بلوتوث 5؛ تفاوت‌ها و دلایل اهمیت

چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
بلوتوث 5 با سرعت دوبرابر و برد چهاربرابر سهولت انتقال داده و برقراری ارتباط بین دستگاه‌های بی‌سیم را افزایش داده است.
تبلیغات

تلفن‌های هوشمند مدرن از آیفون 8 و آیفون X تا سامسونگ گلکسی اس 8 تبلیغات پشتیبانی از بلوتوث 5 (Bluetooth 5.0) را در فهرست مشخصات خود قرار داده‌اند.

بلوتوث چیست؟

بلوتوث 5 آخرین نسخه‌ی استاندارد ارتباطی بی‌سیم بلوتوث است. این استاندارد معمولا در هدفون‌های بی‌سیم و دیگر سخت‌افزار صوتی و همین‌طور صفحه‌کلیدها و ماوس‌ها و کنترل‌کننده‌های بازی بی‌سیم به‌کار می‌رود. بلوتوث برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌های متعدد هوشمند خانگی و به‌طورکلی اینترنت اشیا (IoT) کاربرد دارد.

نسخه‌ی جدید استاندارد بلوتوث درصورتی عمل می‌کند که دستگاه‌ شما از این استاندارد پشتیبانی کنند. به‌بیان‌دیگر، اگر دستگاه‌های بلوتوث شما با نسخه‌های قدیمی‌تر بلوتوث سازگار باشند، درصورت ارتقا به بلوتوث 5، پیشرفت درخورتوجهی را احساس نخواهید کرد. بلوتوث با نسخه‌های قبلی تطبیق‌پذیر است، بااین‌حال، می‌توانید همراه با بلوتوث 5 از بلوتوث 4.2 یا دستگاه‌های قدیمی‌تر هم استفاده کنید؛ اما اگر دستگاه‌های جدید سازگار به بلوتوث ۵ را بخرید، پیشرفت این استاندارد را به‌خوبی احساس خواهید کرد.

بلوتوث کم‌مصرف برای هدفون‌های بی‌سیم

تمام پیشرفت‌های اعمال‌شده بر این استاندارد جدید روی استاندارد بلوتوث کم‌مصرف یا Bluetooth Low Energy هم پیاده‌سازی شده‌اند. این استاندارد همراه‌با بلوتوث 4 معرفی شد. گفتنی است بلوتوث استاندارد کلاسیک از توان بیشتری استفاده می‌کند. بلوتوث کم‌مصرف (Low Energy) برای کاهش مصرف دستگاه‌های بلوتوث طراحی شده است. این فناوری در اصل برای گجت‌های پوشیدنی‌ و برج‌های مراقبت و دیگر دستگاه‌های کم‌مصرف طراحی شده و با محدودیت‌های جدی همراه بود.

هدفون بی‌سیم

برای مثال هدفون‌های بی‌سیم نمی‌توانستند روی بلوتوث کم‌مصرف با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به استفاده از بلوتوث استاندارد مجبور بودند. در بلوتوث 5، تمام دستگاه‌های صوتی می‌توانند ازطریق بلوتوث کم‌مصرف ارتباط برقرار کنند و این به‌معنی کاهش مصرف توان و افزایش طول عمر باتری است. در آینده، انواع بیشتری از دستگاه‌ها می‌توانند با بلوتوث کم‌مصرف ارتباط برقرار کنند.

البته ایرپادهای اپل از بلوتوث 5 استفاده نمی‌کنند؛ بلکه برای اتصال بهبودیافته از بلوتوث 4.1 و تراشه‌ی مخصوص استفاده می‌کنند. در اندروید، از بلوتوث 5 برای هدفون‌های بلوتوث می‌توان استفاده کرد.

Dual Audio

با ویژگی جدید و انقلابی بلوتوث 5 به‌نام Dual Audio می‌توانید همزمان روی دو دستگاه متصل  صوت را اجرا کنید. دقیقا مانند این است که دو جفت هدفون به تلفن خود وصل کرده‌اید و صدای هر دو را به‌صورت همزمان ازطریق بلوتوث استاندارد می‌شنوید. همچنین، صوت را روی دو اسپیکر در اتاق‌های مختلف می‌توانید اجرا کنید. حتی می‌توانید دو فایل صوتی متفاوت را همزمان در دو دستگاه صوتی متفاوت اجرا کنید یا برای مثال دو نفر می‌توانند از یک تلفن به دو قطعه‌ی متفاوت موسیقی گوش دهند.

قابلیت Dual Audio در سامسونگ گلکسی اس 8 وجود دارد. دو دستگاه صوتی بلوتوث را به تلفن خود وصل و ویژگی Dual Audio را فعال کنید و از صوت مضاعف لذت ببرید. بااین‌حال، این ویژگی فقط به سامسونگ محدود نمی‌شود. این قابلیت را بلوتوث 5 ارائه داده و به‌زودی، روی دیگر دستگاه‌ها هم ظاهر خواهد شد.

سرعت و بُرد و بازدهی بیشتر

از مزایای اصلی بلوتوث 5 می‌توان به سرعت بهبودیافته و بُرد بیشتر اشاره کرد. بخش بازاریابی رسمی سازمان استاندارد بلوتوث به افزایش چهاربرابری برد و دوبرابری سرعت و هشت‌برابری ظرفیت توزیع پیغام درمقایسه‌با استانداردهای قدیمی‌تر اشاره کرده است. این پیشرفت‌ها بر بلوتوث کم‌مصرف هم اعمال خواهند شد و مقرون‌به‌صرفه‌بودن دستگاه‌ها را تضمین می‌کنند.

دستگاه‌ها با بلوتوث 5 می‌توانند تا سرعت دو مگابایت‌برثانیه داده انتقال دهند که دوبرابرِ سرعت پشتیبانی بلوتوث 4.2 است. همچنین، در مسافت‌هایی تا ۲۴۰ متر می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که چهاربرابر استاندارد مجاز بلوتوث 4.2 است (شصت متر). بااین‌حال، دیوارها و موانع دیگر می‌توانند قدرت سیگنال را کاهش دهند؛ همان‌طورکه برای وای‌فای این‌گونه است.

افزایش برد

استاندارد فشرده‌سازی aptX قبلا وعده‌ی کیفیت صوتی CD را روی سرعت‌های پایین‌تر از یک مگابیت‌برثانیه داده است. بنابراین، سرعت دو مگابیت‌برثانیه‌ی بلوتوث 5 نویدبخش کیفیت صدای بی‌سیم بهتری خواهد بود.

دستگاه‌ها می‌توانند بین سرعت بیشتر یا برد بیشتر، یک گزینه را انتخاب کنند. مزیت سرعت دوبرابری برای فعالیت در بردهای کوتاه و ارسال و دریافت داده‌ها مفید است. افزایش برد هم می‌تواند برای برج‌‌های کنترل بلوتوث و دستگاه‌های دیگر مفید باشد که به حجم کم داده یا ارسال کُند داده‌ها نیاز دارند؛ اما هدف اصلی آن‌ها برقراری ارتباط در مسافت‌های طولانی‌تر است. هر دو هم کم‌مصرف هستند.

سرعت دوبرابری و برد چهاربرابری از مزایای اصلی بلوتوث 5 هستند

دستگاه‌ها می‌توانند یکی از مزایا را در اولویت قرار دهند. برای مثال، هدفون‌های بی‌سیم می‌توانند از افزایش سرعت برای استریم صوت استفاده کنند؛ درحالی‌که سنسورهای بی‌سیم و دستگاه‌های تلفن هوشمند برای گزارش وضعیت و برقراری ارتباط در مسافت‌های طولانی‌تر می‌توانند افزایش برد را انتخاب کنند و با استفاده از بلوتوث کم‌انرژی طول عمر باتری را افزایش دهند.

تاریخ عرضه

آیفون‌های 8 و 8 پلاس و X و سامسونگ گلکسی اس 8 همه با استاندارد بلوتوث 5 سازگار هستند. بااین‌حال، به دستگاه‌های جانبی بلوتوث 5 هم نیاز خواهید داشت. لوازم جانبی منطبق بر استاندارد بلوتوث نسل پنجم هنوز در سطح جهانی عرضه نشده‌اند؛ اما بسیاری از تولیدکنندگان قول عرضه‌ی دستگاه‌های بلوتوث 5 را در سال جاری داده‌اند.

بلوتوث 5 با دستگاه‌های قدیمی‌تر بلوتوث هم سازگار است. ارتقای بلوتوث دقیقا مانند ارتقا به استانداردی سریع‌تر و جدیدتر وای‌فای است. پس از نصب روتر جدید که از وای‌فای سریع‌ پشتیبانی می‌کند، دیگر دستگاه‌های خود را هم باید ارتقا دهید؛ اما دستگاه‌های قدیمی‌تر مجهز به وای‌فای هم می‌توانند به روتر جدید وصل شوند؛ با این تفاوت که سرعت آن‌ها درمقایسه‌با سرعت پشتیبانی روتر کمتر است.

اگر به بلوتوث 5 و هدفون‌های بلوتوث 5 اندروید دسترسی دارید، تجربه‌ی صوتی بهتری را درمقایسه‌با بلوتوث استاندارد خواهید داشت. کاربران آیفون هم می‌توانند به‌لطف تراشه‌ی W1 از ایرپادهای اپل یا هدفون‌های Beats استفاده کنند؛ اما اندروید صوت یکپارچه‌تری دارد. اگر روی آیفون از هدفون‌های بلوتوث 5 غیراز هدفون‌های اپل (با تراشه‌ی W1) استفاده کنید، کیفیت صوت بازهم به‌لطف بلوتوث 5 ارتقا پیدا می‌کند.

البته، فعلا ارتقای تمام دستگاه‌ها توصیه نمی‌شود. برای مثال، حتی اگر لپ‌تاپ مجهز به بلوتوث 5 دارید، ارتقا به ماوس مجهز به بلوتوث 5 پیشرفت بزرگی نخواهد بود. بااین‌حال، به‌مرور و با پیشرفت پشتیبانی بلوتوث 5 از دستگاه‌های بیشتر، بلوتوث مطمئن‌تر و ازنظر مصرف توان هم بهینه‌تر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات