دلیل ثبت نام بیومتریک ویزا چیست؟

دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
آیا می‌دانید چرا انگشت‌نگاری یا به عبارتی ثبت اطلاعات بیومتریک، یکی از مراحل اصلی درخواست برخی از ویزاها مانند شینگن و کانادا محسوب می‌شود؟
تبلیغات

انگشت‌نگاری یا به عبارتی ثبت اطلاعات بیومتریک یکی از مراحل اصلی درخواست ویزای شینگن محسوب می‌شود که کلیه متقاضیان (به جز موارد خاص و استثنائی) باید به هنگام مراجعه به سفارت یا دفتر کارگزار ویزای هر یک از کشورهای عضو پیمان شینگن اطلاعات خود را ثبت کنند.

بیومتریک چیست؟

اطلاعات بیومتریک شامل مشخصات فیزیکی منحصر به فردی مانند اثر انگشت، مشخصات صورت و الگوی عنبیه است که در تعیین هویت افراد استفاده می‌شود.

اطلاعات بیومتریک کجا ثبت می‌شود؟

داده‌های قابل سنجش متقاضیان شامل مشخصات فردی مندرج در فرم درخواست متقاضی به همراه اطلاعات بیومتریک در هر یک از کشورهای عضو پیمان شینگن جمع‌آوری شده و به پایگاه داده‌ای با عنوان سیستم اطلاعاتی ویزای اتحادیه اروپا (VIS) منتقل می‌شود. این داده‌‌های بیومتریک تا پنج سال دارای اعتبار بوده و به کشورهای عضو شینگن اجازه می‌دهد تا اطلاعات را با یکدیگر مبادله کنند. اطلاعات مذکور در یک پایگاه داده در استراسبورگ فرانسه و یک سایت پشتیبان در اتریش ذخیره و نگهداری می‌شوند.

ثبت اطلاعات بیومتریک از چه زمانی آغاز شد؟

سیستم اطلاعاتی ویزای اتحادیه اروپا در ماه ژوئن سال ۲۰۰۴ تأسیس و از یازدهم اکتبر ۲۰۱۱ با کشورهای شمال آفریقا آغاز به کار کرد و به تدریج نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای عضو در آسیا، آمریکا و... به این سیستم اضافه شدند. در تاریخ ۲۰ نوامبر سال ۲۰۱۵ کلیه کشورهای عضو و متحد شینگن به سیستم اطلاعات ویزا پیوستند.

ویزا بیومتریک

هدف از ثبت اطلاعات بیومتریک چیست؟

اطلاعات بیومتریک متقاضیان با اهداف مختلفی مانند تسهیل کنترل و صدور ویزا برای تائید هویت، مبارزه با جعل یا خرید ویزا، حفاظت از مسافران در برابر سرقت هویت، درخواست پناهندگی و افزایش امنیت به منظور پیشگیری، تشخیص و بررسی جرائم تروریستی و جنایی انجام می‌شود.

چه کسانی ملزم به ارائه اطلاعات بیومتریک هستند؟

اتباع کشورهای خارج از منطقه اقتصادی اروپا برای سفر به کشورهای حوزه شینگن باید اطلاعات بیومتریک خود را هنگام درخواست ویزا ثبت کنند.

چه کسانی از ثبت اطلاعات بیومتریک معاف هستند؟

سران دولت‌، مسافران کثیرالورود به منطقه شینگن، کودکان زیر ۱۲ سال و کسانی که از لحاظ جسمی قادر به ارائه اسکن اثر انگشت نیستند، از ارائه اثر انگشت معاف هستند. البته متقاضیان زیر ۱۲ سال و افراد دارای مشکلات جسمی برای ثبت اطلاعات بیومتریک فقط عکس صورت ارائه می‌دهند.

ثبت اطلاعات بیومتریک کجا انجام می‌شود؟

متقاضیان ویزا جهت ثبت اطلاعات بیومتریک باید به سفارت، کنسولگری یا دفترهای خدمات ویزا مراجعه کنند. اطلاعات لازم در این مورد در وب‌سایت هر یک از سفارت‌ها درج می‌شود.

ویزا بیومتریک

اطلاعات بیومتریک چگونه دریافت می‌شود؟

در سیستم اطلاعات ویزا ۱۰ اثر انگشت و یک عکس دیجیتال از متقاضی جمع‌آوری و به همراه اطلاعات مندرج در فرم درخواست ویزا، در پایگاه داده مرکزی ثبت می‌شود. مدت زمان لازم برای انجام هر دو مرحله در حدود ۱۰ دقیقه است و به آسانی انجام می‌شود.

عملکرد سیستم اطلاعات ویزا چگونه است؟

در سیستم اطلاعات ویزا دو نوع جستجو وجود دارد:

  • تائید صحت هویت شامل اسکن اثر انگشت متقاضی است؛
  • شناسایی هویت شامل تطبیق و مقایسه اثر انگشت با کلیه اطلاعات موجود در پایگاه داده است.

هر دو مرحله یاد شده در زمانی در حدود ۱۰ دقیقه انجام می‌شوند.

کدام افراد یا سازمان‌ها به اطلاعات بیومتریک دسترسی دارند؟

سفارت کشورها و مقام‌های پلیس کشورهای عضو شینگن موسوم به Europol از سازمان‌هایی هستند که به سیستم اطلاعات ویزا دسترسی دارند. همچنین، انتقال اطلاعات به کشورهای ثالث یا سازمان‌های بین‌المللی فقط در موارد خاص و با رضایت کشور عضو انجام می‌شود.

ویزا بیومتریک

در صورت خودداری از ارائه اطلاعات بیومتریک چه اتفاقی می‌افتد؟

ارائه اطلاعات بیومتریک بخشی از روند صدور ویزای شینگن است و در صورت خودداری متقاضی درخواست ویزای وی پذیرفته نمی‌شود.

آیا به جز اعضای شینگن کشور دیگری نیز از اطلاعات بیومتریک استفاده می‌کند؟

از تاریخ ۳۱ ژوئیه سال ۲۰۱۸، تمامی افرادی که از خاورمیانه، اروپا و آفریقا درخواست ویزای توریستی، ویزای کار، ویزای تحصیلی، اقامت دائم یا پناهندگی در کانادا را دارند، باید اطلاعات بیومتریک خود را ارائه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات