چین پیشتاز فناوری خودروهای برقی؛ شانس کم خودروسازان اروپا

یک‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
با سرمایه‌گذاری بیشتر خودروسازان در چین، ظرفیت تولید بالای باتری و محدود شدن منابعی نظیر لیتیوم و کبالت، خودروسازان اروپا در فناوری خودروهای برقی، عقب‌تر از چین قرار گرفته‌اند.
تبلیغات

رقابت خودروسازان در فناوری برقی و مرحله‌ی تجاری خودروهای الکتریکی، به سطح جدیدی رسیده است. به‌نظر می‌رسد که باوجود تلاش فراوان برندهای اروپایی، بازار خودروهای برقی همچنان در اختیار چین باشد.

چین پرچم‌دار فناوری باتری خودروهای برقی و درواقع شریان اصلی آینده‌ی صنعت خودروسازی است. باتوجه به شرایط فعلی و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در چین، تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که چین در فناوری خودروهای برقی، درصدر باقی خواهند ماند.

U.S. China tariff / تعرفه چین آمریکا

خودروسازان آمریکایی و اروپایی، هر روز خط تولیدهای بیشتری در چین احداث می‌کنند؛ با اینکه اروپایی‌ها هنوز هم به‌طور کامل در این کشور متمرکز نشده‌اند، اما درصورت ایجاد کارخانه‌های بیشتر در چین، خودروسازان قاره‌ی سبز از رقابت عقب خواهند ماند. نیمی از فروش جهانی خودروهای برقی متوجه چین است و البته دو سوم ظرفیت جهانی تولید باتری‌های لیتیوم-یون هم در این کشور قرار دارد؛ بنابراین چین، بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی جهان است که بخش بزرگی از فناوری باتری را هم، در اختیار دارد.

tesla model s

همین دو عامل و جلوگیری از تعرفه‌های سنگین واردات، دلیل اصلی مهاجرت خودروسازان به چین است. شاید تولید خودروی برقی در کشوری که ظرفیت بزرگی از تولید باتری‌ را هم به‌همراه دارد، منطقی به‌نظر برسد. از طرفی، اروپاتنها یک درصد از ظرفیت تولید جهانی باتری لیتیوم-یون را شامل می‌شود؛ اما باید توجه داشت که حتی چند شرکت تولیدکننده‌ی اروپا هم چین را به‌عنوان محل سرمایه‌گذاری اصلی انتخاب کرده‌اند. برای مثال شرکت هلندی لیتیوم ورکس (Lithium Werks)، دو کارخانه در چین دارد و هم‌اکنون در حال احداث سومین کارخانه با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است. مدیرعامل این شرکت اشاره می‌کند که دلیل سرمایه‌گذاری لیتیوم ورکس در چین، زیرساخت‌های مناسب و دسترسی آسان‌تر برای ساخت‌وساز است؛ درواقع فرآیند کسب مجوز و ایجاد کارخانه در اروپا وقت‌گیر است.

کمیسیون اروپا با اختصاص کمک‌های مالی بیشتر به شرکت‌ها، به‌دنبال تشویق تولیدکنندگان جهت سرمایه‌گذاری در خانه است. با وجود تلاش‌ اروپایی‌ها، چین برنامه‌های دیگری هم دارد. درواقع اخیراً دسترسی به منابع مهم تولید باتری مانند لیتیوم و کبالت محدود شده است؛‌ شاید باید قبول کرد که چین، نقش بزرگی در صنعت خودروسازی آینده خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات