افزایش محبوبیت زبان پایتون بر اساس داده‌های Stack Overflow

یک‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
با پیشرفت‌های صورت‌گرفته در زمینه‌ی علم داده و نیاز به استفاده از ابزار قدرتمند در تحلیل داده‌ها، در دهه‌ی اخیر محبوبیت زبان پایتون به‌شدت افزایش یافته است.
تبلیغات

تصور کنید که مشغول انجام کاری در محل کار خود هستید و ناگهان با مشکلی روبرو می‌شوید. چه می‌کنید؟ احتمالا از یکی از همکاران خود کمک می‌خواهید یا خودتان فکر می‌کنید تا به جواب برسید. ده سالی است که برنامه‌نویسان راه بهتری را یافته‌اند!

استک اوورفلو محیطی برای پرسش و پاسخ مخصوص برنامه‌نویسان است. این وب‌سایت، یکی از پربازدیدترین وب‌سایت‌های جهان است. این وب‌سایت، دهمین سالگرد تاسیسش را ماه گذشته جشن گرفت. بر اساس رتبه‌بندی الکسا، Stack Overflow شصت‌وپنجمین سایت محبوب دنیاست.این وب‌سایت، از سایت‌هایی مانند نیویورک تایمز نیز محبوب‌تر است. بیش از ۱۶ میلیون سوال تاکنون در این سایت قرار داده شده است و این سوالات بیش از ۲۵ میلیون جواب گرفته‌اند. استک اوورفلو اعلام کرده‌ است، این مطالب تاکنون ۱۲ میلیارد بازدید در سایت رایگان استک اوورفلو داشته‌اند.

استک اور فلو

همانند توئیتر، وسعت و تاثیرگذاری استک اوورفلو باعث شده تا در قامت یک شرکت ظاهر شود. استک اوورفلو بخشی از شرکت استک اکسچنج (Stack Exchange) است. این شرکت در زمینه‌ی پرسش و پاسخ در تمام موضوعات فعالیت دارد. در سال ۲۰۱۵، ارزش استک اکسچنج، بر اساس گفته‌ی یک شرکت خصوصی معتبر، ۴۶۰ میلیون دلار تخمین زده شده است. درآمدزایی استک اوورفلو، از طریق تبلیغات و  آگهی‌های استخدام است. تبدیل‌شدن استک اوورفلو به مرجعی برای اکثر برنامه‌نویسان باعث شده تا این وب‌سایت، منبع مناسبی برای بررسی ترندهای دنیای برنامه‌نویسی باشد. برای ثبت سوال در این سایت لازم است تا کاربر گروه مربوطه را انتخاب کند. این گروه‌بندی به سایر کاربران کمک می‌کند تا موضوع و سوال مد نظر خود را به‌راحتی پیدا کنند. مثلا اگر سوال کاربر در مورد زبان جاوا باشد، این گروه را انتخاب می‌کند تا زودتر به هدف برسد.

نگاهی به نمودارهای زبان مورد علاقه کاربران نشان از صعود پایتون دارد. تا سال ۲۰۱۲، سوالات مربوط به زبان پایتون تنها ۴ درصد بوده‌است. در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰ درصد سوالات مربوط به پایتون بوده‌ است. به‌نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۹، بیشترین سوالات کاربران درباره‌ی جاوا اسکریپت باشد. جاوا اسکریپت زبانی برای برنامه‌نویسی وب است.

مقایسه محبوبیت زبان برنامه نویسی

مقایسه محبوبیت زبان‌های برنامه نویسی

محبوبیت پایتون در حال افزایش است، زیرا این زبان علاوه‌بر ساده بودن،‌ انعطاف‌پذیر نیز است. از پایتون می‌توان برای برنامه‌نویسی وب، انجام تسک‌های معمولی و مهم‌تر از همه، برای تحلیل داده استفاده کرد. در حال حاضر، پایتون اصلی‌ترین ابزار در علم داده است. علم داده سهم مهمی در علوم کامپیوتر دارد. با افزایش تمایل شرکت‌ها به بهره‌وری از داده‌ها با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، موقعیت‌های شغلی برنامه‌نویسان پایتون به‌شدت افزایش یافته است. تاثیر علوم داده در محبوبیت پایتون، کاملا از سوالات کاربران در استک اوورفلو مشخص است. سوالات در مورد ابزارهایی که ریاضیات سنگین را در پایتون آسان می‌کنند (مانند NumPy و Pandas)، ابزارهای مربوط به تصویرسازی داده‌ها (Matplotlib) و یادگیری ماشینی (TensorFlow) از سال ۲۰۱۲ همگی افزایش یافته‌اند.

کتابخانه پایتون

مقایسه میزان استفاده از کتابخانه‌های مختلف در پایتون

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات