زوم اپ: Fluid Navigation؛ ژست‌های حرکتی را جایگزین کلیدهای ناوبری اندروید کنید

چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
با اپلیکیشن Fluid Navigation Gestures، به‌راحتی دکمه‌های ناوبری اندروید را حذف کرده و ژست‌های حرکتی مدرن را برای پیمایش در محیط سیستم‌عامل جایگزین کنید.
تبلیغات

اگر از کاربران اندرویدی درباره‌ی مزایای این سیستم‌ عامل سؤال کنید، قطعا بسیاری از آن‌ها آزادی عمل و قدرت شخصی‌سازی بالا را جزو نکات مثبت اندروید در نظر می‌گیرند. به‌لطف رویکرد باز گوگل در قبال اندروید، کاربران می‌توانند محیط سیستم عامل را از جنبه‌های گوناگونی دستخوش تغییر کنند.

اگرچه آیکون پک و لانچر نقش به‌سزایی در زیبایی محیط کاربری ایفا می‌کنند؛ اما در این میان، بخش‌های دیگری نیز وجود دارند که مستقیماً با کیفیت تجربه‌ی کاربری افراد در ارتباط هستند. یکی از این بخش‌ها، نوار ناوبری است که پیمایش در سیستم‌ عامل و جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌ها همگی به‌واسطه‌ی آن صورت می‌پذیرد. گوگل در اندروید ۹، این نوار ناوبری را با تغییراتی همراه کرد تا با گوشی‌های مدرن کنونی که از صفحه‌نمایش تمام‌صفحه بهره‌ می‌برند، همخوانی بیشتری داشته باشد.

امروز قصد داریم برنامه‌ی جدیدی را به شما معرفی کنیم که یک گام اساسی در راستای تغییر تجربه‌‌ی کاربری و شخصی‌سازی سیستم‌عامل اندروید بر می‌دارد. Fluid Navigation Gestures نام اپلیکیشنی است که به شما اجازه می‌دهد دکمه‌های ناوبری پیش‌فرض اندروید را با ژست‌های حرکتی مدرن جایگزین کنید و تجربه‌ای پویا از گشت‌و‌گذار در محیط سیستم‌‌عامل به‌دست آورید.

Fluid Navigation به شما اجازه می‌دهد تا نوار ناوبری را بدون نیاز به انجام فرآیند پیچیده‌ی روت تغییر دهید. برای پنهان‌سازی نوار پیش‌فرض با نمونه‌ی ارائه‌شده‌ی اپلیکیشن تنها باید چند مرحله‌ی ساده را انجام دهید که در ادامه مفصل به آن خواهیم پرداخت.

ویژگی‌ها 

Fluid Navigation Gesture
Fluid Navigation Gesture
Fluid Navigation Gesture

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، Fluid Navigation ژست‌های حرکتی را جایگزین دکمه‌های ثابت نوار ناوبری اندروید می‌کند؛ بنابراین جا‌به‌جایی بین اپلیکیشن‌ها، بستن برنامه‌ و نمایش برنامه‌های اخیر همگی از طریق ژست‌های حرکتی صورت می‌گیرد. با استفاده از این اپلیکیشن، دیگر نه دکمه‌ی هوم باقی می‌ماند و نه خبری از دکمه‌ی برگشت خواهد بود. در عوض برای بازگشت به‌ صفحه‌ی قبلی باید انگشت خود را از گوشه‌ی چپ و پایینی صفحه‌نمایش (مکان قبلی دکمه‌ی بازگشت) به سمت بالا سوایپ کنید؛ همچنین اگر قصد دارید مستقیماً وارد صفحه‌ی خانگی شوید، تنها کافیست انگشت خود را با یک حرکت سریع از بخش پایینی و میانی نمایشگر به بالا حرکت دهید؛ برای مشاهده‌ی برنامه‌های اخیر نیز باید همین کار را با یک مکث کوتاه انجام داد.

موارد فوق، تشکیل‌دهنده‌ی عملگرهای سه‌گانه‌ی اصلی سیستم‌‌عامل اندروید بودند که شیوه‌ی کارکرد آن‌ها را بیان کردیم. با این وجود، ویژگی‌های این اپلیکیشن تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود و گزینه‌های داخلی آن، شخصی‌سازی‌ به‌مراتب بیشتری را برای تعامل بهتر با گوشی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. افراد می‌توانند با توجه به نیازهای خود برای هر نوع حرکت دست، یک عملکرد خاص را در نظر بگیرند. در تمامی بخش‌ها، عملکرد سوایپ سریع با سوایپ به‌همراه مکث متفاوت است.

در Fluid Navigation افزون بر قسمت پایینی صفحه‌نمایش، گوشه‌های راست و چپ دستگاه نیز قادر به انجام عملکردهای خاصی هستند. به‌عنوان نمونه شما می‌توانید با سوایپ سریع از سمت چپ صفحه‌نمایش به نوار اعلانات دسترسی پیدا کنید؛ همچنین می‌توانید عملکرد دیگری همچون نمایش منوی تنطیمات را برای سمت راست صفحه‌نمایش برنامه‌ریزی کنید.

برای شخصی‌سازی موارد فوق باید پس از فعال‌سازی نوار اعلانات جدید، از طریق اپلیکیشن مربوطه به زیرمنوی Actions مراجعه کنید. با ورود به این منو، با صفحه‌ی زیر روبرو می‌شوید. 

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در گوشه‌های صفحه‌نمایش آیکون‌های مختلفی قرار گرفته‌اند. شما با ضربه‌زدن روی هر یک از این آیکون‌ها می‌توانید عملکردهای متفاوتی را برای آن ژست در نظر بگیرید.

به‌عنوان مثال، شما می‌توانید گوشه‌ی پایینی و راست صفحه‌نمایش را به گوگل‌ اسیستنت اختصاص دهید. با انجام چنین کاری، به محض سوایپ از قسمت یادشده، گوگل اسیستنت به اجرا در خواهد آمد. آیکون نخست به سوایپ سریع اشاره می‌کند و آیکونی که در پشت آیکون اول قرار گرفته، از طریق سوایپ با مکثی آرام فعال می‌شود؛ بنابراین برای تنظیم و شخصی‌سازی این قسمت، حتما باید این موضوع را در نظر داشته باشید تا به مشکل بر نخورید.

کاربران افزون بر عملگرهای یادشده، می‌توانند به اپلیکیشن، مخاطب یا پلی‌لیست خاصی نیز از این طریق دسترسی پیدا کنند؛ البته اجرای اپلیکیشن‌ها تنها در نسخه‌ی پرو فعال است.

Fluid Navigation Gesture

به تناسب سلیقه، کاربران می‌توانند میزان حساسیت و محدوده‌ی ژست‌های حرکتی را نیز مشخص کنند. این موضوع باعث می‌شود تا آمار خطا کاهش پیدا کند و کاربران به‌راحتی و بدون تقلای مضاعف، به عملگرهای اصلی اندروید دسترسی پیدا کنند.

با این حال یک نکته‌ی منفی بزرگ درباره‌ی Fluid Navigation وجود دارد که انتظار می‌رود توسعه‌دهنده‌ی آن در به‌روزرسانی‌های بعدی آن را مرتفع سازد. اگر نوار ناوبری پیش‌فرض دستگاهتان را غیرفعال و ژست‌های حرکتی این اپلیکیشن را جایگزین آن کنید و سپس روزی تصمیم به حذف این برنامه بگیرید، ابتدا باید ژست‌های حرکتی را از طریق اپلیکیشن غیرفعال کنید. فراموشی این موضوع باعث می‌شود تا پس از حذف برنامه، دسترسی به عملگرهای اصلی اندروید بسته شود و شما هرگز به نوار ناوبری دسترسی پیدا نکنید.

آموزش حذف نوار ناوبری

برای استفاده از ژست‌های حرکتی جدید، ابتدا باید نوار ناوبری پیش‌فرض را پنهان کنید. برای انجام این کار، اپلیکیشن دو راه را در پیش‌‌روی شما قرار می‌دهد. نخستین راه، روت کردنِ دستگاه است که برای آن‌دسته از افرادی که تاکنون دستگاه خود را روت نکرده‌اند، توصیه نمی‌شود؛ اما گزینه‌ی دیگری نیز وجود دارد که برای بهره‌گیری از آن تنها اتصال گوشی به رایانه نیاز است. توصیه می‌شود تا علاوه‌بر مطالعه‌ی آموزش متنی زیر، ویدیوی بالا را نیز تماشا کنید.

برای اتصال دستگاه به رایانه، ابتدا باید USB Debugging را فعال کنید. برای این منظور، ابتدا به تنظیمات گوشی وارد شوید و سپس به بخش About «درباره‌ی گوشی» مراجعه کنید. حال در این صفحه، روی گزینه‌ی Build Number «شماره‌ی ساخت» ۷ بار ضربه بزنید تا حالت توسعه‌دهنده برای گوشی شما فعال شود. با فعال‌شدن حالت توسعه‌دهنده، حال به منوی اصلی بازگردید و به‌دنبال گزینه‌ی Developer Options «گزینه‌های توسعه‌دهنده» بگردید. با انتخاب گزینه‌ی یادشده، وارد صفحه‌ی جدیدی می‌شود. اکنون در این صفحه به‌دنبال گزینه‌ای با نام USB Debugging بگردید و آن را فعال کنید.

توجه داشته باشید که انجام مراحل فوق، هیچ‌گونه صدمه‌ای به‌ دستگاه شما وارد نمی‌سازد و تنها برخی دسترسی‌های بیشتر را در اختیارتان قرار می‌دهد.

با گذشت از مراحل فوق، به رایانه‌ی خود برگردید و از این لینک، SDK Tools‌ مناسب سیستم‌عامل کامپیوترتان را دانلود کنید. وقتی دانلود تکمیل شد، به محل ذخیره‌ی فایل بروید و آن را به درایو C رایانه‌ی خود انتقال دهید. اکنون برای ساده‌سازی روند، بهتر است نام فایل زیپ را به Android Tools تغییر دهید. با انجام این مراحل، فایل زیپ را در فولدری با همین نام اکسترکت کنید. نام فولدر را به‌خاطر بسپارید و به سراغ CMD بروید.

با جستجوی نام CMD‌ در منوی استارت، این محیط را اجرا کنید تا قطعه کد‌های موردنیاز را طبق تصویر زیر اعمال کنیم.

CMD

با نوشتن قطعه‌‌کدهای فوق، مسیر را به فایل دانلودشده تغییر می‌دهیم. حال در این مرحله نوبت اتصال گوشی به رایانه است. ابتدا اطمینان حاصل کنید که صفحه‌نمایش دستگاهتان در حالت روشن قرار دارد و سپس از طریق کابل آن را به رایانه متصل کنید.

حال به این لینک مراجعه کرده و درایورهای ADB را روی رایانه‌ی خود دانلود کنید. در مرحله‌ی نصب این درایورها، در مقابل گزینه‌ها کلید Y را روی کیبورد بفشارید. این کار را سه بار انجام دهید تا فرآیند نصب آغاز شود.

پس تکمیل موارد فوق، به CMD بازگردید و دستور زیر را تایپ کنید:

adb shell pm grant com.fb.fluid android.permission.WRITE_SECURE_SETTINGS

حال کلید اینتر را بفشارید تا کد اجرا شود. با تکمیل این قسمت، دوباره به گوشی خود بازگردید و اپلیکیشن Fluid Navigation Gestures را از نو اجرا کنید. حال گزینه‌ی فعال‌سازی نوار ناوبری جدید فعال شده و می‌توانید آن را جایگزین نوار ناوبری پیش‌فرض دستگاه خود کنید.

نکته: اگر قصد حذف اپلیکیشن را دارید، ابتدا ژست‌های حرکتی را از درون اپلیکیشن غیرفعال و سپس اقدام به لغو نصب اپلیکیشن کنید.

تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر اقدام به نصب این اپلیکیشن کرده‌اند که از میان آن‌ها، ۹۹۸ نفر امتیاز ۴.۷ را برای آن در نظر گرفته‌اند.

نکات مثبت

  • ویژگی‌های جذاب
  • ایده‌ی نوآورانه
  • پیاده‌سازی آسان
  • امکان شخصی‌سازی

نکات منفی

  • عدم غیرفعال‌سازی خودکار ژست‌های حرکتی پس از حذف اپلیکیشن

دانلود اپلیکیشن

پلی‌استور

اپلیکیشن‌های محبوب خود را از طریق ایمیل app@zoomit.ir به زومیت معرفی کنید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات