کاهش قیمت بیت کوین تأثیری بر روند استخراج ارز دیجیتال نداشته است

یک‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۱۸ افت شدیدی کرد؛ اما به‌نظر نمی‌رسد این کاهش قیمت تأثیری بر روند استخراج ارزهای دیجیتال گذاشته باشد.
تبلیغات

استخراج بیت‌کوین و دیگر انواع ارز دیجیتال با روندی پیچیده دنبال می‌شود. این روند، اقتصادی پیش‌بینی‌ناپذیر ایجاد کرده که در وضعیت مختلف برخلاف پیش‌بینی‌ها عمل می‌کند. پیچیدگی این اقتصاد با ترکیب عواملی همچون کاهش قیمت ارزهای دیجیتال و افزایش نرخ هش (مشخص‌کننده‌ی نیروی لازم برای ماینینگ) مشخص می‌شود.

افزایش نرخ هش (Hash Rate) نشان می‌دهد استخراج بیت‌کوین هنوز برای فعالان این بازار سودآور است. درواقع، آن‌ها بدون تأثیرپذیری از کاهش‌های اخیر هنوز در این صنعت فعالیت می‌کنند. این اقدام برخلاف پیش‌بینی‌های منطقی نشان می‌دهد استخراج بیت‌کوین پس از افزایش ۱۴۰۰درصدی قیمت این ارز رمزنگاری‌شده در سال گذشته، وارد مرحله‌ی جدیدی از پیچیدگی شده است.

افزایش قیمت سرسام‌آور بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ باعث شد تا استخراج‌کنندگان تازه‌کار ارزهای دیجیتال نیز وارد این بازار شوند و با هر ابزار ممکن این ارز دیجیتال را استخراج کنند. دراین‌میان، بازیگران بزرگ نیز به افزایش قدرت و خرید تجهیزات پیشرفته‌تر ترغیب شدند و اتفاقا با کاهش قیمت تا شش‌هزار دلار و با تکیه بر تجهیزاتشان بازیگران تازه‌کار را از رقابت حذف کردند.

مارکو استرنگ، مدیرعامل Genesis Mining اعتقاد دارد پیشرفت در استخراج ارزهای دیجیتال و خصوصا بیت‌کوین باقدرت ادامه دارد. از دیدگاه او، این گسترش، خروج استخراج‌کنندگان کوچک با بازدهی کم را جبران می‌کند.

همان‌طورکه می‌دانید، بیت‌کوین‌های جدید براثر رقابت رایانه‌ها برای حل معادلات پیچیده‌ی ریاضی ایجاد می‌شوند. حل این معادلات جایزه‌ای به‌صورت بیت‌کوین را برای صاحبان آن رایانه‌ها به‌همراه خواهد داشت. با افزایش قدرت پردازش این رایانه‌ها، تعداد محاسبات لازم برای تولید سکه‌های جدید نیز افزایش پیدا می‌کند. این روند، انحصار استخراج بیت‌کوین در دست ماینرهای محدود را ناممکن می‌کند.

Bitcoin

رقابت برای دستیابی به آخرین فناوری‌های موجود در این حوزه به‌حدی افزایش پیدا کرد که استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال به مشتریان اصلی غول‌هایی همچون انویدیا و شرکت‌های مشابه تبدیل شدند. با افزایش پیشرفت‌ها در این زمینه، استخراج ارز ماهیتی صنعتی پیدا کرد و شرکت‌های بزرگی همچون Bitmain و Bitfury از دل آن زاده شدند.

استخراج‌کنندگان امید زیادی به ارزهای دیجیتال بسته‌اند و با قدرت به کارشان ادامه می‌دهند

در گذشته، افزایش نرخ هش (Hash Rate) ارتباطی نسبی با تغییر قیمت‌ها داشت؛ اما این ارتباط هیچ‌گاه مستقیم و پیش‌بینی‌شدنی نبود. ازلحاظ نظری، افزایش نرخ هش باید قیمت ارز دیجیتال را نیز افزایش دهد؛ چراکه هزینه‌ی لازم برای تولید توکن (سکه)‌ بیشتر شده است. علاوه‌براین، قدرت پردازش در چند وقت اخیر افزایش یافت و دلیل آن نیز توسعه‌ها و بهبودهای گذشته محسوب می‌شود.

دیوید سپر، مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال Blockbid Pty درباره‌ی افزایش نرخ هش در این مدت می‌گوید:

افزایش نرخ هش، یعنی افراد با اهداف بلندمدت وارد صنعت استخراج ارز دیجیتال شده‌اند. درواقع، استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال از انبارکردن دارایی‌های حاصل راضی هستند و حتی کاهش قیمت نیز باعث تغییر عقیده‌ی آن‌ها نمی‌شود.

گروه‌های تحلیلی متعدد تلاش می‌کنند قیمت سر‌به‌سری را برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین مشخص کنند. در این قیمت، استخراج بیت‌کوین و فروش آن هزینه‌هایی تقریبا برابر خواهند داشت. در میان این تحلیلگران، فاندسترات گلوبال ادوایزرز قیمت هشت‌هزار دلار را تخمین می‌زند. مورگان استنلی معتقد است قیمت بیش از ۸۶۰۰ دلار برای استخراج‌کنندگان صرفه‌ی اقتصادی دارد و تخمین Coinshares نیز قیمت ۶۴۰۰ دلار بود. البته با قیمت حدودی چهارهزار دلار فعلی، به‌نظر می‌رسد استخراج‌کنندگان باید زمان بیشتری برای سودآوری صبر کنند.

بیتکوین(bitcoin)

این رقم‌ها و پیش‌بینی‌ها بسته به بازدهی تجهیزات استخراج‌کنندگان تغییر می‌کند. تولیدکنندگان تجهیزات این فرایند بیش از همه به سخت‌افزار لازم برای ماینینگ دسترسی دارند. درنتیجه، آن‌ها قیمت محصولات را برای سودآوری بیشتر خود تعیین می‌کنند.

نکته‌ی واضح این است که دوران خوشی و سودآوری شدید استخراج ارز دیجیتال فعلا به‌پایان رسیده است. در ماه‌های گذشته، برخی از سرویس‌های استخراج اشتراکی کاربران کم‌بازده را اخراج و تولیدکنندگان محصولات نیمه‌هادی نیز کاهش فروش را تجربه کرده‌اند. درنهایت، به‌نظر می‌رسد این فرایند فقط در سلطه‌ی شرکت‌های بزرگ و رقابت جدی آن‌ها خواهد ماند. درپایان باید اشاره کرد افزایش قدرت پردازشی محصولات و دسترسی آسان استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال به انرژی برق ارزان‌قیمت یا رایگان فرایند استخراج را نیز تا حدودی ارزان می‌کند.

دیدگاه شما چیست؟ افزایش رقابت بر سر استخراج بیت‌کوین باعث افزایش قیمت آن خواهد شد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات