آمار کلی رجیستری گوشی‌ های موبایل اعلام شد

یک‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۴
مطالعه 3 دقیقه
طبق گزارش منتشر شده، از ابتدای طرح رجیستری بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار گوشی تا پایان خرداد ماه به‌صورت قانونی در این سامانه فعال شده‌‌اند.
تبلیغات

طرح رجیستری یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که با هدف شناسنامه‌دار کردن تلفن‌های همراه و جلوگیری از قاچاق آن انجام می‌شود. در این طرح تنها گوشی‌هایی که به‌صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، در شبکه‌ی اپراتورها قابل استفاده خواهند بود و گوشی‌های قاچاق و رجیستر نشده، کاربردی در شبکه‌ی موبایل نخواهند داشت. با اجرای طرح رجیستری از آذرماه سال ۱۳۹۶، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار گوشی تا پایان خرداد ماه به‌صورت قانونی در این سامانه فعال شده و حدود ۲۵۰ هزار گوشی به دلایلی از جمله قاچاق یا عدم فعال‌سازی، مسدود شده‌اند.

رجیستری تلفن همراه به این صورت است که با استفاده از امکانات زیرساختی مخابرات، همه‌‌ی گوشی‌های‌ فعال اسکن می‌شوند و با استفاده از کدی به نام IMEI می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد. این کد مانند شماره شناسنامه برای تلفن‌های همراه است و توسط شرکت سازنده و به شکل منحصر‌به‌فرد صادر می‌شود. در بعضی از کشورها از این کد به‌عنوان شناسه‌ی گوشی در طرح رجیستری استفاده می‌کنند.

آمار رجیستری گوشی‌ها

سامانه‌ی همتا در فهرست خود وضعیت گوشی‌های فعال شده را در سه دسته‌ی شناسه سفید، شناسه خاکستری و شناسه سیاه دسته‌بندی کرده است. شناسه‌ی سفید وضعیت گوشی‌هایی را نشان می‌دهد که به‌طور قانونی در این سامانه رجیستر شده‌ و فعال هستند، شناسه‌ی خاکستری گوشی‌هایی هستند که هنوز وضعیت رجیستری آن‌ها نهایی و تعیین تکلیف نشده است و درنهایت شناسه‌ی سیاه گوشی‌هایی هستند که به‌دلیل قاچاق یا عدم فعال‌سازی مسدود شده‌اند.

گفتنی است گردشگرانی که برای مدت زمان کمتر از یک ماه به ایران سفر می‌کنند نیازی به رجیستری نداند و گوشی آن‌ها در ایران به مدت ۳۰ روز فعال می‌ماند.

iphone x

براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همان‌طور که در جدول زیر آورده شده گوشی‌های برند سامسونگ به‌عنوان پرمصرف‌ترین برند حاضر در بازار ایران، آخرین برندی است که به این طرح پیوسته و با رجیستر شدن آن تمام گوشی‌های موجود در بازار مشمول طرح رجیستری شده‌اند.

طبق گزارش منتشر شده، تا پایان خرداد ماه حدود دو میلیون و ۲۲۵ هزار گوشی تلفن همراه رجیستر شده‌اند که بیش‌ترین آن‌ها مربوط به برندهای هواوی، نوکیا، اپل و سامسونگ است. همچنین بیشترین تعداد گوشی‌های قاچاق یا گوشی‌هایی که بعد از مدت یک ماهه مقرر نسبت به رجیستری اقدام نکرده‌اند، به ترتیب به سه برند اپل، نوکیا و هواوی تعلق دارند.

با توجه به تاریخ پیوستن گوشی‌های سامسونگ به طرح رجیستری طبیعی است که بیشترین گوشی‌های دارای شناسنامه خاکستری به این برند تعلق داشته زیرا در حال رجیستر شدن در زمان یک‌ماهه مقرر بوده‌اند.

تاریخ اجرای رجیستری

شناسه سفید

شناسه خاکستری

شناسه سیاه

درصد قاچاق

مجموع

اپل

۱۴ آذر ۹۵

۳۶۴۱۲۱

۴۵۲۰

۶۴۵۵۶

۲۳

۴۳۳۱۹۷

موتورولا

۸ دی ۹۶

۳۸۶۴۳

۴۲۸۷

۷۴۷۴

۲۶

۵۰۴۰۴

گوگل

۸ دی ۹۶

۲۰۰

۱۳۴

۶۸

۴۷

۴۰۲

بلک‌بری

۸ دی ۹۶

۱۲۳۵۴

۲۲۴

۱۴۴۰

۱۸

۱۴۰۱۸

ال‌جی

۲۸ اسفند ۹۶

۱۰۳۸۵۶

۱۶۹۳۶

۱۸۲۰۰

۲۳

۱۳۸۹۹۲

نوکیا

۱۹ اسفند ۹۶

۳۱۶۰۸۲

۱۵۴۳۹۱

۷۳۰۱۲

۲۳

۵۴۳۴۸۵

هواوی

۱۹ اسفند ۹۶

۴۷۵۵۲۵

۹۴۶۳۹

۶۸۴۰۰

۱۹

۶۳۸۵۶۴

سونی

۲۶ اسفند ۹۶

۲۱۲۲

۷۸۸۴

۶۴۲۸

۲۳

۱۶۴۳۴

تکنو

۲۶ اسفند ۹۶

۶۶۷۵۹

۴۸۴

۷۹

۰.۲

۶۷۳۲۲

شیائومی

۲۶ اسفند ۹۶

۱۹۲۰۶

۷۳۲۸

۱۸۵۳

۱۰

۲۸۳۸۷

سامسونگ

۳۱ فروردین ۹۷

۱۱۸۰۸۱

۲۰۵۸۷۹

۱۲۷

-

۳۲۴۰۸۷

مجموع

۱۵۱۶۹۴۹

۳۵۷۲۰۶

۲۴۱۶۳۷

۲۲۵۵۲۹۲

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات