تحویل ۱۲ هزار خودروی خانواده رنو تا پایان امسال

دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
مطالعه 7 دقیقه
سایپا تا پایان هفته جاری به ۱۲ هزار نفر از ۴۸ هزار خریدار خودروهای خانواده رنو برای دریافت این محصولات اطلاع‌رسانی خواهد کرد.
تبلیغات

اجرا نکردن تعهدات گروه خودروسازی سایپا (Saipa) در مورد تحویل خودروهای خانواده رنو (Renault) شرکت پارس خودرو، نارضایتی‌هایی را برای مشتریان این گروه خودروسازی ایجاد کرده است. بسیاری از مشتریان سایپا خواستار پیگیری دلایل عدم تحویل خودروهای ثبت‌نامی توسط این شرکت شدند.

محمدرضا سروش مدیر عامل سایپا

مدتی پیش محمدرضا سروش مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا، در مورد دلایل تحویل ندادن این خودرو‌ها گفت:

این موضوع به علت خلف وعده و تخلف شرکت رنو در قرارداد ایجاد شده است و به همین جهت ضمن عذرخواهی از مردم، درصدد جایگزین کردن راه‌هایی برای پاسخ‌گویی به درخواست‌های مشتریان هستیم.

ماجرای بدعهدی مجدد شرکت فرانسوی رنو 

با وجود یک‌بار خلف وعده شرکت خودروسازی فرانسوی «رنو» در عمل به قرارداد خود در دور اول تحریم‌های آمریکا، قرارداد مشترک همکاری بین سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) و این شرکت خودروسازی به امضا رسید و قرار شد طرفین از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی وارد فاز اجرایی و تولید شوند.

Carlos Ghosn / کارلوس گون

بر این اساس رنو و ایدرو مجموعه‌ای از تعهدات پذیرا شدند اما اظهارات، رئیس جمهور آمریکا طی سال گذشته در خصوص اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران باعث شد تا باوجود انعقاد قرارداد شرکت رنو با ایدرو، این شرکت فرانسوی با خروج از ایران تعهدات خود را بی‌پاسخ بگذارد. این اتفاق در حالی رخ داد که کارلوس گوسن مدیرعامل رنو ادعا کرده بود این شرکت خودروساز باوجود تحریم‌ها از ایران خارج نخواهد شد. گوسن طی صحبت‌هایی در سال گذشته و بعد از اینکه ترامپ خروج خود از برجام را اعلام کرد و وعده اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران داد، در مورد همکاری با ایران گفت:

مشخص است اگر همکاری با ایران غیرممکن شود، ما با همکاری هم برنامه‌ای طراحی خواهیم کرد تا فعالیت تجاری‌ در این کشور را تعلیق کنیم، اما این به هیچ وجه بدان معنا نیست که ما ایران را ترک خواهیم کرد.

اما در ادامه سایپا شرایط جایگزینی برای پاسخ به خریداران رنو ساندرو و پارس تندر پیشنهاد داد؛ راهکار شرکت خودروسازی سایپا برای پاسخ به این دسته از مشتریان، جایگزین کردن خودروهای گروه X100 و X200 به‌جای خودروهای رنو ساندرو و پارس تندر بود که اتفاقا مورد استقبال مشتریان هم واقع نشد و به دنبال واکنش‌های منفی، منجر به لغو بخشنامه شد.

sandero / ساندرو

در اطلاعیه اول گروه خودروسازی سایپا که مورخ ۹۷/۸/۱۹  ابلاغ شد، پیشنهادی برای مشتریانی که قصد تبدیل خودروی جایگزین را داشتند، آمده بود؛ براساس این بخشنامه محصولات X100 (سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۵۱) , X200 (تیبا ، تیبا 2، ساینا) با سود مشارکت و تاخیر به میزان ۲۷ درصد طبق قرارداد به یکی از روش‌های زیر برای مشتریان ارائه می‌شود:

الف : تعهدات انواع ساندرو و استپ وی به دو دستگاه خودرو، یک دستگاه X100، یک دستگاه X200 که یک دستگاه با موعد تحویل بهمن ۹۷ با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری و یک دستگاه با زمان تحویل آذر به قیمت روز شرکتب: تعهدات تندر و پارس تندر به یک دستگاه خودرو X100 (سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۵۱) و X200 (تیبا ، تیبا 2، ساینا) با موعد تحویل بهمن ماه ۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتریدر پیشنهاد دوم جهت انصراف از خرید در این اطلاعیه به مشتریان اعلام شد- انصراف مشتریان با گرفتن ۳۶ درصد سود مشارکت از زمان واریز وجه اولیه در صورت اعلام انصراف تا تاریخ ۳۰ آبان ۹۷- انصراف مشتریان با گرفتن ۳۰ درصد سود مشارکت از زمان واریز وجه اولیه در صورت اعلام انصراف از تاریخ اول آذر ۹۷
پراید Pride

البته بخشنامه فوق یک روز پس از ابلاغ در بیستم آبان ماه ۹۷ لغو شد و این گروه خودروساز اعلام کرد که جایگزینی خودروهای پراید و تیبا به‌جای رنو ساندرو و پارس تندر کاملا اختیاری است.

مشتریان با دریافت سود منتظر بمانند یا انصراف دهند

همچنین در این اطلاعیه آمده است که گروه سایپا در حال بررسی روش‌های مختلف جهت پاسخ به تعهدات ایجاد شده است و مشتریان می‌توانند تا دریافت محصول ثبت‌نامی خود با دریافت سود ۲۷ درصدی (مجموع سود مشارکت و تاخیر تا تحویل خودرو) منتظر بمانند. علاوه‌بر این مشتریانی که خواهان انصراف هستند، می‌توانند براساس بخشنامه مذکور از ۳۰ تا ۳۶ درصد سود براساس زمان انصراف بهره‌مند شوند.

سایپا / saipa

گروه خودروسازی سایپا به متقصاضیان رنو ساندرو و پارس تندر پیشنهاد کرده است که اگر هیچ‌کدام از گزینه‌های جایگزین را قبول نداشتند، می‌توانند منتظر بمانند. حال این سوال به ذهن می‌رسد که آیا قرار است اتفاق جدیدی در زمینه تحویل محصولات رنو رخ دهد؟ آیا این شرکت خودروساز می‌تواند به تعهدات خود در قبال مشتریان خرید خودروهای گروه رنو پاسخ دهد.

 آغاز تحویل خودروهای ساندرو و استپ وی

در همین راستا، موضوع با گروه خودروسازی سایپا مطرح و پاسخ‌های نسبتاً امیداورکننده‌ای دریافت شد که می‌تواند مشتریانی را که ماه‌ها در انتظار دریافت خودرو بوده‌اند، تا حدودی خوشحال کند. در این رابطه، محمدعلی قادری معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا گفت:

این گروه خودروسازی با توجه به تعهداتی که به خریداران خود دارد، از هفته گذشته اقداماتی برای تحویل خودروهای رنو آغاز کرده است. از هفته گذشته تاکنون نزدیک به ۱۲۰ خودرو از خانواده رنو فاکتور شد که شامل ۴۰ دستگاه رنو ساندرو، ۴۰ دستگاه استپ‌وی و حدود ۴۰ دستگاه تندر پلاس است.

۳۴۰۰ دعوت‌نامه برای مشتریان خانواده رنو ارسال شد

قادری با بیان اینکه تا پایان سال ۱۲ هزار دستگاه خودرو از خانواده رنو را به مشتریان تحویل خواهیم داد، گفت:

برای حدود ۳۴۰۰ نفر از متقاضیان خرید خودرو از خانواده رنو دعوتنامه ارسال شده است و این مشتریان تکمیل وجه کرده‌اند که برحسب برآوردهای انجام شده، خودرو‌های این افراد تا ۲ ماه آینده تحویل داده می‌شود. همچنین تا پایان این هفته به ۸ هزار و ۵۰۰ مشتری دیگر اطلاع خواهیم داد که خودرو خود را از سایپا تحویل خواهند گرفت.

تحویل ۱۲ هزار خودرو خانواده رنو تا پایان سال

معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا همچنین گفت:

برنامه این گروه خودروسازی، تحویل ۱۲ هزار خودروی رنو تا پایان سال جاری است و در بدبینانه‌ترین حالت اطمینان داریم که تعداد ۱۲ هزار خودرو متعلق به گروه رنو شامل پارس تندر، استپ‌وی و رنو ساندرو را تا پایان سال جاری تحویل می‌دهیم. تعداد تعهد گروه سایپا برای تحویل محصولات خانواده رنو به مشتریان به ۴۸ هزار می‌رسد و باید ۴۸ هزار خودرو گروه رنو را به مشتریان تحویل دهیم.
رنو

قادری در پاسخ به این سوال که برای ۳۶ هزار نفر دیگر چه برنامه‌ای دارید و این ۱۲ هزار نفر چگونه انتخاب شده‌اند، گفت:

با توجه به شرایط کنونی و خروج رنو از ایران ما هم‌اکنون توان تحویل ۱۲ هزار خودرو گروه رنو به مشتریان داریم. بنابراین با توجه به محدودیت پاسخ‌گویی به تعهداتمان در قبال مشتریان، با غربالگری ۱۲ هزار نفر برای تحویل خودرو رنو انتخاب شدند. براین اساس مشتریانی که طی یک سال گذشته خودرو خانواده رنو از این خودروسازی تحویل گرفته‌اند و دوباره اقدام به ثبت‌نامکرده‌اند را از اولویت تخصیص خودرو خارج کرده‌ایم. حتی ممکن است در بین این مشتریان افرادی باشند که تکمیل وجه انجام داده باشند.
وانت تندر نود ال نود L90

معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه سعی کرده‌ایم در این غربالگری مصرف‌کنندگان واقعی و نهایی را پیدا کنیم، گفت:

بنابراین کسانی که چند درخواست برای خرید خودروهای خانواده رنو داشته‌اند، از اولویت تخصیص خارج شده‌اند. فعلاً خریدهای سبدی از اولویت تخصیص خارج شده است. تا پایان روز چهارشنبه هفته جاری به  تمام ۱۲ هزار نفری که قرار است خودرو رنو تحویل بگیرند، اطلاع‌رسانی می‌شود.

برای پاسخگویی به ۳۶ هزار تعهد دیگر برنامه داریم

قادری در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای ۳۶ هزار نفر باقیمانده دارید، گفت:

به‌هرحال برای این مشتریان هم پیشنهادهایی داریم که امیدوارم ظرف دو تا سه هفته آینده اعلام شود. ضمن اینکه سود تاخیر این مشتریان محاسبه و پرداخت می‌شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات