ارتش آمریکا هم به‌دنبال اجرای پروژه‎های بلاک چین است

دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع آمریکا، دارپا (DARPA)، به‌دنبال انجام پروژه‌های تحقیق و توسعه روی بلاک‌چین‌های غیررسمی است.
تبلیغات

به‌منظور دراختیارداشتن دانش مترقی‌تر و تسلط کافی بر فناوری بلاک‌چین، وزارت دفاع آمریکا سند RFI را درخصوص پروتکل‌های غیرمتمرکز غیررسمی (نظیر شبکه‌ی بلاک‌چین رمزارزها) با محوریت زمینه‌هایی منتشر کرده که هنوز دانش آن‌ها به‌طور کامل مدون نشده است. یکی از حوزه‌های پیشرفته‌ی دانش در حوزه‌ی بلاک‌چین که دارپا به‌دنبال اشراف به آن است، مسئله‌ی تدوام کارکرد سازوکارهای مبتنی بر بلاک‌چین‌های غیررسمی است؛ درحالی‌که بدون اینکه پولی برای حافظان شبکه درمیان باشد یا اینکه کلا انگیزه‌های مالی مطرح باشد.

یکی از مصادیق این پروتکل‌های غیرمتمرکز غیررسمی، شبکه‌ی زیرساختی بیت‌کوین است. می‌دانیم که در این شبکه، خدمات عاملان اجرایی (ماینرها) در ازای تولید بلاک‌ها و استخراج ارز و تأمین امنیت شبکه با تخصیص پاداش‌هایی از جنس رمزارزها جبران می‌شود. حال، دارپا به‌دنبال ابداع و تبیین روش‌های بالقوه و بدون انگیزه‌ی مالی برای جبران این خدمات است.

در این آژانس اگر از فناوری این‌چنینی بهره گرفته شود، فعالیت عاملان اجرایی نمی‌تواند درقبال پول فیزیکی و رمزارز و هر نوع پاداشی ازاین‌دست باشد. این درحالی‌ است که دیگر راهکارهای انتقال موجودیت ارزشمند به عاملان، نظیر تخصیص دسترسی به میزانی از منابع پردازشی و محاسباتی (نظیر منابع سخت‌افزاری در ماینینگ)، متصور و شدنی است.

مدل امنیتی اقتصادپایه

از پرسش‌های مطرح‌شده در سند RFI این‌طور استنباط می‌شود که دارپا همان‌طورکه گفته شد، با وجود محدودیت‌هایی که در پرداخت به عاملان اجرایی دارد، در پی دست‌یافتن به مدل کارکردی است که به موجب آن عاملان اجرایی شبکه‌ی بلاک‌چینی با همان شوروشوق برآمده از انگیزه‌های مالی کار کنند. ازاین‌رو، ابداع روش‌هایی که با به‌کارگیری تکنیک‌های جزئی و مفاهیم دقیق علم اقتصاد، مبانی امنیت در پروتکل‌های محاسباتی غیرمتمرکز و غیررسمی شبکه‌های بلاک‌چینی فعلی را غنی‌تر کند، در کانون توجه وزارت دفاع آمریکا قرار گرفته است.

علاوه‌برآن، دارپا به‌دنبال ابزاری است تا امکان متمرکزسازی آگاهانه یا غیرآگاهانه پروتکلی غیرمتمرکز را بسنجد یا اصلاً چنین پروژه‌ای را اجرا کند یا خیر. این کار باعث می‌شود که دریابیم ابعاد متمرکز مسلمی در همین پروتکل‌های غیرمتمرکز غیررسمی می‌تواند وجود داشته باشد و نوعا این برای امنیت ذاتی این پروتکل‌ها مخاطره محسوب می‌شود. حال اینکه مباحث تئوری خلاف آن را تضمین کرده‌اند.

طبق اعلام دارپا، برخی محتوای موجود در اطلاعات ارائه‌شده‌ی پاسخ‌گویان، از پروژه‌‌ی احتمالی آژانس در آینده خبر می‌دهد:

در تبیین هدف و مقصود از انتشار و ارائه این سند RFI، باید گفت پروتکل‌های غیرمتمرکز غیررسمی در کانون توجه دارپا قرار دارند. همچنان‌که در عرصه‌ی این پروتکل‌ها حجم چشمگیری از پروژه‌های تحقیقاتی عام یا خاص انجام شده، دارپا در بین نتایج آن‌ها به‌دنبال اطلاعاتی از جنبه‌های متعدد کمتر شناخته‌شده‌ی این پروتکل‌هاست. چنین اطلاعاتی می‌تواند مبنای پروژه‌ی دارپا در آینده باشد.

پلتفرم پیام‌رسانی مبتنی بر بلاک‌چین

جدا از اینکه دارپا آژانسی نظامی است که غالباً طبقه‌بندی اطلاعاتی بسیاری در پروژه‌هایش دارد، این اولین‌بار نیست که توجه‌اش به فناوری بلاک‎‌چین را علنا ابراز می‌کند. دو سال پیش CCNدر گزارشی اعلام کرد دارپا در حال کار روی پلتفرمی ارتباطی است که در آن پیام‌ها بر بستر پروتکل امن غیرمتمرکز ردوبدل می‎شوند.

در آن زمان، این آژانس قصد داشت از این پلتفرم پیام‌رسانی برای انتقال اطلاعات تحرکات نظامی استفاده کند؛ به‌ویژه در محیط‌هایی که ارتباطات رادیویی به‌شدت ممنوع یا ناممکن است. همچنین، باید اشاره کرد این پلتفرم پیام‌رسانی بلاک‌چینی علاوه‌بر برخورداری از آمادگی لازم دربرابر حملات سایبری و قابلیت خودامحایی پیام‌ها، قادر به واکنش هوشمند تأیید و تصدیق است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات