CDN چیست و چگونه به وبسایت شما کمک می‌کند؟

شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
شبکه‌ی توزیع محتوا یا CDN شبکه‌ای توزیع‌یافته از نظر جغرافیایی است که علاوه‌بر تسهیل دسترسی به اطلاعات، مزایایی برای کاربر و شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی محتوا به‌همراه دارد.
تبلیغات

CDN (شبکه‌ی توزیع محتوا) نوعی شبکه‌ی توزیع‌شده‌ی جغرافیایی متشکل از سرورهای پروکسی و مراکز داده‌شان است. این سرورها در نقاطی به نام نقطه‌ی حضور (PoP) قرار می‌گیرند. هدف این شبکه‌ها تحویل محتوا به کاربران نهایی از نزدیک‌ترین نقطه‌ی جغرافیایی با کیفیت و سرعت بالاتر است.

CDN تحویل انواع محتوا مانند ویدئو، پخش زنده‌ی ویدئو، فایل‌های نرم‌افزاری، محتوای وب و موبایل و… را برعهده دارد. ارائه‌دهندگان خدمات CDN ممکن است خدمات دیگری مانند امنیت سایبری، بهینه‌سازی WAN و… را نیز عرضه کنند.

درادامه بررسی می‌کنیم که CDN چگونه کار می‌کند و چرا استفاده از آن می‌تواند برایتان سودمند باشد.

CDN چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، CDN شبکه‌ای بزرگ متشکل از سرورهای مختلف واقع در چند منطقه‌ی جغرافیایی است. پاپ‌وبسایت‌ها (نقاط حضور) در نزدیکی نواحی پرجمعیت سراسر دنیا قرار می‌گیرند. در کشورهای بزرگ ممکن است انواع بسیاری از پاپ‌وبسایت‌‌ها وجود داشته باشد. در شبکه‌های CDN هدف «هدایت کاربران به نزدیک‌ترین نقطه‌ی حضور» است.

وقتی وبسایتی از CDN استفاده می‌کند، درخواست‌های کاربران برای دریافت محتوا به نزدیک‌ترین پاپ‌وبسایت مسیریابی می‌شود. چند راه برای مسیریابی درخواست به پاپ‌وبسایت مشخص وجود دارد که یکی از آن‌ها IP Anycast است.

بدون CDN

تصویر زیر نشان می‌دهد چگونه اطلاعات بدون CDN به سرور مبدأ می‌رسد. صرف‌نظر از محل جغرافیایی کاربر، اطلاعات باید از سرور مبدأ درخواست شود. سرور مبدأ ممکن است فاصله‌ی بسیاری از کاربر داشته باشد.

شبکه توزیع محتوا

با CDN

با استفاده از CDN محتوا از نزدیک‌ترین پاپ‌وبسایت به‌دست کاربر می‌رسد و درنتیجه، ارتباط سریع می‌شود. درواقع، درخواست‌های کاربران برای دریافت اطلاعات دیگر به پیمایش مسیر تا سرور اصلی نیازی ندارد و از نزدیک‌ترین نقطه پاسخ داده خواهند شد. این، یعنی مسیر کوتاه‌تر و جریان داده‌ی سریع‌تر.

شبکه توزیع محتوا

سرورهای اصلی می‌توانند همه‌ی محتوای موجود در CDN را تحویل دهند. وظیفه‌ی سرور اصلی ارائه‌ی خدمات در نقش «SSOT» در CDN است. به‌بیان‌دیگر، این سرور حاوی به‌روزترین نسخه‌ی فایلی است که CDN می‌شناسد. محتوای Cache‌ شده طول عمر محدودی دارد؛ چون محتوای وب می‌تواند به‌مرور زمان تغییر کند. ازاین‌رو، سرورهای لبه‌ی CDN اگر به‌روزترین محتوا را نداشته باشند، باید به سرور اصلی درخواست دهند و محتوا را به‌روزرسانی کنند.

چه نوع محتوایی در CDN ذخیره می‌شود؟

گاهی تصور نادرستی از نوع محتوای ذخیره‌شدنی در CDN وجود دارد. گفتنی است فقط فایل‌های تصویر و اسکریپت، در CDN ذخیره‌شدنی نیستند و اگر وبسایتتان از نوع وُردپرس است، همه‌ی محتوای موجود در پوشه‌های «wp-content» و «wp-includes» را می‌توان جابه‌جا کرد و در CDN میزبانی کرد. این موضوع برای بیشتر سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) صادق است. CDN همچنین می‌تواند ویدئوهای HD و محتوای ۴K‌ و انواع فایل‌های دیگر را ارائه کند.

درادامه، نمونه‌هایی از فایل‌هایی آمده که در CDN میزبانی می‌شوند:

  • تصاویر: PNG, JPG, SVG, GIF, TIF
  • استایل‌شیت‌: CSS
  • جاوا اسکریپت: JS
  • ویدئو و صدا: FLV (Flash), HLS, MP4 (HTML5 videos), MOV (QuickTime), WMV (Windows Media), MP3 and WAV
  • فونت‌های وب: EOT, TTF, OTF, CFF, AFM, LWFN, FFIL, FON, PFM, PFB, WOFF, SVG, STD, PRO, XSF, و…
  • سایر فرمت‌های فایل: HTML, JSON, PDF, DOC, PPT, XLS, EPUB, ODT, ODP, ODS, TXT, RTF, ZI

شبکه‌ی تحویل محتوا چگونه به شما کمک می‌کند؟

مهم نیست وبلاگی کوچک را اداره می‌کنید یا وبسایت بزرگ تجاری، مزایای بسیاری در استفاده از CDN برای همه‌ی وبسایت‌ها وجود دارد. «سرعت» هدف و مزیت اصلی CDN است که به ذهن بیشتر استفاده‌کنندگان می‌رسد. سرعت همیشه مزیت مهم CDN بوده و هست؛ اما مزایا و قابلیت‌های CDN مناسب فراتر از صرفا سرعت تحویل است.

در فهرست زیر، تعدادی از مزایای مهم استفاده از شبکه‌ی توزیع محتوا به‌طور خلاصه آمده است:

۱. بهبود عملکرد: عملکرد یکی از مزایای مهم پیاده‌سازی CDN به‌شمار می‌آید. محتوای وبسایت شما در سراسر دنیا Cache می‌شود و با کوتاه‌ترشدن مسافت‌ رساندن محتوا به کاربران نهایی، زمان تأخیر کاهش می‌یابد و اتلاف بسته (Packet loss) به‌حداقل می‌رسد. براساس آزمایش‌های مختلف در بسیاری از نقاط جغرافیایی، درمقایسه‌با وبسایت‌هایی که بدون CDN‌ اداره می‌شوند، CDN میانگین تأخیر بارگذاری وبسایت را ۷۳درصد کاهش می‌دهد. سرعت مزیتی مهم به‌شمار می‌آید؛ چراکه می‌دانیم تأثیر درخورتوجهی بر Bounce Rate و تجربه‌ی کلی کاربر دارد.

۲. افزایش مقیاس‌پذیری: مقیاس‌پذیری از دیگر مزایای مهم CDN است؛ چراکه مدیریت اوج ترافیک و بالاوپایین‌رفتن آن در مدتی کوتاه را ممکن می‌کند. بدین‌ترتیب، بار کمتری روی سرور می‌افتاد و ظرفیت پاسخ‌دهی بیشتر می‌شود. ازآنجایی‌که به‌طور معمول ۸۰درصد محتوای هر وبسایت عادی ثابت و ایستا است، بخش چشمگیری از محتوا با کمک CDN، سریع‌تر و کارآمدتر تحویل داده می‌شود. درواقع، این عامل نیز به‌اندازه‌ی سرعت مهم است. بدون CDN، اوج ترافیک ممکن است به ازکارافتادگی (Crash) یا پاسخ‌ندادن سرور منجر شود. شبکه‌های توزیع محتوا می‌توانند هر میزان از ترافیک را بدون کاهش سرعت کاربران نهایی کنترل کنند. این امر باعث می‌شود بار از دوش سرور مبدأ برداشته شود و Down Time کاهش یابد.

۳. امنیت: یکی از امکانات جانبی برخی از شبکه‌های توزیع محتوا، ارائه‌ی خدمات امنیتی بر بستر CDN است. ازجمله‌ی این امکانات عبارت‌اند از: WAF ،Firewall ،Rate limit و امکان مهم DDoS Protection. همچنین، برخی از CDNها درست همانند هاست‌وب، امکان پیاده‌سازی گواهی‌های SSL را می‌دهند. برخی از شبکه‌های توزیع محتوا با ارائه‌ی WAF از وب‌سرورها دربرابر بسیاری از حملات هکری متداول نیز محافظت می‌کنند.

۴. بهبود سئو (بهینه‌سازی موتور جست‌وجو): وقتی صحبت از بهینه‌سازی موتور جست‌وجو به‌میان می‌آید، سرعت بارگذاری صفحات وب عامل بسیار مهمی در رده‌بندی صفحه به‌شمار می‌آید. بیشتر موتورهای جست‌وجو زمان بارگذاری صفحه را در الگوریتمشان درنظر می‌گیرند. برای گوگل که درواقع در صفحاتتان می‌خزد، سرعت وبسایت نقش درخورتوجهی در سئو ایفا می‌کند. با بهینه‌سازی وبسایتتان برای بارگذاری سریع‌تر، تکرار خزیدن‌های گوگل در صفحاتتان بیشتر می‌شود و درنتیجه، محتوایتان به‌طور گسترده‌تری دردسترس قرار می‌گیرد و سریع‌تر شاخص‌گذاری (index) می‌شود.

۵. قابلیت اعتماد: با CDN درخواست‌های ارسال‌شده به وبسایتتان همیشه به نزدیک‌ترین مکان موجود مسیریابی می‌شوند. اگر سروری دردسترس نباشد، درخواست‌ها به‌شکل خودکار به سرور بعدی موجود ارسال می‌شوند. این امر موجب ایجاد افزونگی خودکار می‌شود. افزونگی خودکار کمک می‌کند مطمئن شوید وبسایتتان همیشه آنلاین باقی می‌ماند و دردسترس بازدیدکنندگان است.

۶. کاهش هزینه‌ها: با استفاده از شبکه‌ی توزیع محتوا، دیگر به تأمین و نگه‌داری از زیرساخت‌های سخت‌افزاری نیازی ندارید. افزون‌براین، اگر مبلغ هاست‌وب خود را براساس پهنای باند پرداخت می‌کنید، CDN می‌تواند تا حد چشمگیری این مبلغ را کاهش دهد؛ چون محتوا به‌جای ارسال مستقیم از هاست‌وبتان (سرور اصلی)، از Cache موجود در سرورهای لبه‌ی CDN ارائه می‌شود. در استفاده از سرویس ابری CDN‌، هزینه‌ها را به تناسب مصرف (Pay-as-You-Go) پرداخت و پولتان را ذخیره می‌کنید.

۷. افزایش نرخ تراکنش: وبسایت کُند به نرخ تبدیلتان لطمه می‌زند. به‌گفته‌ی Kissmetrics، حتی یک ثانیه تأخیر در پاسخ‌دهی صفحه ممکن است به کاهش ۷درصدی در تراکنش‌ها منجر شود. اگر با استفاده از شبکه‌ی تحویل محتوا، پاسخ‌دهی وبسایتتان را دو ثانیه سریع‌تر کنید، تقریبا نرخ تراکنش ۱۴درصد افزایش پیدا می‌کند.

۸. کاهش Bounce Rate: عوامل بسیاری در Bounce Rate وبسایت‌ها نقش دارند؛ مانند راهبری و ظاهر و کاربرد. از عوامل مهمی که اصلاح بسیار آسانی دارد، زمان بارگذاری وبسایت است. به‌گفته‌ی Web Performance Today1، چیزی درحدود ۵۷درصد از مصرف‌کنندگان آنلاین وبسایت‌هایی را ترک می‌کنند که بارگذاری‌شان بیش از سه ثانیه طول می‌کشد. اگر بارگذاری وبسایتتان سه ثانیه طول می‌کشد، ممکن است تأثیر چشمگیری روی فروشتان بگذارد. به‌عبارت‌دیگر، برای بهبود سرعت بارگذاری وبسایتتان علاوه‌بر داشتن CDN، باید بهترین ارائه‌دهنده‌ی میزبانی (Hosting) و پلاگین Cache مناسب و CDN را انتخاب کنید.

شبکه‌ی توزیع محتوای آروان نیز با دراختیارداشتن پاپ‌وبسایت‌های متعدد در شهرهای مهم ایران و جهان، دسترسی کاربران به وبسایت شما را سریع‌تر و دردسترس‌تر و امن‌تر می‌سازد. می‌توانید اطلاعات بیشتر در این‌باره را در صفحه‌ی معرفی محصول CDN آروان بخوانید.

این مطلب با همکاری ابرآروان تهیه شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات