روزنامه رسمی کشور و تمام خدمات الکترونیکی که به اشخاص ارائه می‌کند

شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، روزنامه‌ای وابسته به قوه‌ی قضائیه است که خدمات متنوعی را برای اشخاص حقیقی و حقوقی به‌صورت فیزیکی و الکترونیکی ارائه می‌کند.
تبلیغات

اگر در فصای کسب‌وکار ایران فعالیت داشته یا حداقل یکی دو بار خبرهای حوزه‌ی اقتصاد یا کسب‌وکار را مرور کرده باشید، حتما با واژه‌ی روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران برخورد کرده‌اید. این نام متعلق به روزنامه‌ای متفاوت از روزنامه‌های عادی است. در واقع این روزنامه خبرهایی مختص خود منتشر می‌کند که عموما برای مردم عادی قابل استفاده نیستند اما برای شرکت‌ها و همچنین فعالان اقتصادی، اطلاع داشتن از آنها یک الزام است.

تاریخچه‌ی روزنامه رسمی کشور به سال ۱۲۸۹ باز می‌گردد. در این سال مقرر شد دولت روزنامه‌ای را در پایتخت برای انتشار دستخط‌های سلطنتی و احکام وزارتخانه و عزل و نصب ماموران، منتشر کند. به‌علاوه انتشار قوانین نیز بر عهده‌ی این روزنامه بود که در آن سال با نام مجله رسمی وزارت دادگستری شروع به کار کرد.

مدیریت این مجله سپس در سال ۱۳۲۳ بر عهده‌ی مجلس شورای ملی قرار گرفت و هیئت مدیره‌ی این مجلس باید آن را منتشر می‌کرد. پس از مدتی بار دیگر روزنامه به زیرمجموعه‌ای از وزارت دادگستری تبدیل شد تا اینکه در نهایت در سال ۱۳۵۱ به‌عنوان شرکتی سهامی فعالیت کرد. در حال حاضر این شرکت دارای ارکان قانونی یک شخصیت حقوقی مانند مجمع عمومی، هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرسی قانونی بوده که ۱۰۰ درصد از سهام آن متعلق به دولت است. رئیس مجمع عمومی این شرکت نیز ریاست قوه قضائیه است.

محتوای منتشرشده در روزنامه رسمی در بسیاری از مراجع به‌عنوان سند قابل اعتنا شناخته می‌شوند. به‌عنوان مثال انواع فعالیت‌های ثبت، تغییرات، انحلال و تمامی موارد مرتبط با کسب‌وکارها، برای ثبت نهایی به انتشار در روزنامه رسمی نیاز دارند. در واقع اغلب سندهای ثبتی زمانی حالت قانونی می‌گیرند که در این روزنامه چاپ شوند.

روزنامه رسمی

از وظایف روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چاپ و انتشار قوانین و مقررات
  • چاپ آگهی‌های ثبت قانونی مربوط به شرکت‌ها و موسسات تجاری و غیرتجاری
  • انجام کلیه‌ی سفارش‌های چاپی و مطبوعاتی قوه قضائیه و سازمان‌های ذیربط
  • چاپ بخش نامه‌های رئیس قوه قضائیه
  • انتشار مشروح مذاکرات مجلس

علاوه‌بر شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به جهت قانونی کردن فرآیندهای ثبتی خود به این روزنامه نیاز پیدا می‌کنند، برخی افراد عادی نیز به جهت کسب اطلاع از قوانین و خبرهای مرتبط با آن، مشترک روزنامه رسمی می‌شوند. علاوه‌بر اشتراک کاغذی، انواع خدمات الکترونیک نیز از طریق وب‌سایت این روزنامه به آدرس rrk.ir قابل دسترسی است. نکته‌ی قابل توجه این است که تقریبا برای انجام تمامی کارهای مرتبط با این روزنامه، باید ابتدا در وب‌سایت آن ثبت نام کنید.

ثبت نام در سایت روزنامه رسمی کشور

برای انجام تمامی فرآیندهای روزنامه رسمی، نیاز به ثبت‌نام در این سایت است

برای ثبت نام و دریافت خدمات روزنامه رسمی کشور، ابتدا به وب‌سایت این روزنامه مراجعه کرده و از منوی سمت راست، منوی ورود / ثبت نام متقاضی جدید را انتخاب کنید. پس از وارد کردن آدرس ایمیل و رمز عبور، روی دکمه‌ی عضویت کلیک کنید تا وارد صفحه جدید برای درج مشخصات شوید. در این صفحه مشخصات عمومی و ثبتی شخص مانند نام، آدرس و غیره دریافت می‌شود. نکته‌ی مهم در این صفحه آن است که شخصیت ثبت‌نام‌کننده باید حقیقی یا حقوقی باشد. در نتیجه پیشنهاد می‌شود شرکت‌ها و موسسات برای پیگیری اسناد ثبتی خود در این سامانه، با نام شخصیت حقوقی و مشخصات شرکت ثبت‌نام کنند.

روزنامه رسمی

پس از طی کردن مراحل اولیه‌ی ثبت‌نام، مراحل تایید اطلاعات انجام شده و کاربر می‌تواند با نام کاربری (آدرس ایمیل) و رمز عبور، وارد سامانه شود. لازم به ذکر است، در صورت فراموشی رمز عبور نیز فرآیندی ساده مانند دیگر سرویس‌های آنلاین شامل وارد کردن ایمیل و تایید آن باید انجام شود.

اشخاصی که برای انجام فرآیندهای قانونی ثبتی شخصی و شرکتی در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند، بیشتر با بخش مهمی به‌ نام آگهی‌ها در صفحه‌ی کاربری خود سروکار دارند که مهم‌ترین گزینه‌ی آن، پرداخت هزینه‌ی آگهی است. در واقع مراحل ثبت و تغییرات رسمی پس از اتمام با یک کد رهگیری برای چاپ به روزنامه رسمی ارسال می‌شوند و تنها پس از پرداخت هزینه‌ی آگهی توسط شخص (حقیقی یا حقوقی) مربوطه، چاپ خواهند شد.

روزنامه رسمی

اشخاص پس از ورود به این بخش باید شماره مکانیزه یا کد آگهی را وارد کنند. این کد عموما در اسناد نهایی مراحل ثبتی از طرف سازمان مربوطه (ثبت شرکت، ثبت برند و غیره) به کاربر ارائه می‌شود. با وارد کردن این کد، هزینه‌ی مورد نظر برای چاپ و ارسال نسخه‌ای از روزنامه به کاربر نمایش داده می‌شود. در مراحل پرداخت می‌توان آدرسی پستی را برای دریافت نسخه‌ی کاغذی روزنامه رسمی کشور وارد کرد تا از آن در فرآیندهای حقوقی بعدی استفاده کرد.

مرحله‌ی نهایی اغلب قوانین و فعالیت‌های ثبتی، چاپ در روزنامه رسمی کشور است

علاوه‌بر این خدمات که اصلی‌ترین دلیل مراجعه‌ی اشخاص به سرویس روزنامه‌ی رسمی محسوب می‌شود، خدمات دیگری نیز در این سامانه ارائه می‌شود. یکی از این خدمات، قوانین و مقررات مصوب کشور در تاریخچه‌ای طولانی و با دسته‌بندی دقیق است. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، این بخش تاریخچه‌ای از قوانین و مقررات را از سال ۱۲۸۵ و در دسته‌بندی‌های قابل انتخاب در منوی سمت راست، برای عموم قرار داده است.

روزنامه رسمی

بخش دیگر برای جستجو در میان آگهی‌های رسمی روزنامه طراحی شده است. افراد می‌توانند در این بخش و با استفاده از فرم زیر، آگهی‌های مختلف را در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی گوناگون جستجو کنند. بدیهی است استفاده از این منو برای اطلاع از صحت ادعاهای حقوقی اشخاص و شرکت‌ها بسیار مفید بوده و از همه مهم‌تر، آخرین وضعیت آنها از لحاظ تغییرات و مدیریت را نمایان می‌کند.

روزنامه رسمی

یکی از خدمات اطلاع‌رسانی روزنامه رسمی کشور که برای فعالان حوزه‌ی کسب‌وکار و مالی مفید بوده، خدمات الکترونیک این سازمان است. افراد پس از ورود به حساب کاربری از بخش «صفحه شخصی من» می‌توانند برای این خدمات ثبت‌نام کنند. خدمات الکترونیکی قابل ارائه در وب‌سایت روزنامه رسمی متنوع بوده و موارد زیر را شامل می‌شوند. لازم به ذکر است این خدمات در دو نوع پیامک و ایمیل قابل ارائه هستند.

  • اطلاع‌رسانی جدیدترین محصولات و انتشارات
  • اطلاع‌رسانی عناوین قوانین و مقررات
  • انواع اطلاع‌رسانی مشترکین مانند ثبت، فیش‌های پرداختی، تمدید اشتراک و غیره
  • خدمات ایمیل روزنامه رسمی
  • اطلاع‌رسانی جدیدترین محصولات و انتشارات روزنامه رسمی از طریق ایمیل
  • ارسال مشروح مذاکرات مجلس از طریق ایمیل
  • ارسال نشریه قوانین از طریق ایمیل
  • ارسال آگهی‌های مالکیت صنعتی- ادبی و هنری از طریق ایمیل

هزینه‌ی دریافت خدمات فوق از بخش کاربری سامانه قابل پرداخت است و هزینه‌ی هریک در حال حاضر طبق جدول زیر محاسبه می‌شود.

روزنامه رسمی

روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران یک بخش انتشارات نیز دارد که عموم محصولات آن، مجموعه‌ی قوانین در زیرشاخه‌های مختلف هستند. بخش دیگر نیز مربوط به اشتراک نسخه‌های کاغذی است و انواع انتشارات روزنامه رسمی کشور اعم از قوانین، مذاکرات مجلس و آگهی‌های ثبت و تغییرات شرکت‌ها را شامل می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات