فیسبوک در جریان رسوایی کمبریج آنالیتیکا ۵۰۰ هزار پوند جریمه شد

سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
دفتر کمیساریای اطلاعات انگلیس، فیسبوک را در جریان رسوائی کمبریج آنالیتیکا مطابق قانون محکوم به پرداخت جریمه‌ی ۵۰۰ هزار پوندی کرد.
تبلیغات

فیسبوک در جریان رسوایی کمبریج آنالیتیکا و سوءاستفاده از اطلاعات کاربران و در اختیار قراردادن داده‌ها به کمبریج آنالیتیکا، از سوی اداره‌ی حفاظت از داده‌ انگلیس محکوم به پرداخت ۵۰۰.۰۰۰ پوند شد.

دفتر کمیساریای اطلاعات (ICO) انگلیس، عملکرد فیسبوک را در جریان رسوایی کمبریج آنالیتیکا، نقض جدی قانون برشمرد. ماه می ۲۰۱۸ (خردادماه ۱۳۹۷)‌، قانون جدید اتحادیه اروپا (GDPR) در حوزه‌ی‌ حفاظت از داده‌های شخصی کاربران وضع شد. 

فیسبوک

جریمه‌ی درنظر گرفته‌شده برای فیسبوک، حداکثر جریمه‌ای است که طبق قوانین قبلی اتحاد‌یه‌ی اروپا برای فیسبوک می‌توانست درنظر گرفته شود. دفتر کمیساریای اطلاعات (ICO) اعلام کرد که فیسبوک بدون رضایت روشن و واضح کاربران، دسترسی به داده‌های کاربران را در اختیار توسعه‌دهندگان اپلیکیشن قرار داده است. در ماه جولای (‌مردادماه)‌، ICO اعلام کرد که قصد دارد حداکثر جریمه را برای شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک درنظر بگیرد. در بیانیه‌ای موضوع جریمه‌ی فیسبوک تایید شد:

بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴، فیسبوک اطلاعات شخصی کاربران را به‌صورت ناعادلانه و بدون اجازه‌ی واضح و روشن آن‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان نرم‌افزار قرار داده است. حتی در صورتی که کاربران اپلیکیشن را دانلود نکرده باشند و فقط دوستان آن‌ها اپلیکیشن را نصب کرده باشند، چنین دسترسی ناعادلانه‌ای به اطلاعات کاربری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد.به‌دلیل اینکه فیسبوک نظارت و بررسی کافی روی اپلیکیشن‌ها و پلتفرم مورد استفاده‌ی آن‌ها نداشت، در نتیجه نتوانسته است امنیت لازم را برای حفظ اطلاعات شخصی کاربران خود تامین کند.
فیس بوک

فیسبوک اعلام کرد که تصمیم ICO را بررسی کرده است و در بیانیه‌ای اعلام کرد:

در حالی که با احترام با برخی از یافته‌های مطرح‌شده مخالف هستیم، پیشتر نیز گفته بودیم که برای رسیدگی به موضوع کمبریج آنالیتیکا و اقدامات انجام‌شده در سال ۲۰۱۵ بررسی‌های بیشتر باید به انجام برسد. 

رسوایی کمبریج آنالیتیکا چیست؟ 

در سال ۲۰۱۴ میلادی، الکساندر کوگان، پژوهشگر روانشناسی دانشگاه کمبریج، تست شخصیت‌شناسی را از طریق اپلیکیشن فیسبوکی برگزار کرد و موفق شد به اطلاعات کاربری بیش از ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک دسترسی داشته باشد. جزئیات این رسوایی پیشتر در خبری تحت عنوان فیسبوک و کمبریج آنالیتیکا؛ کابوس حریم شخصی منتشر شده است. بخشی از اطلاعات کاربران با هدف استفاده در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار گرفت. ICO اعلام کرد:

حتی پس از آنکه موضوع سوء استفاده از داده‌ها در ماه دسامبر ۲۰۱۵ فاش شد، فیسبوک نتوانست عملکرد خوب و کاملی از خود نشان دهد تا کسانی را که به این موضوع رسیدگی می‌کنند متوجه عملکرد اصلاحی یا اقدامات کافی یا حتی پاک کردن داده‌ها از سوی خود کند. 

اطلاعات کاربران فیسبوک چگونه مورد سوء استفاده قرار گرفت؟

ICO متوجه شد که داده‌های بیش از یک میلیون نفر در انگلیس از طریق تست شخصیت‌شناسی در معرض دسترسی قرار گرفته است. الیزابت دنهام، از کمیساریای اطلاعات انگلیس در این زمینه اعلام کرد:

شرکتی در اندازه و تخصص فیسبوک باید نسبت به این موضوعات آگاه‌تر باشد و عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

ICO همچنان در حال آنالیز داده‌ها برای پی بردن به نحوه‌ی سود بردن از اطلاعات در جهت اهداف سیاسی است. الیزابت دنهام موظف است تا تاریخ ۶ نوامبر برابر با ۱۵ آبان‌ماه، مدارک و مستندات خود را به دپارتمان دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش (DCMS) ارائه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات