دلیل کاهش ۱۵ درصدی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال چه بود

شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در ساعت یک بعد از ظهر روز چهارشنبه‌ی گذشته، بازار رمزارزها با یک ریزش ناگهانی و نگران‌کننده مواجه شد. علل آن توسط تحلیل‌گران تشریح شده است.
تبلیغات

چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در یک بازه‌ی زمانی یک‌ساعته و پراضطراب، قیمت بیت کوین به یکباره حدود ۸۰۰ دلار ریزش کرد.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

قیمت این ارز بعد از صعود چشمگیر در ۲۵ مهرماه سال قبل، برای اولین‌بار به زیر ۵۸۰۰ دلار رسید و سرمایه‌گذاران خود در سرتاسر دنیا را دچار تشویش کرد. با توجه به اختلاف ساعت جهانی، کسانی که در نیم‌کره شرقی زندگی می‌کردند، اشتهایشان را برای ناهار از دست دادند و کسانی که در نیم‌کره‌ی غربی و سه ساعت از شرقی‌ها عقب‌تر بودند، ترجیح دادند اصلا از خواب برنخیزند. از آنجایی که تنوع دارایی‌ها یکی استراتژی مطلوب و همیشه موفق است، لیکن سرمایه‌گذارانی که همه‌ی تخم‌مرغ‌هایشان را در یک سبد نگذاشته بودند، نیز نتوانستند از رنج این رویداد مصون بمانند. خوب یا بد، بازار ارزهای رمزنگاری‌شده، دنباله‌روی بیت‌کوین است؛ به‌ویژه مواقعی که تغییرات شدید در قیمت دارد. به همین روال اتریوم هم کاهش ۱۵ درصدی را تجربه کرد، در شرایطی که ریپل و بیت‌کوین هرکدام به ترتیب ۱۳ و ۱۲ درصد ریزش کردند. حتی داج‌کوین هم ریزش کرد که نشان داد این رمزارز با آن نماد بانمکش (سگ نژاد شیبا‌یینو) هم نتوانسته در برابر نوسان بازار مقاومت کند.

برخی از تنش‌های جامعه‌ی رمزارز از رخداد هاردفورک قریب‌الوقوع بیت‌کوین‌کش که قرار بود در ساعت ۲۰:۳۰ پنجشنبه صورت پذیرد، نشات می‌گرفت. تغییر در نظام و چارچوب این ارز موجب شد تا دارندگان آن، پس از فورک، دو نوع ارز جدید منشعب شده در پرتفوی خود داشته باشند. پیش از این، بازار تجربه چنین انشعابی را داشته است و به خوبی با آن کنار آمده است؛ خود بیت‌کوین‌کش حاصل یک هاردفورک پر بحث و جدل است. بیت‌کوین ۶ ماه پس از همین هاردفورک بیت‌کوین‌کش، به بالاترین قیمت از زمان خلقش رسید. تا اینجا با توجه به وضعیت ناپایدار موجود نمی‌توان از سرمایه‌گذران انتظار داشت در برابر اثرات مضطرب‌کننده‌ی این هاردفورک، آرام باشند.

با وجود اینکه این فورک واضح‌ترین دلیل این ریزش سراسری رمزارزها، به نظر می‌رسد، اما عده‌ی کمی از تحلیل‌گران باور دارند که این رویداد همه‌ی کاهش حجم بازار و ریزش قیمت‌ها را توجیه می‌کند. روز چهارشنبه قریب به ۱۵ درصد ارزش کل بازار کاهش یافت. کل ارزش بازار به میزان ۲۱۰ میلیارد دلار بود که با کاهش ۳۰ میلیارد دلاری به ۱۸۰ میلیارد رسید. اما خبر ناگوارتر اظهارات ماتی گرینسپن، تحلیل‌گر ارشد کارگزاری eToro قبرس است:

این ریزش سرمایه‌گذاران محافظه‌کار را که در تحلیل‌هایشان به حد زیان رسیده‌اند، تحریک به خروج می‌کند و باقی مردمی که سرمایه‌گذار خرد هستند نیز به کلی دارایی‌های رمزارزی خود را خواهند فروخت.

مادامی که حجم زیادی از معامله‌گران که توان حفظ دارایی‌هایشان در قالب رمزارز برای رشد در طولانی مدت را ندارند یا اصلاً قصد این کار را ندارند در بازار فعالیت می‌کنند، بازار رمزارز روز‌به‌روز بی‌ثبات‌تر می‌شود. این احتمال وجود دارد که در عین تناقض، به‌دنبال شوک وارد شده در روز چهارشنبه، بازار چند روزی منسجم بماند. مارشال هاینر بنیانگذار مؤسسه متال پیمنت با صراحت عنوان کرده است:

واضح بگویم، این سقوط نشان می‌دهد، آخرین گروه معامله‌گرانی که وارد بازار شده‌اند، شکست خورده و ناامید در حال خروجند.

پیش‌بینی روند آتی بازارهای سنتی بسیار دشوار است. تحلیل‌گران بیش از یک قرن درگیر این کار بوده‌اند و کماکان شاهد رفتارهای ناشیانه این بازارها هستند. بازار رمزارزها به دلایلی حتی بسیار چالش‌برانگیزتر است. اول اینکه رمزارز با همه ترقی و رشدی که در دهه گذشته صورت داده است، هنوز از منظر مباحث مالی، یک طبقه دارایی جدید محسوب می‌شود. دلیل دوم و شاید مهم‌تر این است که دارای‌های مبتنی بر بلاک‌چین هرگز با فنون اقتصاد سنتی مدیریت نخواهند شد، هیچ حاشیه امنیتی برای سرمایه‌گذاران آن وجود ندارد و اینکه رمزارزها هیچ ارتباطی با بانک‌های مرکزی کشورها و دولت‌های آن‌ها ندارند. قیمت تنها شاخص عملکرد است و تا زمانی‌که ارزش حقیقی میزانی از یک رمزارز را به ما نشان می‌دهد، ساده‌ترین شاخص برای ترسیم روی نمودار است. باسابقه‌های این حوزه خوب می‌دانند که قیمت و ارزش هیچ‌وقت به یک معنا نبوده‌اند، از این رو محاسبه و ترکیب و نمایش دادن آن‌ها همواره برای تحلیل‌گران یک چالش سخت بوده است.

coindesk

CoinDesk که یکی از بازیگران اصلی عرصه تحلیل روند ارزهای دیجیتال است، هفته‌ی گذشته ابزاری را برای موسسات مالی و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال ارائه کرد تا به کمک آن بتوانند تحلیل دقیق‌تری از نوسانات بالقوه و مانایی یک روند صعودی یا نزولی داشته باشند. مهندسین شرکت همچنانکه از قیمت به‌عنوان ابتدایی ترین شاخص در طراحی این ابزار غافل نشده‌اند، ترکیب قابل اتکایی از سنجه‌ها و شاخص‌های کاربردی نظیر درجه مقبولیت عام، درجه مقبولیت توسعه‌دهنده، حجم مبادله، سهم استخراج و تعداد تراکنش را به آن اضافه کرده‌اند.

این ابزار ملزوم، به شناخت هرچه بهتر توکن‌ها و نمادهای بازار رمزارزها کمک می‌کند، اما این صنعت نوپا هنوز فاقد یک شاخص برای تبیین سلامت کلی بازار است یا اینکه داده‌های روشن و قابل‌درک برای همه در مقایسه با شیوه‌های سنجش بازارهای املاک و سهام و کالا ندارد. پیش‌بینی نوسان‌ها در بازارهای سنتی بسیار ساده‌تر است. اما در بازار رمزارزها با وجود اینکه سوابق همه‌ی افت و خیزها، نمودارهای جذاب و زیبا، رسته داده‌های مقایسه‌ای و بیش‌بینی‌های سایر تحلیل‌گران تحت عنوان "بهترین حدس"، وجود دارد، بازهم نمی‌تواند سرمایه‌گذران خرد و کلان را  به نقطه‌ای برساند که با درصد اطمینان بالا وارد معاملات پرحجم و پرریسک شوند. اقدامات تکمیلی خاص و جامع بیشتری برای بلوغ این صنعت باید صورت پذیرد. اینگونه شاید اگر معامله‌گران ترسیم کامل‌تری از وضعیت بازار داشته باشند، دیگر این‌قدر در بیرون کشیدن دارایی‌هایشان از بازار عجله نکنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات