کاوشگر پارکر اولین تصویر از جو خورشید را ارسال کرد

پنج‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲
مطالعه 2 دقیقه
پس از گذشت چند ماه از پرتاب کاوشگر پارکر ، این کاوشگر حالا اولین عکس از داخل تاج خورشیدی را ارسال کرده است. این کاوشگر رکورد نزدیک‌ترین فاصله با خورشید را شکسته است.
تبلیغات

چند ماه پیش در تاریخ ۱۲ آگوست ۲۰۱۸،  کاوشگر پارکر برای بررسی جو خورشید به فضا پرتاب شد. کاوشگر پارکر با شکستن رکورد دیگر کاوشگرها و رسیدن به نزدیک‌ترین فاصله‌ی ثبت شده با خورشید به بررسی دقیق آن خواهد پرداخت. حالا پس از گذشت چند ماه این کاوشگر اولین تصویر از جو خورشید را ارسال کرده است.

پارکر در طی ۱۲ روز در ماه‌های اکتبر و نوامبر با سرعت بالایی از تاج خورشیدی عبور کرد (تاج خورشیدی کوره‌ی کیهانی داغ از جو خورشید است) و اولین تصویر را ثبت کرد.

این اولین تصویری است که از داخل جو خورشید گرفته شده است. به نظر باورنکردنی می‌رسد اما این تصویر توسط واسطه‌ی WISPR (تصویربردار میدانی عریضی کاوشگر پارکر) در فاصله‌ی ۲۷.۱۹ میلیون کیلومتری از آن (داخل تاج خورشیدی) ثبت شده است. این تصویر دو جریان مجزا از مواد خورشیدی موسوم به جریان‌ها تاج خورشیدی را نشان می‌دهد که در سمت چپ تصویر دیده می‌شوند. نقطه‌ی روشن در این تصویر سیاره‌ی عطارد و نقاط سیاه، نویزهای پس‌زمینه هستند.

اولین تصویر پارکر

این تصویر همزمان با کنفرانس مطبوعاتی در نشست اتحادیه‌ی ژئوفیزیک آمریکا منتشر شد. دانشمندان ناسا امیدوارند اطلاعات جدیدی را از اولین داده‌های دریافتی به دست بیاورند. اولین مجموعه‌ی داده‌ها در تاریخ هفتم دسامبر به زمین ارسال شد اما مخابره‌ی کامل داده‌ها تا رسیدن پارکر به دومین سطح ارتفاع در آوریل ۲۰۱۹ کامل نخواهد شد.

کاوشگر پارکر چهار ماه کاری سنگین را پشت سر گذاشته است. این کاوشگر در اولین روزهای پرتاب اولین تصاویر را از فضا مخابره کرد و به این ترتیب دانشمندان و مهندسان ناسا از عملکرد درست واسطه‌ها اطمینان حاصل کردند. در ماه اکتبر کاوشگر پارکر رکورد مقاومت را شکست. با این رکورد، کاوشگر پارکر نزدیک‌ترین شیء ثبت شده به خورشید و سریع‌ترین فضاپیما در کل تاریخ فضا است.

در نهایت پارکر با سرعت بالای منطبق با سرعت خورشید به حرکت خود ادامه خواهد داد. در چنین شرایطی کاوشگر برای مدت کوتاهی روی یک منطقه از خورشید حرکت می‌کند و دانشمندان ناسا می‌توانند آثار چرخش خورشید بر داده‌های دریافتی را کاهش دهند.

کاوشگر پارکر با مجموعه‌ی واسطه‌هایش برای بررسی میدان‌های الکترومغناطیسی، یون‌ها و ذرات پرانرژی خورشیدی می‌تواند بزرگ‌ترین رازهای خورشیدی را آشکار کند. برای مثال نشان می‌دهد چرا تاج خورشیدی نسبت به سطح آن داغ‌تر است. این مأموریت تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات