دیپلمات های خارجی، مجاز به واردات خودرو شدند

یک‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس مصوبه‌ی جدید هیئت وزیران که توسط وزارت صنعت ابلاغ شده است؛ دیپلمات‌ها و کارمندان رسمی آن‌ها، مجاز به واردات یک دستگاه خودرو بدون محدودیت قیمت و حجم پیشرانه هستند.
تبلیغات

وزارت صنعت معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای براساس مصوبه هیات وزیران به استان‌های کشور، شرایط جدید واردات خودرو توسط دیپلمات‌های خارجی را اعلام کرد.

در این نامه خطاب به سازمان صنعت، معدن و تجارت برای ۳۱ استان و جنوب استان کرمان آمده است: 

به پیوست تصویب نامه شماره ۱۰۷۸۲۳ . ت ۵۵۲۱۰ هـ مورخ ۹۷.۸.۱۵ هیات محترم وزیران ارسال و به اطلاع می‌رساند۱- دفاتر و نمایندگی‌های سازمان‌های بین‌المللی، سفارتخانه‌های خارجی، دیپلمات‌ها و کارمندان رسمی سیاسی و کنسولی خارجی در ایران، مجاز به ورود یک دستگاه خودرو سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی یا با ارزش بیش از ۴۰,۰۰۰ (چهل هزار دلار) هستند۲- در زمان فروش خودروهای مذکور در داخل کشور، رعایت سایر شرایط واردات خودرو الزامی است.
واردات خودرو دیپلمات

پیش از این هم، واردات خودرو توسط سفارت یا کنسولگری‌های خارجی در ایران انجام می‌شد. این خودروها با پلاک سیاسی یا دیپلماتیک تردد می‌کردند و البته به عنوان اموال یک کشور خارجی، اجازه‌ی فروش در داخل کشور نداشتند. در نامه‌ی وزارت صنعت، نه‌تنها کارمندان رسمی خارجی علاوه بر دیپلمات‌ها مجاز به واردات خودرو هستند؛ بلکه می‌توانند این محصولات را در داخل به فروش برسانند. از سویی دیگر، محدودیت حجم موتور و قیمت نیز، برای وارد کننده آزاد خواهد بود. با این حساب، بند دوم این نامه و عبارت فروش خودرو با رعایت شرایط واردات، سوال‌برانگیز و مبهم است؛ چرا که می‌تواند منجر به رانت‌خواری افراد مشخص‌شده در بند اول شود. علاوه بر این، مصوبه‌ی جدید، واردات وفروش خودروهای میلیارد تومانی، کلکسیونی و سوپرلوکس را ممکن خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات