پایتون، زبان برنامه نویسی محبوب برنده نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ است

سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
مطالعه 2 دقیقه
پاول رومر یکی از دو اقتصاددانی است که روز گذشته در کنار ویلیام نوردهاوس، برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ شد. رومر از پایتون برای نمایش تحقیقات خود استفاده می‌کند.
تبلیغات

پاول رومر یکی از دو اقتصاددان برنده جایزه‌ی نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ است که روز گذشته از سوی آکادمی نوبل اعلام شد. پاول رومر یکی از برترین تئوریسین‌ها در زمینه‌ی دلایل انگیزش رشد اقتصادی است. پاول رومر را باید مشوق نظریه‌ی موسوم به Charter Cities بدانیم. نظریه‌ی Charter Cities دولت‌ها در کشور‌های در حال توسعه را تشویق به ایجاد شهرهایی می‌کند که از نظر قوانین بسیار آزادتر از مناطق ویژه‌ی اقتصادی یا مناطق معاف از مالیات هستند؛ برای مثال از جمله‌ی شهرهای موسوم به Charter Cities باید به هنگ‌کنگ اشاره کرد، این شهرها به‌نوعی حالت خودمختاری دارند و قوانین تصویب و به اجرا گذاشته در آن‌ها از کشور اصلی متفاوت است؛ اما نکته‌ای که پاول رومر را متفاوت از سایر اقتصاددانان می‌کند، استفاده‌ی رومر از زبان برنامه‌نویسی پایتون به‌جای سایر ابزارهایی است که توسط اقتصاددانان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معمولا اقتصاددان‌ها هر روز با ریاضیات و مفاهیم آماری متعددی سر و کار دارند. از جمله‌ی ابزارهای معمول مورد استفاده توسط این قشر باید به نرم‌افزار‌هایی نظیر اکسل مایکروسافت (Excel)، استاتا (Stata) و مثمتیکا (Mathematica) اشاره کرد.

رومر از جمله‌ی دانشمندانی است که اهمیت فراوانی برای شفافیت در تحقیقات قائل است. وی باور دارد که شفافیت متدلوژی برای یک تحقیق علمی از اهمیت بالایی برخوردار است تا از این طریق بتواند اعتماد عموم را در مورد نتایج کشف کرد. رومر با انتشار مطلبی در وبلاگ خود در آوریل سال جاری تشریح کرد که برای انتشار عمومی نتایج تحقیقات خود سعی کرده است تا از نرم‌افزار Mathematica استفاده کند تا با استفاده از آن علاقه‌مندان بتوانند جزئیات تحقیقات وی را مطالعه کنند.

رومر اعلام کرده است که پس از تلاش‌های فراوان نتوانسته تا نتایج تحقیقات را به‌خوبی به اشتراک بگذارد و دلیل این موضوع را پیچیدگی بیش از اندازه‌ی Mathematica خوانده است. وی همچنین اضافه کرده که Mathematica بستر مورد نیاز برای اشتراک‌گذاری کدهای توسعه یافته برای معادلات را در اختیار افراد قرار نمی‌دهد.

رومر سپس کشف کرده که جوپیتر (Jupyter) این امکان را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا نتایج تحقیقات خود را به‌راحتی از طریق برنامه‌نویسی به زبان پایتون در اختیار دیگران قرار دهد. جوپیتر یک اپلیکیشن تحت وب است که امکان برنامه‌نویسی به زبان پایتون را در کنار شمار دیگری از زبان‌های برنامه‌نویسی برای کاربران ممکن می‌کند. رومر باور دارد که آینده‌ی تحقیقات متعلق به پلتفرم‌های متن باز نظیر جوپیتر است که امکان اشتراک‌گذاری را فراهم می‌کنند. پایتون از جمله‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی جدیدی محسوب می‌شود که در سال‌های گذشته شاهد افزایش محبوبیت بوده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات