تاثیر مثبت رانندگی زنان، بر بازار و جامعه عربستان

جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
حذف قانون منع رانندگی زنان در عربستان سعودی باعث تحرک بازار خودرو و تغییرات اجتماعی شده که نسل جدیدی از علاقه‌مندان خودرو به وجود آورده است.
تبلیغات

پس از برداشتن منع رانندگی بانوان عربستان سعودی در خرداد امسال، امجد الماری از اولین زنانی بود که گواهینامه رانندگی گرفت.

الماری از ۱۳ سالگی غیر‌ قانونی رانندگی می‌کرد و اکنون عضوی از موج رانندگان زن در عربستان سعودی است. رانندگان این کشور، البته که جزو خریداران خودرو نیز خواهند بود. شاخص بودن الماری ۲۲ ساله در عربستان سعودی دلایل دیگری نیز دارد. او یک دانشجوی مهندسی در کشوری مثل عربستان سعودی است؛ اما او علاقه زیادی به حرفه عموما مردانه طراحی خودرو مخصوصا خودروهای پرقدرت دارد.

الماری می‌گوید:

مردم می‌گویند این کار برای مردها است و من در این زمینه موفق نخواهم شد. اما من اهمیتی نمی‌دهم، می‌خواهم رشته‌ای را ادامه دهم که به آن علاقه دارم و به عنوان یک‌ مهندس به ارتقا خودروها کمک کنم.

جسارت و جرات الماری در حرف زدن راجع به علایق خود، نشانه تغییراتی عمیق در کشوری سنتی و محافظه کار مانند عربستان سعودی است. پادشاه سلمان بن عبدالعزیز آل سعود رهبری کننده تغییرات در این کشور است که فرمانی سلطنتی برای اجازه رانندگی به زنان صادر کرد. تحلیل گران بازار خودرو بر این باورند که این فرمان باعث افزایش تقاضا در بازار عربستان سعودی که سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته است، خواهد شد.

رانندگی زنان عربستان سعودی

تخمین‌ها نشان می‌دهند که ثبات قیمت نفت، اقتصاد خوب و افزایش رانندگان بانوان باعث رشد ۱۶ درصدی فروش خودروهای جاده‌ای و‌ رسیدن به عدد ۵۲,۷۳۹۹ دستگاه شده است. طبق نظر کارشناسان شرکت LMC فروش تا سال ۲۰۲۲ افزایش داشته و به تعداد ۷۹۶,۳۷۵ دستگاه در سال خواهد رسید.

حتی پیش از این تغییر، بسیاری از خانواده‌ها از جمله خانواده الماری یک خودرو برای مردان و یک‌ خودرو جدا برای زنان داشتند که البته معمولا توسط یک مرد رانندگی می‌شد. اما با آزاد سازی رانندگی زنان و بیشتر شدن زنان دارای گواهینامه و شاغل تعداد زنان خواهان خودرو مستقل افزایش خواهد یافت.

زنان عربستان سعودی پتانسیل خرید ۶.۵ میلیون خودرو را دارند اما تعداد خریداران واقعی بسیار کمتر از این عدد خواهد بود. افزایش فروش در انواع خودرو و برندها دیده می‎شود ولی مدل‌های، شاسی‌بلند و کراس‌ اور بیشترین سهم را خواهند دارند. شرکت نیسان با امید ورود به این بازار در شبکه های اجتماعی کمپینی تبلیغاتی با هشتگ #SheDrives (او رانندگی می‌کند) برای تشویق زنان به رانندگی شروع کرده است.

مدیر بخش عربستان سعودی نیسان می‌گوید:

۲۰۱۸ سالی تاریخی برای زنان این کشور است و ما با مطابقت دادن سیاست‌های فروش خود به میلیون‌ها راننده زن جدید خوش‌آمد خواهیم گفت.

نسلی جدید از زنان عربستان

الماری که دانشجوی دانشگاه الفیصل در ریاض است به طراحی خودروی فرمول یک  در پروژه‌ی دانشگاه کمک می‌کند و به هنگام فراغت در یک‌ وبسایت خودرو عربستانی مطلب می‌نویسد. اخیرا او از طرف همان وبسایت به کره جنوبی رفته بود تا گزارشگر تست رانندگی کیا K900 و کیا کراس‌اور برقی کیا نیرو‌  باشد.

در کودکی او به یک انیمه ژاپنی با موضوع مسابقات خودرو علاقه زیادی داشته که به گفته الماری باعث تشویق او به رانندگی مخصوصا خودروهای اسپرت شد.

رانندگی زنان عربستان سعودی

شانس در ۱۳ سالگی به الماری رو کرد، هنگامی که راننده هندی آن‌ها یکباره دست از کار کشید و تا پیدا کردن راننده جدید مادر شجاع الماری به او اجازه رانندگی داد. او ابتدا با خودرو سیاه رنگ دایهاتسو سیریون در خیابان‌های اطراف خانه و‌ به همراه مادرش رانندگی می‌کرد اما بعدها جرات رانندگی‌ دورتر از خانه را نیز پیدا کرد.

به گفته الماری خودرو او تا به حال پنج بار توسط پلیس متوقف شده ولی فقط دو بار پوشش او لو‌ رفته و‌ زن بودن او مشخص‌ شده است. در یک مورد او با گفتن اینکه راننده مرد او یکباره مریض شده و نیاز اضطراری برای رانندگی داشته است از دستگیر شدن فرار کرده ولی در مورد دیگر الماری دستگیر شد و به اجبار تعهد داده است که دیگر رانندگی‌ نکند. اما این قوانین نتوانسته‌اند جلوی الماری را بگیرند. او در مسابقات کارتینگ شرکت می‌کند و امسال در حین آموختن رانندگی‌ با موتورسیکلت استخوان ترقوه او شکست.

الماری می‌گوید که زنان زیادی مثل‌ او وجود دارند و رفتار مردم به سرعت تصویب قانون، عوض نشده است. پدر الماری از مخالفان اجازه رانندگی به زنان بود ‌و‌ دیگر بستگان او نیز مهندسی را برای زنان اتلاف وقت می‌دانستند. الماری درباره پدر خود می‌گوید:

او به شدت عصبانی و مخالف رانندگی زنان بود. بسیاری از مردان مخالف این قانون بودند، آن‌ها فقط می‌خواهند زنان را زیر سلطه بگیرند.

الماری یکی از تنها سه زن دانشجوی مهندسی در دانشگاه الفیصل است و تنها زن در میان آنان که به بخش خودرو تمرکز دارد. او برای کار کردن در خارج از کشور برنامه‌ریزی می‌کرد اما اصلاحات در عربستان سعودی او را امیدوار به ماندن در کشورش کرده است. او درباره این اصلاحات می‌گوید:

همه چیز در حال توسعه است و‌ من می‌خواهم بخشی از این پیشرفت باشم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات