیوید سنت ژاک کانادایی بودند. از بین این سه، کونوننکو از سال ۲۰۰۸ تاکنون با شرکت در ماموریت‌های اکسپدیشن ۱۷، ۳۰/۳۱ و ۴۴/۴۵ در مجموع تجربه‌ی حضور بیش از ۵۳۳ روز را در فضا دارد.

با حضور این سه فضانورد جدید، جمع اعضای خدمه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی اکنون به ۶ نفر رسیده است. با این حال، سه عضو پیشین ایستگاه که از ۸ ژوئن (۱۸ خرداد) در فضا به‌سر می‌برند، به‌زودی و نزدیک به دو هفته‌ی دیگر با اتمام ماموریت ۶ ماهه‌شان به خانه بازخواهند گشت.

با حضور تنها سه عضو خدمه‌ی شاغل در ایستگاه فضایی، آزمایش‌های علمی در جایگاه دوم اولویت پس از فعالیت‌های نگهداری خواهند بود. سنت ژاک در ماه اکتبر در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که به‌دلیل نگرانی‌های ایمنی، انتظار ندارد فرصت انجام پیاده‌روی فضایی را در اختیار داشته باشد. آژانس فضایی کانادا پیش از این گفته بود که امیدوار است سنت ژاک بتواند دست‌کم یک‌بار این کار را انجام دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات