هدف ناسا برای استفاده از خاک مریخ به‌عنوان سوخت موشک

جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان ناسا می‌خواهند سوخت ماموریت‌های مریخی خود را از خاک این سیاره تامین کنند.
تبلیغات

یک مشکل عمده در ماموریت‌های مریخی تامین سوخت کافی برای بازگشت به زمین است. اطلاعات مربوط به این پروژه در صفحه‌ی شخصی سرپرست تیم پژوهشی ناسا در وبسایت IEEE Spectrum قرار دارد. او و تیم همراهش امیدوار هستند که بتوانند سوخت ماموریت‌های سفر به مریخ یا سیارات دیگر را از خاک مریخ تامین کنند. تیم ناسا نام این پروژه‌ی جدید را استفاده از منابع در محل یا ISRU گذاشته است؛ هر چند که سرپرست تیم تمایل دارد از نام dust-to-thrust factory که به‌معنای خاک تا پرتاب است، استفاده کند.

ایده‌ی ISRU از آن‌جا آمد که دانشمندان در نظر داشتند از سنگ‌پوشه‌های موجود در مریخ آب استخراج کنند. سنگ‌پوشه یا رگولیت یک نام فانتزی برای مریخ و نوعی خاک سرخ است. دانشمندان بر این باور هستند که در این خاک مقادیر ناچیز آب وجود دارد که با فرآیند الکترولیز به هیدروژن و اکسیژن تبدیل خواهد شد. سپس هیدروژن با کربن موجود در اتمسفر مریخ ترکیب شده و تشکیل متان خواهد داد که می‌تواند به عنوان سوخت موشک مورد استفاده قرار بگیرد.

ناسا قصد دارد قبل از اجرای ماموریت انسانی با سیستم ISRU، از ربات‌ها کمک بگیرد. به این ترتیب که ربات‌ها در این ماموریت از سطح سیاره‌ی مریخ اقدام به جمع‌آوری خاک کنند؛ چند سال بعد تیم انسانی به آن ها ملحق شده و با خاک جمع‌آوری شده و سوخت تولیدی حاصل، ماموریت برگشت به زمین را انجام دهد. سرپرست این تیم می‌گوید:

زمانی می‌رسد که این فناوری به بشر اجازه خواهد داد تا روی مریخ زندگی و کار کند، به زمین برگردد و تجربه‌ی خود را برای دیگران تعریف کند!
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات