AMD نسل جدید پردازنده سرور اپیک را با ۶۴ هسته مبتنی بر معماری Zen 2 رونمایی کرد

چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
AMD نسل جدید پردازنده‌ی سری اپیک را با بهره‌گیری از ۶۴ هسته‌ی پردازشی و مبتنی بر معماری Zen 2 رونمایی کرد.  AMD سری جدید پردازنده‌‌های ۶۴ هسته‌ی اپیک را با کدنام Rome معرفی کرده است.
تبلیغات

AMD ساعاتی پیش طی کنفرانسی که پیش از این وعده داده بود، نسل جدید پردازنده‌های خود را رونمایی کرد. نسل جدید پردازنده‌ی سری اپیک با کدنام Rome را باید از جمله‌ی این پردازنده‌های جدید خواند. نسل جدید پردازنده‌ی سری اپیک AMD از وجود ۶۴ هسته‌ی پردازشی مبتنی بر معماری Zen 2 بهره می‌برد. براساس اطلاعات ارائه‌شده، عملکرد پردازنده‌های نسل جدید اپیک به ازای تا دو برابر بیشتر از نسل گذشته است. 

نسل جدید پردازنده‌های سری اپیک مبتنی بر معماری Zen 2 شرکت AMD همچنان از طراحی ماژولار تراشه بهره خواهند برد، به‌طوری که چندین بلوک پردازنده‌ی تعبیه‌شده در تراشه‌ی جدید مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC تولید خواهد شد؛ حال آنکه بلوک‌های I/O مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید خواهند شد. براساس اطلاعات ارائه‌شده توسط AMD تراشه‌ی Rome از وجود هشت بلوک پردازنده بهره خواهند برد که در مجموع ۶۴ هسته‌ی پردازشی x86 را شامل می‌شوند. همچنین باید به پشتیبانی از ۸ کانال برای حافظه‌ی رم DDR4 با پشتیبانی از ۴ ترابایت حافظه‌ی DRAM به ازای هر سکوت اشاره کرد. از دیگر ویژگی‌های تراشه‌ی جدید AMD باید به پشتیبانی از ۱۲۸ لین PCIe 4.0 برای اتصال با کامپوننت‌هایی نظیر Radeon Instinct MI60 اشاره کرد که مبتنی بر معماری ۷ نانومتری پردازنده‌های گرافیکی وگا توسعه خواهد یافت. 

پردازنده اپیک رم AMD

انتظار می‌رود تا معماری Zen 2 در مقایسه با نسل پیش شاهد افزایش عملکرد هسته‌های پردازشی تا دو برابر بیشتر باشد، از این‌رو انتظار می‌رود پردازنده‌های Rome از نظر عملکرد توان بیشتری را در مقایسه با نسل گذشته داشته باشند. با توجه به افزایش تعداد هسته‌ها، AMD انتظار دارد تا توان پردازشی به ازای هر سوکت تا دو برابر افزایش پیدا کند. همچنین باید به بهبود عملیات ممیز شناور نیز اشاره کرد که AMD از چهار برابر شدن آن به دلیل تغییرات و بهبود در معماری پردازنده و بالا رفتن تعداد هسته‌ها سخن گفته است. 

یکی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های اصلی پردازنده‌های EPYC Rome را باید سازگاری این تراشه با پلتفرم Naples شرکت AMD خواند که البته با پشتیبانی از پلتفرم Milan یا به بیان بهتر پلتفرم بعدی AMD برای معماری Zen 3 نیز همراه است. این موضوع باعث خواهد شد تا تولید سرور‌های مبتنی بر پردازنده‌های AMD فرایند راحت‌تری داشته باشد که برای افزایش سهم بازار AMD در بازار پردازنده‌های سرور نقش پررنگی را ایفا می‌کند. 

انتظار می‌رود تا AMD پردازنده‌های EPYC Rome را که در حال نمونه‌سازی از آن است، در سال ۲۰۱۹ میلادی راهی بازار کند، اما هنوز پنجره‌ی زمانی مشخصی برای عرضه‌ی این پردازنده ارائه نشده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات