ساتیا نادلا: مایکروسافت از داده‌های شخصی کاربرانش درآمدزایی نمی‌کند

سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
ساتیا نادلا در مصاحبه‌ای جدید، با نکوهش درآمدزایی شرکت‌ها از داده‌های خصوصی کاربران، شرکتش را پایبند به حریم خصوصی افراد دانسته است.
تبلیغات

به‌تازگی مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا گفتگویی را با نشریه‌ی تایم انجام داده که در آن به تعهد شرکت متبوعش در حفظ داده‌های شخصی کاربران اشاره کرده است.

پیش‌تر نیز مدیران شرکت مایکروسافت بارها به این موضوع اشاره کرده بودند. با توجه به اینکه سرویس‌های محبوبی چون بینگ و لینکداین تحت نظارت مایکروسافت فعالیت می‌کنند، این فرصت برای اهالی این شرکت فراهم است تا با ارائه‌ی داده‌های کاربران به بنگاه‌های تبلیغاتی، راه‌های جدیدی را برای درآمدزایی خود ایجاد کنند. با این وجود، ردموندی‌ها معتقدند که این شیوه‌ی درآمدزایی ابداً روشی اخلاقی نیست و آن‌ها هرگز در این راه قدم بر نخواهند داشت.

نادلا در همین رابطه می‌گوید:

ما خواهان درآمدزایی سرسام‌آور نیستیم. پشتِ تمامِ کارهایی که تاکنون انجام داده‌ایم، هدفی جز سودمندی حداکثری برای کاربران نبوده است. کاربران تنها در صورتی باید از این سرویس‌ها استفاده کنند که داده‌هایشان سودمندی برای آن‌ها را در بر داشته باشد. اگر درباره‌ی لینکداین فکر می‌کنید، باید بدانید که این سرویس تماماً در رابطه با استفاده از فرصت‌های اقتصادی برای کاربران است؛ نه استفاده‌ از اطلاعات آن‌ها برای مصارف دیگر.

به بیانی دیگر، داده‌هایی که توسط مایکروسافت جمع‌آوری می‌شوند، همگی برای بهبود تجربه‌ی کاربری شما مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از این رو، هیچ توسعه‌دهنده‌ی شخص ثالثی در جریان اطلاعات مهم شما نخواهد بود. 

با این حال این نقطه‌نظر تنها به مایکروسافت محدود نمی‌شود و اپل نیز به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری، در سال‌های گذشته بارها به این اصل در سیاست‌های خود اشاره کرده است.

در ادامه‌ی صحبت‌های مدیرعامل هندی‌تبار ردموندی‌ها، وی جمله‌ای طعنه‌آمیز نیز خطاب به رقبایی چون گوگل و فیس‌بوک گفت که به‌ واسطه‌ی داده‌های کاربران به سوددهی قابل‌توجهی دست پیدا کرده‌اند.

به باور من، کاربران باید درباره‌ی نحوه‌ی استفاده‌ از داده‌هایشان حق انتخاب داشته باشند و بدانند که شرکت‌ها به چه شیوه‌ از اطلاعات‌ آن‌ها بهره می‌گیرند.

با در نظر داشتن عملکرد سال‌های اخیر مایکروسافت در زمینه‌ی حریم شخصی کاربران، می‌توان صحت حرف‌های نادلا در عمل تأیید کرد. پس از اینکه نادلا به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت منصوب شد، این شرکت گزینه‌های حریم خصوصی بیشتری را برای کاربران سیستم عامل خود در دسترس قرار داد؛ افزون بر این، پیاده‌سازی کامل قانون GPDR در ویندوز ۱۰ یکی دیگر از کارهای قابل تحسین وی برشمرده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات