آموزش استفاده حرفه‌ای از فوکوس خودکار دوربین‌های سونی

پنج‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
قابلیت‌های پیشرفته‌ی فوکوس خودکار دوربین‌های سونی، آن‌ها را به گزینه‌ی توانمندی برای عکاسی و فیلمبرداری در تمامی ژانر‌ها تبدیل می‌کند.
تبلیغات

بعد از سال‌ها رشد و توسعه، هم‌اکنون دوربین‌های بدون آینه‌‌ی سونی با لنز قابل تعویض پیشرفته‌ترین فناوری فوکوس خودکار موجود در بازار را دارند که به عکاس‌ها امکان خلق تصاویری را می‌دهند که بدون چنین سیستم‌هایی امکان‌پذیر نبود. در ادامه تنظیمات مناسب فوکوس خودکار برای حالت‌های مختلف عکاسی با این دوربین‌ها را مرور می‌کنیم.

سونی جزو اولین سازندگانی بود که پیکسل‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز (phase-detection) را در حسگر اصلی تصویربرداری دوربین‌ها جای داد که به فوکوس‌هایی بسیار دقیق منجر شد. نقطه‌های گسترده ویژه‌ی فوکوس و الگوریتم‌های هوشمند تشخیص منظره جزو امکانات استاندارد سری دوربین‌های پیشرو آلفا a7 ،a6000 و a9 هستند که ردیابی موضوع دقیق و قدرتمند را فراهم می‌کنند. در کنار این تکنولوژی‌ها که به‌وضوح برای عکاسی از صحنه‌های سریع ورزشی و اکشن مفید هستند، امکاناتی مثل تشخیص چهره، فوکوس چشم و فوکوس دستی مستقیم (DMF) موجود در این دوربین‌ها را می‌توان برای عکاسی پرتره، منظره و حتی ویدئو به کار برد. در این مقاله، برخی از موارد کاربردی اصلی را بررسی می‌کنیم و تنظیمات مناسب‌شان را پیشنهاد می‌دهیم تا بهترین نتایج را از سیستم فوکوس خودکار دوربین‌های سونی خود استخراج کنید. با ما همراه باشید.

فوکوس خودکار سونی sony autofocus

صحنه‌های ورزشی و اکشن

به دلیل اینکه برخلاف دوربین‌های DSLR دیگر آینه‌ای سر راه سنسور دوربین‌های بدون آینه وجود ندارد، میلیون‌ها اطلاعات نقطه‌ای از سنسور تصویر این دوربین‌ها می‌تواند به‌طور لحظه‌ای در اختیار سیستم‌های فوکوس خودکار و سنجش نور قرار گیرد؛ بدین ترتیب، تشخیص و ردیابی سطح بالای اشیا امکان‌پذیر می‌شود. به‌علاوه، این اطلاعات پیکسلی از خود سنسور اصلی تصویر می‌آیند که در نتیجه فوکوس خودکاری دقیق‌تر از سیستم‌های معمول در DSLRها فراهم می‌شود.

به‌عنوان مثال، غول دنیای عکاسی ورزشی سونی اِی ۹ (Sony a9) از ۶۹۳ نقطه‌ی تشخیص فاز که ۹۳ درصد سطح تصویر را پوشش می‌دهند استفاده می‌کند. این تعداد زیاد نقطه‌ی فوکوس خودکار و در عین حال گسترش فوق‌العاده‌ی آن‌ها باعث می‌شود که این دوربین بتواند تا گوشه‌های فریم تصویر هم جنب‌وجوش‌ها را ردیابی کند؛ چیزی که شاید برای خیلی از دوربین‌های فول فریم دیگر امکان‌پذیر نباشد. تنظیمات پیشنهادی ما برای عکاسی ورزشی و اکشن را در ادامه می‌بینید:

تنظیمات پیشنهادی فوکوس خودکار برای صحنه‌های ورزشی و اکشن:

  • مود فوکوس: AF-C
  • محدوده‌ی فوکوس: Lock-on AF: Flexible Spot M
نقاط فوکوس دوربین سونی a9 autofocus points

نحوه‌ی استفاده: فریم را به‌گونه‌ای جابه‌جا کنید تا نقطه فوکوس خودکار روی موضوع‌تان قرار بگیرد؛ سپس دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید تا دوربین شروع به ردیابی موضوع کند. در این حالت شما می‌توانید به‌طور دلخواه فریم را تغییر دهید؛ دوربین به ردیابی سوژه ادامه می‌دهد و آن را در فوکوس نگه می‌دارد. اگر بخواهید موضوع فوکوس را تغییر دهید کافی است تنها شاتر را رها کنید، فریم را طوری قرار دهید که نقاط فوکوس روی موضوع جدید باشد، و دوباره دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید.

نکته‌ها: این تنظیمات فوکوس خودکار برای بیشتر صحنه‌های متداول عکاسی هم مناسب است. اگر بتوانید با قرار دادن نقطه‌ی فوکوس روی موضوع‌تان به درستی آن را شناسایی کنید و فوکوس خودکار را آغاز کنید، دوربین آن را دنبال می‌کند و تا زمانی که عکس را بگیرید در تمام مدت به‌طور کامل در فوکوس نگه می‌دارد.

در عکاسی از سوژه‌های سریع، مثل پرندگان در حال پرواز، نمایش‌های هوایی یا هر موقعیتی که موضوع هدف نزدیک‌ترین شی به شما است یا اینکه به خوبی از اشیای دورتر جدا شده است، می‌توانید به‌طور کامل به دوربین در شناسایی خودکار هدف و فوکوس کردن اعتماد کنید. این کار نیاز به تغییر فریم، قرار دادن نقطه فوکوس روی شی و درگیر کردن فوکوس خودکار را از بین می‌برد و کمک می‌کند تا سریع‌تر لحظه مورد نظرتان را ثبت کنید. برای استفاده از این حالت باید محدوده‌ی فوکوس را روی حالت Wide قرار دهید یا با تعیین دکمه‌ای مخصوص این حالت، به سرعت آن را در چنین موقعیت‌هایی فعال کنید.

پرتره

برای عکاسان حرفه‌ای پرتره، فوکوس خودکار چشم (Eye AF) خارق‌العاده است؛ عکاس تنها لازم است به حالت و ژست موضوع توجه کند و دوربین سایر کارها را انجام می‌دهد. اگر حالت فوکوس چشم فعال باشد، دوربین سونی حتی در سرعت فریم بالا به ردیابی و فوکوس روی چشم موضوع ادامه داده و به شما امکان ثبت بهترین حالت چهره را می‌دهد.

سیستم فوکوس خودکار چشم سونی بسیار دقیق بوده و وقتی روی سوژه‌ای تنظیم شود به‌ندرت روی شخص دیگری تغییر فوکوس خواهد داد؛ حتی وقتی که شخص هدف شما از دوربین دور شود. به‌علاوه، به دلیل پوشش تقریبا سرتاسری نقاط فوکوس خودکار در سطح سنسور، سوژه حتی تا گوشه‌های فریم هم دنبال می‌شود که برای عکاسی با ترکیب‌بندی خارج از مرکز یا عکاسی از موضوعات پر جنب و جوش مثل کودکان بسیار کاربردی است.

تنظیمات پیشنهادی فوکوس خودکار برای پرتره:

  • مود فوکوس: AF-C
  • محدوده‌ی فوکوس: Flexible Spot M or L
  • تخصیص دکمه: دکمه AF-ON را به فوکوس خودکار چشم (Eye AF) اختصاص دهید
فوکوس خودکار پرتره دوربین سونی sony portrait autofocus

نحوه‌ی استفاده: اگر در فریم شما اشخاص متعددی حضور دارند و از محدوده‌ی فوکوسی غیر از Wide استفاده می‌کنید، محدوده‌ی فوکوس را روی شخص هدف قرار دهید و هنگامی که فوکوس خودکار چشم را فعال می‌کنید، دوربین چشم آن شخص را ردیابی می‌کند. برای تعویض موضوع عکس، دکمه‌ی فوکوس چشم را رها کنید، محدوده‌ی فوکوس را روی شخص جدید قرار داده و دوباره فوکوس چشم را فعال کنید. اگر هم می‌خواهید خودتان رو شخص مورد نظر فوکوس کنید، کافی است نقطه‌ی فوکوس را روی بخش مورد نظرتان از شخص قرار دهید. فشردن دکمه شاتر تا نیمه باعث می‌شود دوربین روی آن قسمت فوکوس کند.

نکته‌ها: اگر تنها یک شخص در صحنه وجود دارد، یا اینکه قصد دارید اجازه دهید دوربین خودش چهره‌ای را برای فوکوس انتخاب کند (معمولا نزدیکترین شخص)، محدوده‌ی فوکوس را به Wide تغییر دهید و سپس دکمه‌ی فوکوس خودکار چشم را فشار دهید.

سفر و عکاسی عمومی

اگرچه دوربین‌های سونی سیستم قدرتمندی برای فوکوس خودکار پرتره و صحنه‌های سریع ورزشی دارند، این دوربین‌ها برای عکاسی‌های روزمره هم بسیار کاربردی هستند. برای عکاسی‌های روزمره یا مسافرت‌ها با دوربین‌های بدون آینه‌ی سونی تنظیمات زیر را برای فوکوس خودکار به شما پیشنهاد می‌کنیم:

تنظیمات پیشنهادی فوکوس خودکار برای عکاسی عمومی و مسافرت

  • مود فوکوس: AF-S
  • محدوده‌ی فوکوس: Wide (اولویت چهره در AF روشن)
فوکوس خودکار عکاسی سفر sony autofocus travel

نحوه‌ی استفاده: در حالت عکاسی عمومی، پیشنهاد می‌کنیم اجازه دهید دوربین خودش موضوع فوکوس را انتخاب کند. در این حالت دوربین بر روی چهره‌ها در صحنه فوکوس کرده و موضوعات نزدیک‌تر را نسبت به اشیای دورتر در اولویت قرار می‌دهد.

نکته‌ها: اگر می‌خواهید خودتان کنترل را در دست بگیرید، کافی است دکمه‌ای (مثل دکمه‌ی وسط جوی‌استیک فوکوس خودکار) را به Racall Custom Hold اختصاص دهید و تنظیماتش را در حالتی قرار دهید که با فعال‌شدن فوکوس خودکار مود فوکوس به AF-S و محدوده‌ی فوکوس به Center Focus Area تغییر کنند. با اختصاص یک دکمه به راحتی می‌توانید به تنظیمات قبلی فوکوس برگردید.

عکاسی طبیعت

به شکل سنتی، عکاسی منظره در محدوده‌ی فوکوس دستی قرار داشته است؛ اما حتی با وجود اهداف ثابت در تصویر، فوکوس خودکار می‌تواند باعث صرفه‌جویی زیادی در زمان شود. می‌توانید سیستم فوکوس خودکار دوربین سونی خود را برای عکاسی طبیعت به شکل زیر تنظیم کنید:

تنظیمات پیشنهادی فوکوس خودکار برای عکاسی طبیعت

  • مود فوکوس: DMF
  • محدوده‌ی فوکوس: Flexible Spot M or L
  • تخصیص دکمه: دکمه‌ای را برای ذره‌بین فوکوس اختصاص دهید
sony autofocus landscape فوکوس خودکار طبیعت سونی

نحوه‌ی استفاده: منظره را انتخاب کنید و سپس نقطه فوکوس را روی قسمتی از آنکه می‌خواهید فوکوس شود، قرار دهید. از ذره‌بین فوکوس برای زوم‌کردن در قسمت مورد نظر استفاده کنید. با فشردن دکمه شاتر تا نیمه فوکوس انجام می‌شود. در این حین می‌توانید با چرخاندن حلقه فوکوس دستی، به فوکوس شفاف‌تری برسید و سپس عکس را ثبت کنید.

نکته‌ها: با استفاده از این تکنیک، فوکوس خودکار به سرعت شما را به نقطه‌ای که می‌خواهید می‌رساند. سپس با تنظیمات جزئی دستی به هماهنگی درستی بین وضوح پس‌زمینه و پیش‌زمینه‌ی منظره خواهید رسید.

ویدئو

تصویربرداری پیشرفته HD و به‌تازگی 4K، امکاناتی هستند که از ابتدا در دوربین‌های بدون آینه مانت E سونی وجود داشته است و لنزهای این مانت هم به‌خوبی برای فوکوس خودکار ویدئویی بهینه شده‌اند. به شکل سنتی، بسیاری از فیلم‌برداران در هنگام تصویربرداری ویدئویی به فوکوس دستی تکیه می‌کنند، اما سیستم هیبریدی فوکوس خودکار سونی به‌خوبی زمان عکس‌برداری عمل می‌کند و برای فیلم‌برداری‌ها بسیار مفید و کاربردی است.

تنظیمات پیشنهادی فوکوس خودکار برای فیلم‌برداری

  • مود فوکوس: AF-C
  • محدوده‌ی فوکوس: Wide (اولویت چهره در AF روشن)
  • Center Lock-on AF: روشن
فوکوس خودکار فیلم برداری سونی sony video autofocus

نحوه‌ی استفاده: به‌صورت خودکار، دوربین‌های سونی توانایی فوکوس هوشمند در حالت ویدئو را دارند؛ اولویت با چهره‌ها و اشیای نزدیک است و هنگام تغییر موضوع هم به نرمی فوکوس جابه‌جا می‌شود. اگر Center Lock-on AF روشن باشد، شما می‌توانید به‌راحتی با ضربه زدن روی صفحه‌نمایش لمسی انتخاب کنید که دوربین کدام هدف را ردیابی کند (حتی اگر در فریم حرکت کند). برای تغییر هدف فوکوس هم همین روش می‌تواند به‌کار رود.

نکته‌ها: شما حتی می‌توانید انتخاب کنید که دوربین با چه سرعتی روی موضوع شما، فوکوس مجدد انجام دهد. در منو، AF Track Sensitivity مشخص می‌کند که دوربین تا چه اندازه باید به حرکت کردن موضوع حساس باشد؛ با تنظیم روی Responsive (واکنشی) بهترین حالت برای فیلم‌برداری از اهدافی که به‌طور دائم و به‌سرعت حرکت می‌کنند ایجاد می‌شود. AF Drive Speed سرعت حرکت اجزای فوکوس لنز توسط دوربین را کنترل می‌کند. سرعت کند (Slow) نرم‌ترین فوکوس و تنظیم روی حالت تند (Fast) بهترین فوکوس برای اهداف پرسرعت را انجام خواهد داد. به‌خاطر داشته باشید که قبل از برگشتن به حالت عکاسی، Center Lock-on AF را غیرفعال کنید یا تنظیمات پیش‌فرض جداگانه‌ای در حافظه برای فیلم‌برداری اختصاص دهید تا با تنظیمات مربوط به عکاسی تداخل ایجاد نشود.

نظر شما درباره‌ی سیستم فوکوس خودکار دوربین‌های سونی چیست؟ تجربیات خود در استفاده از این سیستم را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات