وزیر ارتباطات ۳۰ درصد از گرانی گوشی را به کمبود آن مربوط می‌داند

چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه‌ی مراسم افتتاحیه‌ی نمایشگاه تلکام، از تلاش دولت برای ترخیص گوشی‌های توقیفی گفت.
تبلیغات

قیمت‌های نجومی، کالا‌های نایاب و کاربرانی ناامید؛ مدت‌ها است که بازار کشورمان در چنین وضعیتی به‌سر می‌برد؛ این موضوع در خصوص کالا‌های حوزه‌ی فناوری، به‌خصوص گوشی‌های هوشمند که امروزه به ابزار محبوب اقشار مختلف جامعه بدل شده‌اند، بیش از پیش نمود پیدا می‌کند. نوسانات شدید نرخ ارز در کنار سوءاستفاده‌‌ی واردکنندگان از تسهیلات ارائه‌‌شده از سوی دولت، مانند تخصیص ارز دولتی با نرخ پایین که در نهایت منجر به دستگیری و محاکمه‌ی برخی از مدیران شد، بازار گوشی‌های هوشمند را به یک بیابان بدل کرد؛ بیابانی که در آن اثری از آبادی نیست!

بارها مسئولان از ترخیص گوشی‌های توقیفی متخلفان که اکنون تعداد آن‌ها به بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه می‌رسد، با هدف بهبود وضعیت بازار سخن گفته‌اند؛ اما هنوز هم این وعده تحقق نیافته است، حال محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه‌ی مراسم افتتاحیه‌ی نمایشگاه تلکام از عزم وزارت ارتباطات و وزارت صنعت برای تنظیم بازار موبایل و سرانجام ۷۳۰ هزار دستگاه گوشی توقیفی سخن می‌گوید. جهرمی اعلام می‌کند که وزیر صنعت از وزارت ارتباطات درخواست برعهده‌گرفتن مسئولیت تنظیم بازار را داشت؛ اما جهرمی اعلام کرد که به‌دلیل ناکافی‌بودن سطح اختیارات وزارت ارتباطات، با این درخواست موافقت نکرده و پیشنهاد همکاری با وزارت صنعت را ارائه داده است.

وزیر ارتباطات در خصوص سرنوشت گوشی‌های توقیفی چنین گفت:

در برابر ترخیص ۷۳۰ هزار دستگاه گوشی، دو مانع وجود داشت، نخست اینکه برخی از این گوشی‌‌‌ها با ارز غیرتخصیصی وارد شده بودند و بنابر مقررات، امکان ترخیص آن‌ها وجود نداشت، اما با پیگیری‌ها وزارت ارتباطات، ترخیص گوشی‌های یادشده انجام شد؛ اما مانع دیگر، مطروح‌بودن پرونده‌ی تخلف واردکنندگان در دادگاه است که با وجود پیگیری‌های ما از قوه‌ی قضائیه‌، این قوه هنوز پاسخی به درخواست وزارت ارتباطات نداده و از این رو، روند کاهش قیمت براثر [رفع] کمبود گوشی در بازار رخ نداده است.

جهرمی ابراز امیدواری می‌کند که با همکاری دستگاه قضایی طی روزهای آینده، وارد شدن گوشی‌‌ها به بازار صورت بگیرد. وزیر ارتباطات با اشاره به روند کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته که به‌دلیل همکاری هر سه قوه در چارچوب برنامه‌های بانک مرکزی حاصل شده است، اعلام کرد که بنابر اظهار نظر رئیس اتحادیه، حدود ۲۰ درصد کاهش قیمت گوشی را تجربه کرده‌ایم.

وزیر ارتباطات اعلام کرد که بنابر گزارش واردکنندگان، حدود ۳۰ درصد از حباب قیمتی گوشی، ناشی از کمبود کالا است؛ بنابراین او امیدوار است تا با وارد شدن گوشی‌های توقیفی، وضعیت فعلی بهبود پیدا کند. جهرمی اعلام کرد که نیاز بازار کشورمان ماهانه یک میلیون دستگاه گوشی است، بنابراین ورود ۷۳۰ هزار دستگاه گوشی، تنها می‌تواند یک یا دو ماه، وضعیت را بهبود دهد، از این رو، وزیر ارتباطات امیدوار است تا وزارت صنعت با رفع محدودیت واردکنندگان، نبود تعادل بین عرضه و تقاضا را رفع کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات