جنجال ایلان ماسک و کمیسیون بورس آمریکا ادامه دارد

چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا با اشاره به عرضه‌ی فناوری تمام خودران در خودروهای برقی این شرکت، اعلام کرد که نه به کمیسیون بورس آمریکا، بلکه به قانون احترام می‌گذارد.
تبلیغات

پس از چند روز آتش‌بس، دوباره ایلان ماسک به صدر اخبار رسانه‌های مختلف جهان بازگشت. مدیرعامل تسلا که به‌تازگی به‌دلیل توئیت‌های حاشیه‌ساز با جریمه همراه شده است، همچنان از این شبکه‌ی اجتماعی به‌عنوان پل ارتباطی اصلی با طرفداران خود و بیان اظهارنظرات متفاوت استفاده می‌کند.

جدیدترین ادعای ماسک را باید بسیار بزرگ دانست؛ براساس توئیت‌های این کارآفرین موفق، به‌زودی خودروهای برقی تسلا با فناوری کاملاً خودران همراه می‌شوند. ماسک به‌طور مشخص اشاره کرد که خودروهای این شرکت خواهند توانست بدون دخالت راننده، از پارکینگ منزل تا پارکینگ محل کار را به‌صورت خودران و مستقل طی کنند.

Elon Musk / ایلان ماسک

ماسک مانند گذشته، اطلاعات زیادی درباره‌ی فناوری خودران تسلا مثل عملکرد یا زمان عرضه‌ی آن اعلام نکرد. متخصصان تسلا هم‌اکنون در حال آزمایش نسخه‌ی پیشرفته‌تر راهیاب اتوپایلوت (Autopilot) هستند که در آن خودرو بدون نیاز به راننده در میدان‌ها، خروجی‌ آزادراه و تغییر مسیر بین خطوط کنترل را در دست می‌گیرد. در نسخه‌ی اولیه‌ی سیستم اتوپایلوت، راننده می‌تواند با استفاده از دسته‌ی راهنما، اقدامات خودران خودرو را تأیید کند اما هدف نهایی ماسک، عملی کردن فناوری خودران به‌صورت کامل است. البته در این شرایط هم به‌صورت قانونی، مسئولیت حرکت خودرو با راننده که تنها نقش سرنشین ساده را دارد، خواهد بود.

تسلا / Tesla

برای تبدیل رویای خودروی تمام خودران به واقعیت، فناوری تسلا باید توانایی تشخیص و درک مفهوم چراغ‌ها و تابلوهای راهنمایی مختلف را داشته باشد. حرکت خودران خودرو از پارکینگ منزل تا محل‌کار، از لحاظ وجود فناوری و قانونی بودن، بسیار متفاوت است. امروز ویمو (Waymo) در آمریکا پیشتاز فناوری خودران است اما در ناوگان این شرکت هم باید یک سرنشین به‌عنوان ناظر وجود داشته باشد. قوانین، تنها در کالیفرنیا به شرکت‌های خودروسازی با پیش‌نیازهای رسمی و ایمنی مشخص، اجازه‌ی استفاده از فناوری خودران را می‌دهد. شاید مقامات تسلا ‌به‌دنبال کسب مجوز خاص تردد خودروهای تمام خودران هستند؛ که بعید به‌نظر می‌رسد.

اما از ادعای بزرگ ماسک که بگذریم، به جدیدترین مصاحبه‌ی او در برنامه‌ی تلویزیونی ۶۰ دقیقه (60 Minutes) در شبکه CBS آمریکا می‌رسیم. محور گفتگو در این برنامه، تسلا بود که توئیت جنجالی ماسک درباره‌ی خصوصی شدن شرکت به‌میان آمد. لزلی استال درباره‌ی توئیتر و هدف گرفتن منتقدان سؤال کرد که ماسک جواب منفی داد؛ ماسک اشاره کرد که این شبکه‌ی اجتماعی، میدان جنگ است. استال و ماسک درباره‌ی احتمال سانسور در توئیتر پس از توافق با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) صحبت کردند. مدیرعامل تسلا، سانسور در این شبکه‌ی اجتماعی را رد کرد و اعلام کرد که توئیت‌های او پیش از انتشار کنترل و بررسی نمی‌شوند، هر کسی اشتباه می‌کند و هیچ‌کس بدون نقص نیست.

tesla elon musk / تسلا ایلان ماسک

اما ماسک در ادامه، جمله‌ی دیگری گفت:

می‌خواهم شفاف بگویم؛ برای کمیسیون بورس آمریکا احترام قائل نیستم. آن‌ها برای من محترم نیستند.

استال در ادامه درباره‌ی توافق‌ او با کمیسیون بورس پرسید؛ ماسک پاسخ داد:

من به سیستم عدالت و قانون، احترام می‌گذارم.

توافق ایلان ماسک با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا شامل پرداخت جریمه‌ی نقدی ۲۰ میلیون دلار و کناره‌گیری از مقام رئیس هیئت مدیره‌ی تسلا به‌مدت سه سال می‌شود. البته مجموعه‌ی تسلا هم باید ۲۰ میلیون دلار جریمه پرداخت کند. علاوه‌بر این، در این توافق مشخص شده است که هیئت مدیره‌ی تسلا باید روش‌های ارتباطی ماسک با سهام‌داران شرکت را بازنگری کند و فرآیندی شفاف ایجاد شود. توئیتر (Twitter) به‌عنوان یکی از راه‌های ارتباطی ماسک، به‌طور مشخص در این توافق آمده است.

Tesla Logo Badge

یکی از سخنگوهای تسلا پس از مصاحبه‌ی ماسک در برنامه ۶۰ دقیقه گفت:

توافق‌نامه به‌طور رسمی از ۲۸ دسامبر (۷ دی ماه ۱۳۹۷) آغاز می‌شود؛ هر ارتباطی که حاوی اطلاعات اساسی (درمورد شرکت) باشد، باید پیش از انتشار، مورد تأیید قرار گیرد.

به‌نظر می‌رسد که با اجرا شدن توافق SEC، به‌زودی ماسک در انتشار توئیت‌های جنجالی محدود خواهد شد؛ البته باید منتظر ماند و دید که آیا واقعا این توافق می‌تواند مانع مدیرعامل پرطرفدار تسلا شود یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات