اسنپدراگون ۶۱۵۰ و ۷۱۵۰ با پشتیبانی بهبودیافته از دوربین و ‌نمایشگر رؤیت شدند

سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تراشه‌های میان‌رده‌ی کوالکام موسوم به اسنپدراگون ۶۱۵۰ و ۷۱۵۰ با پشتیبانی از سخت‌افزارهای قدرتمندتر در گیت‌هاب رؤیت شدند.
تبلیغات

همانطور که احتمالاً اطلاع دارید، کوالکام قصد دارد در آینده‌ی نزدیک از نسل جدید تراشه‌های اسنپدراگون با شیوه‌ی نام‌گذاری جدید رونمایی کند. افزون بر معرفی تراشه‌های بالارده، کوالکام در توسعه‌ی پردازنده‌‌های موبایلی برای دستگاه‌های میان‌رده نیز سابقه‌ی طولانی دارد. حال به‌نظر می‌رسد که تراشه‌های آتی این شرکت که با نام‌های اسنپدراگون ۶۱۵۰ و ۷۱۵۰ شناخته می‌شوند، با پشتیبانی بهتر از دوربین و صفحه‌نمایش در دسترس تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند قرار بگیرند.

فعلاً هیچگونه جزئیاتی در این رابطه در دست قرار ندارد؛ اما طبق اطلاعاتی که تاکنون به بیرون درز پیدا کرده، احتمال می‌رود که نسل آتی پردازنده‌‌ی میان‌رده‌ی کوالکام، دست تولیدکنندگان گوشی‌های میان‌رده را در استفاده از سخت‌افزار قدرتمندتر به‌خصوص در بخش‌های چون دوربین و صفحه‌نمایش، بازتر کند

انتظار می‌رود که هر دو تراشه‌ی یادشده حداقل از ۲۰ مگاپیکسل برای دوربین سلفی و ۱۲ و ۱۳ مگاپیکسل برای دوربین دوگانه‌ی اصلی پشتیبانی کنند. این دو تراشه‌ی ۸ هسته‌ای در بخش صفحه‌نمایش نیز بهبودهای قابل‌توجهی را متوجه خواهند شد. تراشه‌ی مقرون‌به‌صرفه‌ی ۶۱۵۰ در تست‌های صورت‌گرفته توانسته تا وضوح ۱۰۸۰ × ۲۱۶۰ یا همان +FHD را برای نمایشگر ۵.۹۹ اینچی به‌خوبی پشتیبانی کند؛ این در حالی است که مقدار فوق برای مدل ۷۱۵۰ در مقیاس تصویر ۱۸:۹ به +QHD می‌رسد. این امکان وجود دارد که کوالکام حداقل رزولوشن مورداستفاده برای گوشی‌های مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۱۵۰ را ۱۴۴۰ ×۲۸۸۰ اعلام کند.

باتوجه به تغییر در شیوه‌ی نام‌گذاری تراشه‌های جدید شرکت کوالکام، این شرکت آمریکایی قصد دارد تا علاوه بر نام، در توان تراشه‌های خود نیز بهبودهای همه‌جانبه‌ای ایجاد کند. طبق گمانه‌زنی‌های رسانه‌های فناوری، تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۷۵ آخرین پردازنده‌ای است که از شیوه‌ی نام‌گذاری قدیمی کوالکام بهره خواهد برد. در حالی که هم‌اکنون تراشه‌های جدید کوالکام در اختیار تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند قرار دارد؛ اما روند بهینه‌سازی آن‌ها برای دستگاه‌های تولیدی اندکی زمان خواهد برد؛ از این رو، احتمال می‌رود که نخستین گوشی‌ها با این تراشه‌های جدید در اوایل سال ۲۰۱۹ در اختیار خریداران قرار گیرند.

با تمامی این اوصاف، قرار نیست تغییرات در تمام بخش‌ها اعمال شود. طبق گزارشات داخلی، کوالکام برای نسل جدید تراشه‌های میان‌رده‌ی خود همچنان از لیتوگرافی ۱۱ نانومتری استفاده خواهد کرد؛ هنوز مشخص نیست که تقسیم‌بندی نامتقارن که پیش‌تر در سری ۶۷۵ شاهدش بودیم، به این سری نیز راه خواهد یافت یا خیر.

شایعات حاکی از این هستند که تراشه‌ی ۷۱۵۰ از دو هسته‌ی قدرتمند Cortex A76 برای پردازش‌های سنگین و ۶ هسته‌ی Cortex A55 برای بهبود مصرف انرژی استفاده خواهد. با این حال چیزی که واضح است، کاهش سرعت کلاک و مقدار رم در صورت استفاده از پیکربندی فوق است.

فارغ از تمام شایعات و گمانه‌زنی‌ها، هنوز نمی‌توان درباره‌ی جزئیات تراشه‌های جدید کوالکام با قطعیت سخن گفت؛ بنابراین این امکان وجود دارد که نسخه‌ی نهایی پردازنده‌های یادشده با سرعت بالاتر یا حتی پایین‌تر از شایعات کنونی معرفی شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات