دولت آمریکا خطاب به متحدانش: محصولات هواوی را کنار بگذارید

شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
بنا به ادعای وال‌استریت ژورنال، دولت آمریکا از تمامی متحدانش خواسته است تا دیگر از محصولات شرکت چینی هواوی استفاده نکنند؛ آمریکا، هواوی را یک تهدید ملی به‌شمار می‌‌آورد.
تبلیغات

ماه گذشته، دو تن از سناتورهای ایالات متحده‌ی آمریکا با ارسال نامه‌ای به جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، از وی خواستند تا از حضور هرگونه فناوری مرتبط به هواوی در توسعه‌ی شبکه‌ی 5G این کشور، جلوگیری کند.

این نامه، درحالی برای نخست‌وزیر کانادا ارسال شد که چهار ماه پیش از آن، قانون‌گذاران ارشد آمریکا از همتایان کانادایی خود درخواست کرده بودند تا Huawei را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور به‌شمار بیاورند. ساعاتی پیش گزارشی در وال‌استریت ژورنال منتشر شد که بر اساس آن، سران آمریکا به تمامی متحدان خود در مورد خطرات استفاده از محصولات هواوی، هشدار داده‌اند.

آمریکا، دومین تولید‌کننده‌ی بزرگ گوشی در دنیا را تهدیدی برای امنیت ملی به‌شمار می‌آورد

قانون‌گذاران آمریکایی پیشتر در سال ۲۰۱۲، از شرکت‌های چینی هواوی و ZTE به‌عنوان تهدیداتی برای امنیتی ملی کشور خود یاد کرده بودند.

گفته می‌شود که دلیل اتخاذ این تصمیم از سوی قانون‌گذاران آمریکا، این بوده است که (طبق ادعای آنان) محصولات مرتبط به این دو شرکت، از کاربران و شرکت‌های آمریکایی جاسوسی می‌کنند و اطلاعات به‌دست‌آمده را برای دولت چین می‌فرستند. 

اوایل سال ۲۰۱۸ بود که رسانه‌هایی مدعی شدند آمریکا به اپراتورهای بزرگ AT&T و ورایزن گفته است که برنامه‌های خود را برای پشتیبانی از گوشی هواوی میت ۱۰ پرو لغو کنند. با این‌همه نباید فراموش کرد که هواوی پس از سامسونگ، در حال حاضر دومین تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی هوشمند در دنیا به‌شمار می‌آید.

هواوی میت ۲۰ پرو / Huawei Mate 20 pro

وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ی جدیدش مدعی شده است که آمریکا در صحبت با آن‌دسته از متحدانش که از تجهیزات شبکه‌‌ای هواوی استفاده می‌کنند (شامل آلمان، ایتالیا و ژاپن)، خواسته است تا دیگر از این تجهیزات استفاده نکنند.

طبق آنچه در گزارش وال‌استریت ژورنال آمده است، ایالات متحده هم‌اکنون به افزایش کمک‌های مالی‌ای که برای توسعه‌ی زیرساخت‌های مخابراتی کشورهای مختلف در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، فکر می‌کند. البته آمریکا شرط مهمی برای این کار دارد، چنین کشورهایی باید قول دهند که دیگر از تجهیزات شرکت‌های چینی استفاده نخواهند کرد.

هواوی ادعاهای آمریکا را شدیدا تکذیب می‌کند

در آمریکای شمالی، نوکیا برترین شرکت ارائه‌دهنده‌ی تجهیزات مربوط به شبکه به‌حساب می‌آید و اریکسون در رتبه‌ی دوم جای می‌گیرد. با این‌وجود، هواوی در بازارهای اروپا و آسیا-اقیانوسیه سردمدار است و با دارا بودن ۲۲ درصد از سهم بازار تجهیزات مخابراتی دنیا، برترین شرکت ارائه‌دهنده‌ی تجهیزات مخابراتی به‌شمار می‌آید. در ضمن شرکت‌های نوکیا و زد‌تی‌ای به‌ترتیب ۱۳ و ۱۰ درصد از سهم را در اختیار دارند.

طی چند سال اخیر، دو شرکت هواوی و زد‌تی‌ای شدیدا ادعاهای آمریکا مبنی بر جمع‌آوری اطلاعات شهروندان آمریکایی برای دولت چین توسط محصولات خود را تکذیب کرده‌اند. هواوی امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از رفتار دولت آمریکا متعجب شده است. هواوی می‌گوید: «اگر رفتار یک دولت فراتر از صلاحیت قضایی خود برود، نباید از آن رفتار حمایت کرد».

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات