اکسینوس 9820 سامسونگ با لیتوگرافی هشت نانومتری معرفی شد

چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
مطالعه 4 دقیقه
سامسونگ امروز پردازنده‌ی پرچم‌دار اکسینوس 9820 را با لیتوگرافی هشت نانومتری، واحد پردازش عصبی و ۲۰ درصد بهبود در عملکرد تک‌هسته‌ای معرفی کرد.
تبلیغات

سامسونگ بدون برگزاری رویداد خاصی، ساعاتی پیش، از پردازنده‌ی بالارده‌ی Exynos 9820 پرده برداشت؛ این تراشه احتمالا در گوشی سامسونگ موسوم به گلکسی S10 به‌کار گرفته خواهد شد. کره‌ای‌ها هدف از توسعه‌ی پردازنده‌ی جدید خود را بیشینه‌کردن هوشمندی دستگاه‌های خود به‌لطف اضافه‌شدن واحد پردازش عصبی مجزا (NPU) و عملکرد بهبودیافته‌ با CPU مبتنی بر سه کلاستر عنوان کرده و آن را بنیانی برای آینده‌‌‌‌‌ای هوشمند در دنیای موبایل معرفی می‌کنند.

اکسینوس 9820 Exynos

در حالی که کرین ۹۸۰ و A12 Bionic بر مبنای فناوری ساخت هفت نانومتری تولید می‌شوند، اکسینوس ۹۸۲۰ با لیتوگرافی هشت نانومتری LPP FinFET ساخته می‌شود. سامسونگ ادعا می‌کند که لیتوگرافی هشت نانومتری نسبت به فرآیند ۱۰ نانومتری نسل گذشته، مصرف انرژی را حدود ۱۰ درصد کاهش می‌دهد؛ در حالی که خود پردازنده نیز با کاهش ولتاژ کارکردی و حالت غیرفعال در کنار پایین‌آوردن نشت انرژی، از مصرف انرژی CPU و GPU می‌کاهد.

پردازنده‌های پرچم‌دار سامسونگ

مشخصات / تراشه

اکسینوس ۹۸۲۰

اکسینوس ۹۸۱۰

اکسینوس ۸۸۹۵

CPU

۲ هسته‌ی اکسینوس M4

۲ هسته‌ی Cortex A75

۴ هسته‌ی Cortex A55

۴ هسته‌ی اکسینوس M3 با فرکانس ۲.۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M2 با فرکانس ۲.۳۱۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶۹ گیگاهرتز

GPU

Mali G76 MP12

Mali G72 MP18

۵۷۲ مگاهرتز

Mali G71 MP20

۵۴۶ مگاهرتز

کنترلر حافظه

LPDDR4X

LPDDR4X

LPDDR4X

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

UFS 3.0, UFS 2.1

UFS 2.1, SD 3.0

eMMC 5.1, UFS 2.1

مودم

Down: LTE Cat20

Up: LTE Cat20

Down: LTE Cat18

Up: LTE Cat18

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

ISP

۲۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

۲۴ مگاپیکسل تکی

۱۷ مگاپیکسل دوگانه

دوربین عقب: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۲۸ مگاپیکسل

فرایند تولید

۸ نانومتری LPP FinFET

۱۰ نانومتری FinFET نسل دوم

۱۰ نانومتری FinFET

بعد از هواوی، اکنون نوبت به سامسونگ می‌رسد تا با جدیت بیشتری وارد حوزه‌ی هوش مصنوعی شود، اکسینوس ۹۸۲۰ نخستین‌ پردازنده‌ی این شرکت به‌حساب می‌آید که از واحد پردازش عصبی (NPU) بهره می‌برد؛ براساس ادعای کره‌ای‌ها، این ماژول به پردازنده اجازه می‌دهد تا پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی، نظیر بهبود عکس‌ها و قابلیت‌های واقعیت افزوده را تا هفت برابر سریع‌تر از نسل پیشین خود اجرا کند.

پردازنده‌ی مرکزی مانند آنچه پیش از این با کرین ۹۸۰ تجربه کردیم، از معماری جدید مبتنی بر سه کلاستر بهره می‌برد، کلاستر نخست از دو هسته‌ی پردازشی سفارشی‌شده‌ی نسل چهارمی سامسونگ بهره می‌برد که احتمالا بر مبنای معماری هسته‌های Cortex-A76 توسعه داده شده‌اند و وظیفه‌ی پردازش‌های سنگین را برعهده دارند، کلاستر دوم از دو هسته‌ی Cortex-A75 برای عملکردی بهینه استفاده می‌کند؛ در حالی که رقیب چینی در یک معماری مشابه، هسته‌های A76 با فرکانس پایین‌تر را به‌کار گرفته بود. کلاستر سوم اکسینوس ۹۸۲۰ برای پایین‌آوردن مصرف انرژی از چهار هسته‌ی Cortex-A55 تشکیل شده است. کره‌ای‌ها ۲۰ و ۱۵ درصد بهبود عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای یا ۴۰ درصد بهره‌وری انرژی بیش‌تر را برای پردازنده‌ی جدید خود پیش‌بینی می‌کنند.

اکسینوس 9820 Exynos

اکسینوس ۹۸۲۰ برای اتصال بی‌سیم به مودم LTE-Advanced Pro‌ اتکا دارد که با تجمیع هشت‌برابری حامل‌های LTE از اتصال Cat.20 با سرعت دانلود فوق‌العاده‌ بالای ۲.۰ گیگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند؛ در حالی که سرعت آپلود در آن به عدد ۳۱۶ مگابیت‌برثانیه می‌رسد. سامسونگ ادعا می‌کند که به‌لطف 4x4 MIMO، مدولاسیون 256-QAM و فناوری eLAA، مودم اکسینوس ۹۸۲۰ پایداری و سرعت بیشتری خواهد داشت.

وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی در تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۲۰ برعهده‌ی جدیدترین واحد پردازش گرافیکی آرم موسوم به Mali-G76 MP12 قرار دارد؛ این ماژول به‌لطف پایپ‌لاین‌های محاسباتی عریض‌تر و دو برابر شدن واحدهای رندر، نسبت به GPU‌ به‌کاررفته در اکسینوس ۹۸۱۰ به‌ترتیب ۴۰ درصد بهبود در عملکرد یا ۳۵ درصد بهبود در بهره‌وری انرژی را به‌ارمغان می‌آورد. 

بازی در گوشی سامسونگ

پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) در پردازنده‌ی جدید سامسونگ از پنج سنسور، شامل یک سنسور IR پشتیبانی می‌کند و در کنار قابلیت‌های NPU، کیفیت تصویر بهتر و فوکوس سریع‌تری را به‌ارمغان می‌آورد. اکسینوس ۹۸۲۰ امکان دی‌کُد و ان‌کُد ویدیوها را با رزولوشن فوق‌العاده‌ی 8K و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه دارد و به‌لطف رندر رنگ‌های ۱۰ بیتی و طیف گسترده‌ای از تُن‌ها و فام‌ها، امکان ثبت ویدیوهای HDR وجود خواهد داشت؛ ضمن اینکه امکان فیلم‌برداری 4K با نرخ ۱۵۰ فریم‌برثانیه نیز فراهم شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات