بیوگرافی و سوابق کاری رضا رحمانی و فرهاد دژپسند، وزرای جدید صنعت و اقتصاد

یک‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
مطالعه 6 دقیقه
رضا رحمانی و فرهاد دژپسند، وزرای جدید دولت دوازدهم هستند که در وزارتخانه‌های حساس «صنعت، معدن، تجارت» و «اقتصاد و دارایی» مشغول به کار شدند.
تبلیغات

مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ی روز شنبه ۵ آبان‌ماه در جلسه‌ای علنی، به ۴ وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم رای اعتماد داد. در این میان، وزاری صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی، دو موقعیت حساس را پیش رو داشتند. دکتر فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، با ۲۰۰ رای موافق، ۵۰ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۵ نماینده‌ی حاضر، برای تصدی این پست انتخاب شد. دکتر رضا رحمانی نیز با ۲۰۳ رای موافق، ۴۲ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع، به وزارت صنعت، معدن و تجارت رفت.

وزرای کنونی وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد و دارایی، پیش از این نیز مسئولیت‌هایی در همین وزارتخانه‌ها داشته‌اند. به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان و از جمله دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور، پذیرفتن مسئولیت این وزارتخانه‌ها در شرایط کنونی، نشان از شجاعت این افراد و عزم جدی برای عبور از بحران‌های اقتصادی دارد. در ادامه‌ی این مطلب، با خلاصه‌ای از سوابق کاری و تحصیلاتی دو وزیر جدید دولت دوازدهم آشنا می‌شویم.

رضا رحمانی

رضا رحمانی، سال ۱۳۴۵ در محله داش ساختمان تبریز متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز دریافت کرد. رحمانی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی مدیریت دولتی و دوره‌ی مدیریت استراتژیک از سازمان مدیریت صنعتی ایران فارغ‌التحصیل شد. دانشگاه صنایع و معادن ایران، آخرین مقصد تحصیلی وزیر صمت بوده که مدرک دکترای خود را در در رشته‌ی مدیریت DBA از آنجا دریافت کرده است.

رحمانی پس از فار‌غ‌التحصیلی، اولین تجربه‌ی بزرگ کاری خود را در شرکت آلومینیم المهدی (عج) بندرعباس ثبت کرد. او سپس به شرکت تراکتورسازی تبریز رفت و در نهایت، معاون استاندار آذربایجان شرقی شد. رضا رحمانی پس از مدتی فعالیت در استانداری و تصدی پست مدیریت کل اداری و مالی این سازمان، برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی کاندید شد و در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس، به‌عنوان نماینده‌ی تبریز حضور داشت.

رضا رحمانی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمان نمایندگی مجلس، یکی از اعضای فعال کمیته‌ها و فراکسیون‌های کارگری، صنعتی و اقتصادی بوده است. او رئیس کمیته‌ی صنعت، اقتصاد و بازرگانی مجمع نمایندگان شمال غرب کشور و همچنین رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی بود. به بیان دیگر، فعالیت رحمانی در حوزه‌های صنعت و معدن، از همان سال‌های نمایندگی شروع شد.

عضویت در هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی و معادن در کنار ریاست کمیته‌ی صنعت مجلس، از سوابق رحمانی در مجلس هفتم هستند. او در مجلس هشتم نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن شد و در مجلس نهم، به ریاست این کمیسون رسید. او علاوه‌بر مجلس، در گروه‌ها و هیئت‌های متعدد صنعتی و بازرگانی کشور نیز فعالیت داشته است.

رضا رحمانی در چند دوره‌ی مجلس در کمیسیون صنعت و معدن حضور داشته است

عضویت در هیئت‌مدیره‌ی شرکت نوسازی صنایع ایران، ریاست هیئت امنای صندوق بازنشستگی کارگران مس ایران، عضویت در کمیسیون‌های صنعت و کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران و عضویت در شوراهای عالی بیمه و آمار، مسئولیت‌های رحمانی تا پیش از پیوستن به بدنه‌ی دولت بوده‌اند.

رضا رحمانی به محض عضویت در دولت، در مسئولیت‌های مختلف مرتبط با سابقه‌ی کاری‌ خود (صنعت و معدن)، مشغول به کار شد. او جانشین و نماینده‌ی وزیر در سفرهای استانی، کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید، ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد مقابله با تحریم بود. وزیر کنونی صنعت، معدن و تجارت، در آخرین مسئولیت‌ها و پیش از قبول پیشنهاد برای مدیریت این وزارتخانه، در سمت‌هایی همچون معاونت طرح و برنامه و قائم مقامی وزارت صمت فعالیت می‌کرد.

وزیر صمت تاکنون جوایز متعددی را نیز برای پست‌های مختلف خود دریافت کرده است. از جوایز او می‌توان به مدیر نمونه‌ی مجتمع آلومینیم المهدی (عج)، مدیر نمونه‌ی شرکت تراکتورسازی ایران، مدیر نمونه‌ی جشنواره‌ی شهید رجایی و معاون برتر وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد.

بیوگرافی و سوابق کاری فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی

فرهاد دژپسند، سال ۱۳۴۱ در بهشهر به دنیا آمد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی اقتصاد نظری و کارشناسی ارشد را در رشته‌ی برنامه‌ریزی سیستم‌‌های اقتصادی دریافت کرده است. فرهاد دژپسند دکترای اقتصاد دارد که در پایان‌نامه‌ی خود، عوامل مؤثر رشد اقتصاد ایران را با تکیه بر نقش شاخص‌های توسعه‌ی انسانی مورد بررسی قرار داد.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی

دژپسند پس از فارغ‌التحصیلی، علاوه‌بر فعالیت‌های اجرایی به تدریس در دانشگاه نیز پرداخت و دانشیار دانشکده‌ی علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی شد. او ۲۳ مقاله‌ی علمی پژوهشی با موضوعات رشد و توسعه‌ی اقتصادی، توسعه‌ی صادرات غیرنفتی، توسعه‌ی پایدار، اقتصاد ایران، سیاست‌های پولی و مالی و بسیاری موضوعات مهم اقتصادی دیگر منتشر کرده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی، چند کتاب را نیز در حوزه‌ی فعالیت خود منتشر کرده است که از این میان می‌توان «مبانی توسعه‌ی پایدار ایران»، «مقدمه‌ای بر مبانی تجارت الکترونیک»، «پژوهش وضع موجود طراحی و وضع مطلوب» و «اقتصاد سیاسی جهانی» را نام برد.

فرهاد دژپسند سابقه‌ای طولانی در امر پژوهش و برنامه‌ریزی اقتصادی دارد

فرهاد دژپسند از همان سال‌های ابتدایی فعالیت، علاقه‌ی خود را به کار رسانه و انتشارات نشان داد. او عضویت هیئت تحریریه و مدیر مسئول نشریات متعدد اقتصادی را در کشور از جمله تجارت نوین در کارنامه‌ی خود دارد. به‌علاوه دژپسند در سازمان برنامه و بودجه نیز در هیئت تحریریه‌ی فصلنامه‌ی علمی و پژوهشی فعالیت کرده است.

در مورد فعالیت‌های اجرایی وزیر امور اقتصادی و دارایی، با فهرستی بلندبالا از مسئولیت‌های اجرایی در کنار طراحی و برنامه‌ریزی طرح‌های اقتصادی روبه‌رو هستیم. او در کمیته‌ی اصلاح نظام بانکی بانک مرکزی، کمیسیون ستاد اقتصادی دولت، کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد و شوراهای عالی بانک‌ها، بیمه، انفورماتیک و آمار فعالیت کرده است.

آشنایی دژپسند با تجارت الکترونیک و تحقیقات و فعالیت‌های او در این زمینه، امیدواری زیادی را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است که به رفع موانع موجود بر سر این سبک مدرن از تجارت، امیدوار شده‌اند. دژپسند در دولت‌های پیشین علاوه‌بر اجرای طرح تجارت الکترونیک در کشور، در لوایح مختلف اعم از برنامه‌ی ۲۰ ساله اقتصاد بدون اتکا به نفت خام، پیش‌نویس لایحه‌ی قانون تجارت، قانون محاسبات عمومی کشور، قانون برنامه و بودجه و موارد دیگر همکاری کرد.

فرهاد دژپسند

از سوابق اجرایی دژپسند مرتبط با اشتغال می‌توان به تهیه و تدوین بسته‌ی حمایت از توسعه اشتغال پایدار در سال ۱۳۹۵، برنامه اشتغال فراگیر ۱۳۹۶ و بسته‌های رونق تولید و اشتغال در همان سال اشاره کرد. در واقع، بسیاری از مسئولیت‌های اجرایی فرهاد دژپسند، در جهت پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام شده‌اند.

از آخرین مسئولیت‌های فرهاد دژپسند پیش از تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌توان به ریاست هیئت مدیره‌ی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، مدیریت کل دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه، معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی، معاونت امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ریاست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور اشاره کرد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی و برنامه‌ریزی، فرهاد دژپسند را به‌خاطر سوابق اجرایی طولانی‌مدت و تحقیق و پژو‌هش‌ متعدد در امر اقتصاد، فردی مناسب برای وزارت اقتصاد می‌دانند. او یکی از معدود اقتصاددانان با سابقه‌ی اجرایی بلندمدت بوده و در میان اطرافیان، به سختگیری در اصول و انعطاف‌ناپذیری در برابر گروه‌های سیاسی معروف است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات