دنا پلاس اتوماتیک تا آخر سال به بازار عرضه می‌شود

شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
طبق آخرین اخبار، نسخه‌ی اتوماتیک دنا تا پایان سال به بازار عرضه می‌شود.
تبلیغات

دنا که لقب لوکس‌ترین خودروی ملی را یدک می‌کشد، در سال ۱۳۹۳ به بازار معرفی شده و تا کنون در سه تیپ به بازار عرضه شده است. با وجود وعده‌های پیشین مدیران ایران‌خودرو، همچنان جای نسخه‌ی اتوماتیک دنا خالی است. البته اخیرا خبرهای جدیدی از عرضه‌ مدل اتوماتیک به گوش می‌رسد.

دنا که دومین خودرو بر پایه‌ی پلتفرم ارتقا یافته‌ی پژو ۴۰۵ است، در سه تیپ ساده، پلاس، پلاس توربو به بازار عرضه شده است. به گفته‌ی مهندسان ایران‌خودرو، دنا خودروی جدیدی است و مانند سورن، فیس‌لیفتی از سمند به شمار نمی‌رود. فضای داخلی به کلی تغییر کرده و تمام اجزا شامل داشبورد و کنسول و فرمان، رودری و صندلی‌ها بازطراحی شده‌اند. در بحث ایمنی هم ستون‌ها و سقف مورد بازنگری قرار گرفته تا قابلیت نصب سانروف ایجاد شود. دو ایربگ هم اضافه شده که در صندلی‌ها قرار دارد که اصطلاحا ایربگ جانبی نامیده می‌شوند.

پیشرانه‌ی توربو ایران‌خودرو (EF7-TC) فارغ از موضوع کیفت که چندان مناسب نیست، از لحاظ قدرت و گشتاور خروجی نسبت به حجم و سطح تکنولوژی‌های استفاده شده و قیمت مناسب به نظر می‌رسد. ( البته بخشی از مشکلات موتور EF7-TC، به دلیل عدم آشنایی خریداران و مردم با موتورهای توربو است. چون موتورهای توربو حساسیت‌ زیادی داشته و به تمام پارامترهای ورودی از جمله هوا، سوخت و روغن حساس هستند و کیفیت پایین این پارامترها حتی ممکن است باعث نابودی کامل موتور شود و شرایط استفاده‌ی سخت‌تر و متفاوت‌تری نسبت به موتورهای تنفس طبیعی معمولی دارند).

موتور دنا

ایران‌خودرو برای تامین جعبه‌دنده‌ی خودکار مورد نیاز خود، به سراغ چند شرکت نام‌دار جهانی رفته است. ابتدا شرکت پانج بلژیک کار تهیه‌ی گیربکس مناسب دنا را بر عهده گرفت. پانچ دو مدل جعبه‌دنده‌ی خودکار از سبد محصولات خود، یکی نمونه‌ی عادی خودکار چرخدنده‌ای و دیگری CVT، را به مهندسان ایران‌خودرو پیشنهاد داد. تست‌ها برای تطبیق شروع شد و در ادامه یکی از گیربکس‌ها (به دلیل عدم وجود منبع موثق از اظهار نظر قطعی ناتوانیم) به مراحل نهایی تست رسید. اما به دلیل مشکلات پیش آمده پیرامون برجام، پروژه منتفی و پانچ از قرارداد همکاری با ایران‌خودرو خارج شد.

ایران خودرو در ادامه به سراغ گروه خودروسازی هیوندای-کیا و شرکت هیوندای پاورتک رفت تا نیاز‌های خود در بخش سیستم انتقال قدرت خودکار را تامین کند. جعبه‌دنده‌ی در نظر گرفته شده برای استفاده در دنا اتوماتیک، نمونه‌ی ۴ سرعته است.

اما سوال اصلی در این خصوص نحوه‌ی هماهنگی پیشرانه‌ی توربو و گیربکس اتوماتیک مذکور و نتیجه‌ی نهایی آن است. چون حتی محصولات چینی و کره‌ای با قیمت‌های بالاتر، موفق به دستیابی به کیفیت کاری مناسب، استهلاک اندک و دردسر کم کاربران در بلند‌مدت نشده‌اند. اما مهندسان ایران‌خودرو ادعا می‌کنند که با تمهیداتی از جمله محدودیت در دور کاری موتور، کاهش فشار بوست توربو و بهبود اینترکولر توانسته‌اند بخش بزرگی از این نگرانی را رفع کنند. با توجه به این که گیربکس قرار است ابتدا به صورت وارداتی کامل و به تدریج از CKD به ساخت کامل داخل برسد، نمی‌توان فعلا در مورد کیفیت نهایی این بخش نظر داد.

در حال حاضر نسخه‌ی خودکار دنا در حال طی کردن آزمایش‌های نهایی است و آخرین وعده‌ها از عرضه‌ی آن تا پایان سال حکایت دارند.

نکته‌ی مبهم دیگری که در رابطه با تامین جعبه‌دنده‌ی خودکار مورد نیاز ایران خودرو وجود دارد، است که چرا بزرگ‌ترین خودروساز کشور از نمونه‌ای که شرکت هیوندای پاورتک برای سایپا رهام توسعه داده (ارتقای گیربکس خودکار ۴ سرعته با توجه به نیاز و خواسته‌های سایپا به نمونه‌ی ۶ سرعته) استفاده نمی‌کند؛ با وجود این که امتیاز این جعبه‌دنده در اختیار سایپا است و هر دو تحت مدیریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) قرار دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات