گفتگویی با جانی آیو؛ از فلسفه طراحی آیپد پرو جدید تا عناصر جادویی اپل پنسل 2

سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
جانی آیو، طراح ارشد اپل به‌تازگی در گفت‌وگو با نشریه‌ی ایندیپندنت از فلسفه‌ی طراحی آیپد پرو جدید و عناصر جادویی اپل پنسل ۲ صحبت کرد.
تبلیغات

محصولات تازه‌ای که اپل به‌‌تازگی در رویداد ویژه‌ی خود در بروکلین نیویورک از آن‌ها رونمایی کرد، از چندین ویژگی مشترک برخوردار هستند. اما برجسته‌ترین وجه اشتراک این دستگاه‌ها دخالت جانی آیو، نائب رئیس ارشد بخش طراحی اپل در ساخت تمام آن‌ها است. آیو در طراحی محصولات جدید اپل از جمله به‌روزرسانی‌های بنیادین دستگاه‌های محبوب کوپرتینویی‌ها همچون مک‌بوک ایر و آیپد پرو مشارکت داشت.

جانی آیو از سال ۱۹۹۲ تاکنون در اپل مشغول به کار بوده و در این مدت طولانی با چشم تیزبین خود همواره مسئولیت طراحی آی‌مک، آیفون، آیپد و اپل واچ را برعهده داشته است. وی به‌تازگی به دلیل نقش چشمگیر در پیشبرد طراحی برازنده و نوآورانه، بورسیه‌ی ۲۰۱۸ استیون هاوکینگ را از دانشگاه کمبریج دریافت کرد.

نشریه‌ی مطرح انگلیسی ایندیپندنت به مناسبت معرفی محصولات سخت‌افزاری جدید اپل، فرصت را مغتنم شمرد و پس از رویداد هفته‌ی گذشته‌ی این شرکت، گفتگویی را با جانی آیو ترتیب داد. آن‌طور که دیوید فلین، خبرنگار ایندیپندنت می‌گوید، آیو در طول گفت‌وگو با فروتنی و تواضع خود را بخشی از یک تیم در اپل معرفی کرد. وی همچون کارفرمای خود تیم کوک، مدیرعامل اپل پیش از هر پاسخ به نحو عمیقی تفکر می‌کند. ریتم هر جواب به آرامی شروع می‌شود؛ آغازی دقیق که به ایده‌ای محکم و خیال‌انگیز از باورهای شرکت می‌رسد.

اپل به‌تازگی از آیپد کاملا جدید رونمایی کرد؛ دستگاهی با بازطراحی بنیادین که برخی از شناخته‌شده‌ترین ویژگی‌های این محصول نظیر دکمه‌ی هوم از آن حذف شده است. بنابراین، گفت‌وگو با این پرسش آغاز شد که آیا هنگام تغییر قابل‌توجه یک محصول دوست‌داشتنی و موفق از نظر تجاری، احساس مسئولیت خاصی به آیو دست می‌دهد یا خیر.

آیو: من تصور می‌کنم که مسئولیت شما در واقع فراتر از آن می‌رود و با عزم نیفتادن در تله‌ی ساخت محصولات صرفا متفاوت آغاز می‌شود. زیرا هنگامی که محصولی به‌شدت مورد توجه است، اغلب این تمایل از سوی مردم وجود دارد که طراحی آن را به شکل متفاوتی ببینند. من تصور می‌کنم مهم‌ترین نکته این است که شما یک محصول را برای متفاوت کردن آن تغییر ندهید؛ بلکه برای بهتر کردن دست به ایجاد تغییر بزنید.

اگر شما در حال ایجاد تغییراتی هستید که در خدمت بهتر کردن محصول است، آن‌گاه نیازی ندارید مردم را متقاعد کنید تا مجددا عاشق آن شوند. حس عادت و آشنایی ما با یک محصول تا حد زیادی پرورش‌یافته است. همیشه نسبت به محصولی که به‌جای لزوما بهتر یا بدتر بودن، متفاوت است، آن واکنش اولیه‌ای که فراتر از یک اظهارنظر است، وجود دارد. بنابر تجربه‌ی من، اگر ما به‌شدت برای ایجاد بهبودهای فیزیکی تلاش کنیم، مردم به‌سرعت آن‌ها را تشخیص می‌دهند و ارتباطی را که قبلا با محصول داشتند، برقرار می‌کنند.

iPad Pro 2018 / آیپد پرو 2018

فلین: هنگامی که آیپد برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ به بازار راه پیدا کرد، به‌عنوان محصولی جادویی توصیف شد. خلق عناصری که مردم آن‌ها را جادویی بدانند، چقدر سخت است؟ آیا آن‌ها از طریق کار طاقت‌فرسا ظاهر می‌شوند یا در لحظاتی خاص ناگهان به ذهنتان خطور می‌کنند؟

آیو: اوه خدای من، من از فکر قابل پیش‌بینی بودن بیزارم؛ اما این یک ترکیب به‌حساب می‌آید. برخی از این قابلیت‌ها و ویژگی‌ها به‌واسطه‌ی فناوری خارق‌العاده‌ای که توسعه‌ی آن سال‌ها به طول می‌انجامد، فراهم شده‌اند. در نتیجه، آن‌ها تصمیماتی هستند که اغلب از سال‌ها پیش گرفته شده‌اند. به‌عنوان مثال، فیس آیدی، ترکیبی به‌شدت پیچیده و سطح بالا از فناوری‌ها محسوب می‌شود. این تنها یک قابلیت نیست که برای هدفی منحصربه‌فرد توسعه یافته باشد.

آیو مکث می‌کند تا به این فکر کند که چه خصوصیتی باعث می‌شود یک محصول جادویی به‌نظر برسد. وی در ادامه می‌گوید:

آیو: من تصور می‌کنم آنچه باعث می‌شود یک محصول با لقب جادویی توصیف شود، اغلب به آن خصوصیاتی که شرح آن‌ها سخت‌تر است، مربوط می‌شود. شما نمی‌توانید به‌سادگی روی آن‌ها انگشت بگذارید. در نتیجه، در آیپد پرو جدید یکی از اهدافی که از مدت‌ها پیش در پی دستیابی به آن بودیم، این احساس بود که این محصول به یک جهت اصلی و سپس به‌همین منظور ثانوی متمایل نباشد.

نخستین آیپد جهت مشخصی داشت که پرتره (عمودی) بود. من معتقدم که از این تبلت می‌شد به‌خوبی در حالت منظره (افقی) نیز استفاده کرد؛ اما نحوه‌ی طراحی این دستگاه بسیار روشن بود. من تصور می‌کنم که با نخستین آیپد، شما این احساس را داشتید که این تبلت محصولی ساخته‌شده با اجزای متفاوت و تا حدی مجزا است.

آنچه به باور من آیپد پرو جدید را به‌عنوان محصولی خاص مشخص می‌کند، آن است که این دستگاه یک جهت‌گیری ندارد. این تبلت در تمام محیط پیرامون خود مجهز به بلندگو است. با کنار گذاشتن دکمه‌ی هوم و توسعه‌ی فیس آیدی، این تبلت می‌تواند در تمام جهات مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

تغییر بعدی صورت‌گرفته در آیپد پرو جدید را باید در گوشه‌های نمایشگر آن جست‌وجو کرد. این تغییر احتمالا به‌حدی نیست که به راحتی به چشم بیاید؛ اما اهمیت آن به قدری است که از اساس تجربه‌ی کار با این محصول را دگرگون می‌کند. آیو در این باره می‌گوید:

آیو: نمایشگرهای سنتی به‌طور کامل از زوایای راست بهره می‌برند؛ در نتیجه گوشه‌های آن‌ها در اصل مربعی است. اکنون، آنچه همیشه من را ناامید کرده، این است که نمایشگرِ با گوشه‌های مربع به جزئی متمایز و مجزا تبدیل شده و درون بدنه‌ای قرار گرفته که به ندرت از طراحیِ با گوشه‌های مربع‌شکل بهره می‌برد.

با این حال، اگر به آیپد پرو نگاه کنید، می‌توانید ببینید که چگونه انحنا و شعاع موجود در گوشه‌های نمایشگر با بدنه‌ی دستگاه هم‌مرکز و همساز است. این دستگاه به نظر شما اصیل می‌آید و این احساس را دارید که از ترکیب مجموعه‌ای از قطعات به‌کلی متفاوت ساخته نشده، بلکه یک محصول واحد و یکپارچه است.

iPad Pro 2018 / آیپد پرو 2018

بسیاری از ما به‌صورت آگاهانه نخواهیم گفت که «من به این دلیل به فلان چیز علاقه دارم»، بلکه من بر این باورم که ما به‌عنوان یک گونه بسیار بیش از آنکه قادر به بیان کردن باشیم، می‌توانیم احساس کنیم. من تصور می‌کنم که آیپد پرو جدید، دستگاهی به‌شدت منحصربه‌فرد و یکپارچه است که به‌نظر می‌رسد با ۹۹ درصد دیگر محصولات پیچیده‌ی فناوری تفاوت دارد.

محصولات اپل برای خلوص طراحی، سادگی و اجتناب از درهم‌ریختگی شناخته‌شده هستند. آیپد پرو جدید با فریفتن کاربر، خود را در نظر وی صرفا نمایشگری نشان می‌دهد که می‌تواند در آن غوطه‌ور شود. اما ساخت محصولی که چنان ساده به‌نظر برسد، اصلا ساده نیست.

ایجاد سادگی،‌ سخت‌ترین کار ممکن است. این دستگاه‌ها محصولاتی به‌شدت پیچیده هستند. آن‌ها صرفا به لحاظ مفهومشان و سپس هنگامی که وارد مرحله‌ی پیاده‌سازی می‌شوند،‌ پیچیده هستند. من معتقدم آنچه ما بیش از همه به آن مفتخر هستیم، تمام آن چیزهایی هستند که انصافا باید وجود داشته باشند؛ اما نیستند. این عجیب است که شما بیش از همه به آن مواردی مفتخر هستید که وجود ندارند.

آیو در ادامه می‌افزاید او در آیپد پرو به حاشیه‌ی تبلت که اکنون مسطح شده،‌ فکر می‌کند؛ در حالی که این بخش در آیپدهای پیشین همواره خمیده بوده است. وی می‌گوید:

آیو: ما موفق به تغییر فرم شدیم تا کناره‌های دستگاه به‌جای حاشیه‌ی خمیده، نمای عمودی ساده‌ای داشته باشد. ما به این دلیل توانستیم چنین کاری انجام دهیم که آیپد به نقطه‌ای رسیده بود که تیم‌های شگفت‌انگیز مهندسی توانستند به قدری آن را نازک کنند تا بتوانیم یک لبه‌ی بسیار صاف و مستقیم داشته باشیم. پیش از آنکه ضخامت دستگاه تا این حد پایین بیاید، نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم.

مسطح کردن حاشیه‌های آیپد پرو بر نحوه‌ی اتصال تجهیزات جانبی به این دستگاه تأثیرگذار بود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به صفحه‌کلید به‌شدت کاربردی و استایلوس آیپد پرو به نام اپل پنسل اشاره کرد. آیو می‌گوید:

اپل پنسل به روش‌های متعددی عمل می‌کند. نوشتن و نقاشی با آن فوق‌العاده است؛ اما نحوه‌ی حمل آن به همراه محصول و همچنین شیوه‌ی شارژ آن نیز قابل‌توجه است.

اپل پنسل جدید در دست بسیار طبیعی احساس می‌شود. همچنین یک سمت این قلم مسطح است که به کاربران کمک می‌کند تا آن را به شیوه‌ای هوشمندانه به همراه تبلت حمل کنند. هنگامی که اپل پنسل به کناره‌ی تبلت نزدیک شود، به لطف نیروی مخفی مغناطیسی، با اطمینان خاطر روی آیپد پرو می‌نشیند. به محض اتصال به تبلت، قلم با آیپد جفت و پیامی روی نمایشگر ظاهر می‌شود که شارژ شدن بی‌سیم اپل پنسل را نشان می‌دهد. آیو درباره‌ی هوشمندی این روش توضیحات بیشتری ارائه می‌دهد. وی می‌گوید:

آیو: من فکر می‌کنم نحوه‌ی اتصال قلم به کناره‌ی آیپد پرو، مثال خوبی از نوعی از احساس جادویی است. این غیرمنتظره است؛ ما به درستی نحوه‌ی عملکرد آن را نمی‌دانیم و این حقیقت که قلم شارژ نیز می‌شود به مراتب غیرقابل‌درک‌تر است. شما این امکان را دارید که نحوه‌ی یکپارچگی قلم با تبلت را با این تصور ببینید که می‌توانید بدون فکر صرفا آن را بردارید و استفاده کنید.

اپل پنسل جدید بهبودی آشکار و یک غافلگیری محسوب می‌شود. هنگامی که آن را می‌بینید، درمی‌یابید که این همان قلمی است که تمام مدت می‌خواستید. آیا این حس محصولی است که ما حتی نمی‌دانستیم آن را می‌خواهیم، تا اینکه اپل آن را به ما نشان داد؟

آیو: من فکر می‌کنم این بخشی بزرگ و اساسی از کار من محسوب می‌شود. هنگامی که شما از آینده صحبت می‌کنید، به‌عنوان یک طراح، این همان ‌جایی است که ذهن من حضور دارد؛ آن‌گاه به‌شدت بعید است که حس کنم در واکنش به مشکلی مطرح‌شده در حال کار هستم.

من می‌توانم تعداد دفعاتی که این کار را در ۲۵ سال گذشته انجام داده‌ام، با انگشتانم بشمرم. بسیار بعید است که آنچه انجام می‌دهیم، واکنش به کسی باشد که در حال بیان یک مشکل است. اصولا، شما نمی‌دانستید که این یک مشکل بود تا اینکه از روشی بهتر برای انجامش باخبر شدید. چالش بزرگ اینجا آن است که هنگامی که شما برای مدتی طولانی یک مشکل را به شیوه‌ای مشخص حل کرده‌اید، خیلی موارد شما را متقاعد می‌کنند که البته این بهترین روش برای انجامش است.

iPad Pro 2018 / آیپد پرو 2018

هنگامی که برای مدتی طولانی در حال حل یک مشکل به شیوه‌ای مشخص بوده‌اید، این ایده که شاید روش بهتری برای انجامش وجود داشته باشد، می‌تواند تقریبا حرمت‌شکنی تلقی شود. بسیار بعید به‌نظر می‌رسد؛ بنابراین آنچه باید انجام دهید، داشتن ایمان از صمیم قلب است. این ایمان متکی به فکر است. من قبلا بارها و بارها قبل از اینکه روش بهتری برای انجامش پیدا کنیم، آنجا بوده‌ام. فقط باید این شیوه را باور کنید و ادامه دهید.

نطق اصلی رویداد ویژه‌ی اپل در روز سه‌شنبه، شامل لحظه‌ای بود که واکنش حضار را بیش از هر زمان دیگری برانگیخت. در آن هنگام هیچ محصول جدیدی به روی صحنه نرفت؛ بلکه اعلام شد که مک‌بوک ایر جدید به‌کلی از آلومینیوم بازیافتی ساخته شده است. آیو در این‌باره می‌گوید:

این با آنچه ما در حال صحبت درباره‌ی آن هستیم، یعنی روش‌های تازه برای حل مشکلات مطابقت دارد.

وی در ادامه افزود:

آیو: ما تیمی از دانشمندان مواد را در اختیار داریم که بسیار نزدیک به آن‌ها کار می‌کنیم. موادی که ما به‌کار می‌بریم، به دلایل بسیار مختلف از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. ما همواره تلاش می‌کنیم تا برای طراحی، انواع مواد و آلیاژهای بهتر را پیدا کنیم. آلومینیوم همچنان ماده‌ی اصلی مورد استفاده‌ی ما باقی مانده است؛ زیرا ما نسبت به به‌کارگیری آن کاملا متقاعد شده‌ایم.

ما پی بردیم که یافتن یک ماده‌ی بهتر دشوار است. من این را به شیوه‌های بسیار متفاوتی ارزیابی کرده‌ام؛ اما ما آلیاژ به‌خصوصی را که به‌کار می‌بریم، بهبود دادیم و دست به تغییر شیوه‌هایی زدیم که می‌توانیم مواد را پردازش و ماشین‌کاری کنیم. این مثال فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود از اینکه چگونه می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، نه برای آنکه به شیوه‌ای مصنوعی متفاوت باشند؛ بلکه واقعا بهتر باشند.

از آنجایی که آلومینیوم ماده‌ی بی‌نظیری محسوب می‌شود، ما تمرکز خود را بر آن حفظ کردیم و با تلاشی به گستره‌ی یک تیم، شیوه‌ای برای توسعه‌ی ماده‌ای پیدا کرده‌ایم تا بتوانیم به‌طور صددرصد از آلومینیوم بازیافتی بهره بگیریم. من تصور می‌کنم که این به اندازه‌ی واکنش حضار در نطق اصلی مراسم، دستاورد بزرگی به‌شمار می‌رود. من از واکنش آن‌ها غافلگیر شدم؛ اما بسیار خوشحال نیز هستم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات