بازار نزولی بیت کوین، سرمایه‌گذاران را وحشت‌زده کرده است

شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
مطالعه 3 دقیقه
کاهش حجم معاملات بیت کوین و ادامه‌ی رکود بازار ارزهای دیجیتال، بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه را به تأمل واداشته است.
تبلیغات

تحقیقات و ارزیابی‌های تیم تحلیلگران جی‌پی‌مورگان (JPM)، ازجمله نیکلاس پنیگیرتزوگلو استراتژیست بازار جهانی، حاکی از آن است که مؤسسات و نهادهای سرمایه‌گذاری، از طولانی شدن دوران بی‌رونقی بازار دارایی‌های دیجیتال ترسیده‌اند.

روز ۱۴ دسامبر تیم جی‌پی‌مورگان در یادداشت تحقیقی خود نوشت :

به نظر می‌رسد که مشارکت و حضور مؤسسات مالی در بخش تجارت و معاملات بیت‌ کوین بسیار کمرنگ‌تر شده است. ما شاهد کاهش چشم‌گیر متریک‌های جریان کلیدی هستیم.

به گفته‌ی پنیگیرتزوگلو، حجم معاملات ارزهای رمزنگاری‌شده، همچنان سیر نزولی را طی می‌کند و هم‌زمان، علاقه‌ی تجار و سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین نیز در حال کاهش است. این روندها، آثار جانبی بسیار مخربی را در سراسر بازار به وجود می‌آورند.

JPMorgan

JPM: آلت‌کوین‌ها به‌شدت در حال آسیب‌اند

یادداشت جی‌پی‌مورگان به این نکته اشاره می‌کند که در طول این دوره‌ی رکود، سایر ارزهای دیجیتال نیز از آسیب‌های بزرگ در امان نبوده‌اند. به‌علاوه، عدم سودآوری ماینرها در زمستان دارایی‌های رمزنگاری‌شده، همچنان ادامه دارد.

این امر نشان می‌دهد که سقوط قیمت رمزارزها، به نقطه‌ای رسیده است که استخراج آن‌ها برای برخی از ماینرها صرفه‌ی اقتصادی ندارد و آن‌ها ترجیح می‌دهند دستگاه‌های خود را خاموش کنند.

اما برخی از فعالین داخل بازار معتقدند که تحلیلگران به علت تمرکز بیش‌ازحد بر هزینه‌های استخراج، چشم‌انداز اصلی بازار را از دست‌ داده‌اند. برای مثال بری سیلبرت، بنیان‌گذار صندوق سرمایه‌گذاری Digital Currency Group معتقد است که هزینه‌های معدن‌کاوی یا استخراج، معیار مناسبی برای ارزش‌گذاری کلاس دارایی دیجیتال نیستند. او می‌گوید:

شما باید تصمیمات سرمایه‌گذاری یک ماینر را از هزینه‌های عملیاتی که او برای استخراج بیت‌کوین تحمل می‌شود، متمایز بدانید.

سیلبرت در مصاحبه‌ی خود، توضیح می‌دهد که معمولاً عملیات استخراج، با تمرکز بر دوره‌های بلندمدت برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود و ماینرها به دستاوردهای کوتاه‌مدت فکر نمی‌کنند. او در ادامه می‌گوید:

آن گروه از کسب‌وکارهای استخراج ارزهای دیجیتال، که در طول پنج سال گذشته تأسیس‌شده‌اند، تاکنون سرمایه‌ی بسیار زیادی را کسب و جمع‌آوری کرده‌اند. آن‌ها می‌توانند باوجود زیان دهی، به کار خود ادامه دهند (زیرا بر اساس برنامه‌های بلندمدت پیش می‌روند.)
 Jamie Dimon

عدم علاقه‌ی جی پی مورگان به دارایی‌های دیجیتال، از مقامات بالای این شرکت شروع می‌شود

بدبینی و نگاه تیره‌ی جی‌پی‌مورگان نسبت به بیت‌کوین، موضوع جدیدی نیست و مستقیماً، از مقامات بالای این شرکت نشأت می گیرد. جیمی دیمون، مدیرعامل این سازمان مالی و سرمایه گذاری، به وضوح از بیت‌کوین متنفر است و اغلب اوقات آن را «کلاهبرداری و شیادی» می خواند.

گرچه دیمون بارها وعده داده که دیگر در مورد بیت‌کوین صحبت نمی‌کند، اما در ماه اکتبر سال جاری مجدداً تأکید کرد که از بیت‌کوین بیزار است. بااین‌حال او فناوری بلاک‌چین را سوژه‌ی متفاوتی می‌داند و ضمن اشاره به قانونی بودن این فناوری، حمایت خود را از آن اعلام کرده است. او در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود گفت:

من واقعاً هیچ اهمیتی برای بیت کوین قائل نیستم؛ اما بحث بلاک‌چین فرق می‌کند. بلاک‌چین یک فناوری واقعی است، درحالی‌که بیت‌کوین شباهتی به پول‌های فیات ندارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات