راهنمای استفاده از تجسم بصری برای ارتقای شغلی

شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
تجسم اهداف و مراحل رسیدن به هدف می‌تواند به شکل چشم‌گیری فرآیند رسیدن به آنها را بهبود دهد.
تبلیغات

مایکل فلپس قبل از ورود به استخر تمرینی را انجام می‌دهد که تأثیر زیادی بر موفقیت او داشته است. فلپس به عنوان بخشی از برنامه‌ی آموزشی خود جزئیات مسابقه‌ را در ذهن خود مرور می‌کند (از واکنش به یک مشکل مثل پاره شدن مایو تا عبور از خط پایان قبل از رقبای خود).

فلپس (همراه با دیگر روش‌های آموزشی) برای دستیابی به نتایج شگفت‌انگیز در حرفه‌ی خود مثل برد ۲۸ مدال المپیک و تبدیل شدن به رکورددار المپیک تمام دوران‌ها از تجسم بصری خود کمک گرفته است؛ اما لزوما نباید یک ورزشکار در سطح جهانی باشید تا بتوانید از ترفندهای او استفاده کنید.

به گفته‌ی دینا دبرا مؤلف اصلی این مقاله، تجسم بصری بخش مهمی از اهداف شغلی او از جمله اعتمادبه‌نفس در مواجهه با مشتریان رده بالا، توسعه‌ی کسب‌وکار و برطرف کردن مشکلات بزرگ و پیچیده بدون گیج شدن را تشکیل می‌دهد. تمرین پیشنهادی او برای تجسم بصری پلی بین جایگاه شغلی فعلی شما و جایگاه ایده‌آل شما در آینده ایجاد می‌کند (اجازه می‌دهد موفقیت‌های آینده را قبل از وقوع آن‌ها ببینید). به گفته‌ی سینتیا کرستی، مشاور اجرایی:

ساخت یک پازل را در نظر بگیرید. آیا سعی کرده‌اید بدون نگاه کردن به شکل کامل یا خروجی نهایی، آن را بسازید؟ تکمیل پازل بدون دانستن خروجی آن کار دشواری است. شاید بتوانید قطعات را کنار هم بگذارید و پازل را کامل کنید اما بدون دانستن خروجی و نسخه‌ی تکمیل‌شده، این فرآیند دشوارتر است و نیاز به زمان بیشتری دارد.

به عقیده‌ی کرستی همین مسئله برای مشاغل هم صدق می‌کند؛ هرچقدر خواسته‌های شغلی خود را شفاف‌تر و با جزئیات بیشتر تجسم کنید، دستیابی به آن‌ها در واقعیت آسان‌تر خواهد شد. البته بااینکه تجسم بصری می‌تواند به بهبود عملکرد شما کمک کند اما برای رسیدن به بهترین نتیجه باید افکار خود را عملی کنید. فلپس تنها خود را برنده‌ی مسابقات تصور نمی‌کرد بلکه صدها ساعت در استخر تمرین می‌کرد.

تجسم بصری

تجسم بصری چیست

قبل از پرداختن به تأثیر تجسم بصری روی تحول شغلی، لازم است با تعریف آن آشنا شوید. به گفته‌ی کرستی:

تجسم بصری عبارت است از توانایی خلق تصویری شفاف در ذهن، از شرایط دقیقی که می‌خواهید در آینده به آن برسید. به این فرآیند تنظیم اهداف یا مقاصد، جذب و تفکر مثبت هم گفته می‌شود. این مهارت اکتسابی است و همه می‌توانند آن را یاد بگیرند.

تجسم بصری شامل دیدن، حس کردن و تجسم کامل اتفاقات و خروجی‌های آینده (برای مثال این هدف می‌تواند رسیدن به یک جایگاه شغلی، کامل کردن یک ماراتن یا خرید خانه‌ی رویایی شما باشد) قبل از وقوع آن‌ها است. با خلق خروجی دلخواه آینده در ذهن به صورت دقیق می‌توانید تجسم بصری خود را به واقعیت تبدیل کنید.

تجسم‌ فکری چگونه کار می‌کند

وقتی به هدف دلخواه خود فکر می‌کنید، مغز شما تصورات را به واقعیت تبدیل می‌کند و در نتیجه مسیرهای عصبی جدیدی را برای پشتیبانی از واقعیت می‌سازد. به گفته‌ی روزلین اسمیت، روانشناس و مشاور مدیریتی:

تجسم بصری می‌تواند عملکرد شما را بهبود دهد زیرا بخش‌هایی از مغز را فعال می‌کند که هنگام اجرای عملی  یک وظیفه‌ (مانند ورزشی، تحصیلی یا وظایف دیگر) فعال می‌شوند. این فرآیند الگوی امواج الکتروشیمیایی مغز شما را تغییر می‌دهد.

به عبارت دیگر مغز در تجسم بصری فریب می‌خورد و تصور می‌کند واقعا به خروجی دلخواه رسیده است. بر اساس همین تصور و فریب مغز، می‌توانید عمل خود را با تجسم بصری هماهنگ کنید و در جهت رسیدن به آن تلاش کنید.

تجسم بصری می‌تواند منجر به تغییرات فیزیکی هم بشود. بر اساس یک پژوهش، شرکت‌کنندگانی که قبلا به ورزش فکر کرده بودند توانستند حجم عضلات خود را در طی ۱۲ هفته ، ۱۳.۵ درصد افزایش دهند (اگرچه قبلا هرگز وارد باشگاه نشده بودند، تصور کنید اگر قبلا ورزش می‌کردند به چه نتیجه‌ای می‌رسیدند؟!).

تمرین‌های تجسم بصری برای رسیدن به موفقیت

بر اساس پژوهش‌ها تجسم بصری تأثیرگذار است. اما چگونه در عمل می‌توان از آن برای رسیدن به موفقیت استفاده کرد؟ در ادامه چند تمرین برای شروع ارائه شده است.

با یک تجسم ساده شروع کنید

اگر می‌خواهید آموزش تجسم بصری را شروع کنید، بهتر است کار را با موارد ساده شروع کنید. هر روز چند دقیقه بنشینید، چشم‌های خود را ببندید و تصور کنید کجا می‌خواهید بروید، می‌خواهید چه کسی شوید و از شغل خود چه می‌خواهید. می‌توانید  اهداف کوچک (مثل تصور خود در حال ارائه‌ی یک مطلب) تا اهداف بزرگ (مثل رسیدن به حقوق خوب در شغل خود) را تصور کنید.

برای این تمرین باید هدف خود را تا حد ممکن مشخص کنید. دقیقا ببینید در ذهنتان چه می‌گذرد. تمام جزئیات کوچک از نوع لباس تا لحن صحبت خود را در نظر بگیرید. به احساسات خود نسبت به این افکار دقت کنید (برای مثال حس غرور از پیشرفت شغلی یا حس هیجان از راه‌اندازی و تولید یک محصول جدید). هرچقدر واقع‌گراتر باشید، تأثیر تجسم بصری شما بیشتر خواهد بود.

تصورات ساده

بدترین سناریو را تصور کنید

در مسیر شغلی قطعا با موانعی روبه‌رو خواهید شد. با تجسم بصری می‌توانید این موانع را پیش‌بینی کنید و قبل از وقوع آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. برای مثال فرض کنید ایده‌ی یک پروژه‌ی جدید را به تیم خود ارائه داده‌اید. تمام خطاهای احتمالی خود را تصور کنید (خراب شدن ارائه، فراموش کردن اطلاعات مهم در میانه‌ی سخنرانی، عدم علاقه‌ی تیم به پروژه) سپس فرض کنید موفق به رفع تمام مشکلات شدید.

کارآفرینی به نام تیم فریس این فرآیند را زمینه‌سازی ترس می‌نامد؛ در ابتدا زمانی را صرف تجسم بدترین سناریوها و روش کنترل آن‌ها می‌کنید. به این صورت در صورت بروز اتفاق یا مشکل، برنامه‌هایی برای حل آن‌ها دارید و نتیجه‌ی موفقیت‌آمیزی خواهید داشت.

بر مهارت‌ها یا اهداف مشخص تمرکز کنید

بر اساس بررسی‌ها تمرین یک عمل در ذهن می‌تواند نتایج قابل سنجشی را به وجود بیاورد. تمرین یک وظیفه در ذهن می‌تواند نتایج قابل اندازه‌گیری را به دنبال داشته باشد، (حتی اگر قبلا هرگز آن کار را تمرین نکرده باشید).

با تجسم اتفاق‌های بد می‌توانید برای آن‌ها قبل از وقوع برنامه‌ریزی کنید

آیا می‌خواهید به یک سخنران عمومی خوب تبدیل شوید؟ زمانی را صرف تجسم سخنرانی در جمع کنید. آیا می‌خواهید تعداد مخاطبین بالقوه‌ی سخنرانی‌های شما روز‌به روز افزایش پیدا کنند؟ خود را در موقعیت ارتباط با مخاطب‌ها تصور کنید. به این صورت هرچقدر بیشتر در تجسم‌های فکری تمرین کنید، مهارت شما در واقعیت هم افزایش پیدا خواهد کرد.

افکار خود را بنویسید

آیا تجسم افکار در ذهن برایتان کار دشواری است؟ نگران نباشید. نوشتن افکار هم به اندازه‌ی تصور آن‌ها تأثیرگذار است. کرستی می‌گوید:

بسیاری از مشتریان من داستان و اهداف آینده‌ی خود را به صورت دقیق می‌نویسند. افراد می‌توانند از طریق حس‌های خود یاد بگیرند. با نوشتن می‌توانند از افکار و فعالیت‌ فیزیکی نوشتن برای ایده‌پردازی و رسیدن به انسجام بیشتر استفاده کنند.

نکات دیگر

قطعا تجسم بصری ابزار قدرتمندی است. اما باید به یک نکته‌ی دیگر دقت کنید: اگر به دنبال نتایج واقعی هستید، باید افکار خود را عملی کنید. می‌توانید تصور کنید هر روز با ۱۰۰ مشتری تماس می‌گیرید اما اگر هرگز تلفن را برندارید به نتیجه‌ی دلخواه خود نخواهید رسید. کرستی می‌گوید:

این فرآیند بیشتر از یک تصور ساده است. وقتی خود را در نقش یک رهبر یا کارآفرین تصور می‌کنید باید به افکار خود پاسخ دهید و بر اساس آن‌ها عمل کنید.
تصورات

بنابراین اگر خود را در موقعیت دریافت ترفیع تصور می‌کنید علاوه بر تصور خود در این نقش جدید باید بر اساس آن هم عمل کنید، برای مثال می‌توانید مسئولیت‌های بیشتری را بپذیرید، اعضای جدید تیم خود را هدایت کنید یا ساعت‌های بیشتری را صرف کار دفتری کنید.

به گفته‌ی کرستی :

با ترکیب تجسم و عمل فرصت‌ها خود را نشان می‌دهند. افراد بیشتری را به سمت خود جذب می‌کنید و شرایط مطابق میل شما پیش می‌روند.

تجسم بصری مانند نقشه‌ی راه و مصداق بارز این جمله‌ی معروف  است: اگر رویایی داری می‌توانی به آن برسی. تمرین‌های صحیح به شما در تصور شغل مورد نظر کمک می‌کنند و با این دیدگاه و اقدامات متناظر می‌توانید تصورات خود را به واقعیت تبدیل کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات