کاهش قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۸ نسبت به رکوردهای قبلی کمتر بوده است

یک‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بیت‌کوین در تاریخ خود، چند افت قیمت بزرگ را تجربه کرد که اصلاح و افت قیمت سال ۲۰۱۸ از همه‌ی آن‌ها کمتر بوده است.
تبلیغات

بیت کوین از زمان معرفی در سال ۲۰۰۸ تاکنون، ۵ افت قیمت شدید شدید را تجربه کرده است. افت قیمت این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۸، با درنظرگرفتن قیمت حدودی ۴ هزار دلار هم‌اکنون و بالاترین قیمت قبلی یعنی ۱۹۵۰۰ دلار، ۷۹.۷ درصد شد. 

افت قیمت یا اصلاح قیمت‌های قبلی بیت‌کوین در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ اتفاق افتاد. در این سال‌ها، رکوردهای افت قیمت بین ۸۲.۶ تا ۹۴.۳ درصد بودند که میانگین آن‌ها، ۸۵.۳ درصد می‌شود. درواقع اگر بیت‌کوین بخواهد طبق میانگین گذشته (یعنی حدود ۸۵درصد)، افت قیمت داشته باشد، ارزش آن نسبت به دلار، تا ۲۹۵۰ دلار هم پایین خواهد آمد.

از طرفی، کارشناسان معتقدند قیمت ۴ هزار دلاری کنونی، یک سطح پشتیبان مناسب برای بیت‌کوین محسوب می‌شود که کاهش ماندگار از این سطح، بسیار دشوار خواهد بود. البته، حتی اگر قیمت این ارز دیجیتال تا ۲۹۵۰۰ دلار هم کاهش پیدا کند، تنها به میانگین قبلی خود وفادار بوده و هنوز جای امیدواری برای سرمایه‌گذاران آن هست.

کارشناسان با نگاهی به افت قیمت‌های گذشته و بررسی روند آن‌ها، زمان پایان بازار رو به افول بیت‌ کوین را تا حدودی پیش‌بینی می‌کنند. البته شایان ذکر است وضعیت کنونی این ارز، پذیرش بازار و آگاهی عمومی از جنبه‌های مختلف آن، کاملا با سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ متفاوت است.

افت کنونی ۷۹ درصدی بیت‌کوین، بیشتر به‌خاطر کمبود نقدینگی در بازارهای این ارز رمزنگاری‌شده تخمین زده می‌شود. بارت اسمیث، مدیر اجرایی سرویس معامله‌ی Susquehanna اعتقاد دارد درواقع ماشین‌های سرمایه‌گذاری در این دارایی کاهش یافته‌اند و دلیل اصلی آن نیز، عدم آگاهی کافی درباره‌ی چگونگی سرمایه‌گذاری در این بازار تعریف می‌شود.

در سال ۲۰۱۵، با وجود اعلام بازارها و پذیرنده‌های مختلف مبنی بر پذیرش بیت‌کوین، هیچ بانک، موسسه‌ی مالی یا سازمان مدیریت دارایی خبری مبنی بر به‌کارگیری ارزهای دیجیتال منتشر نکرد. درواقع در آن زمان هیچ سازمان رسمی قصد استفاده از مزیت‌های این دارایی‌های جدید را نداشتند.

بیت کوین

امسال، غول‌هایی همچون Fidelity و ICE (شرکت مادر بورس اوراق بهادار نیویورک) سازوکارهایی به‌ترتیب با نام‌های Fidelity Digital Assets و Bakkt معرفی کردند. این راهکارهای جدید، به کاربران این شرکت‌های بزرگ مالی، امکانات معامله‌ی دارایی‌های ارز دیجیتال را ارائه می‌کنند.

درنتیجه، روند تغییر قیمت کوتاه‌مدت ارزهای دیجیتال، به‌صورت دقیق نشان‌دهنده‌ی پیشرفت‌های این اکوسیستم در ۱۱ ماه گذشته نیست. به‌همین دلیل، سرمایه‌گذاران بزرگ این بازار همچون تیم دراپر، مایک نووگراتس و بارت اسمیث هنوز به آن امیدوار هستند.

اسمیث در این‌باره توضیح می‌دهد: «نقدینگی و سرمایه‌گذاری جدید در این بازار، بسیار کم بوده است. درنتیجه، ما در تابستان شاهد قیمتی تقریبا ثابت در اطراف ۶ هزار دلار بودیم. در روزهای پایانی ماه ژوئیه، نوسان بسیار پایین آمد. در چنین بازاری، یک فورک جدید در ارز رقیب (بیت‌کوین کش) باعث افزایش فروش توسط سرمایه‌گذاران خرد می‌شود. درنتیجه، اعتماد برخی سرمایه‌گذاران کاهش می‌یابد و نقدینگی لازم نیز برای خرید دارایی‌های آن‌ها وجود نخواهد داشت. به‌هرحال، پدیده‌هایی همچون Bakkt و سرویس Fidelity و همچنین قانون‌گذاری‌های آتی در این حوزه، امیدواری را برای جذب سرمایه‌های جدید در این بازار افزایش می‌دهد».

فراموش نکنید که هنوز برای نتیجه‌گیری درباره‌ی قیمت ۴ هزار دلاری هم زود محسوب می‌شود. درواقع نمی‌توان به این زودی، این قیمت را سطحی دائمی برای پایین‌ترین قیمت بیت‌ کوین در نظر گرفت. به‌علاوه، اخبار پیش‌رو و راه‌اندازی سرویس‌های گفته‌شده در بالا، امید را برای افزایش سرمایه‌گذاری در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ ایجاد می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات