مصرف غذاهای ارگانیک خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

یک‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
نتایج پژوهشی جدید نشان داده‌ شیوع سرطان در میان افرادی که بیشتر از محصولات غذایی ارگانیک استفاده می‌کنند، کمتر است.
تبلیغات

افرادی که غذاهای ارگانیک را انتخاب می‌کنند، معمولا بر این باورند که این غذاها برای سلامتی آن‌ها مناسب‌تر است و تمایل دارند که بهای آن را بپردازند اما تاکنون شواهدی در مورد مزایای مصرف غذاهای ارگانیک وجود نداشت.

اخیرا در یک مطالعه‌ی فرانسوی، ۷۰ هزار فرد بالغ که بیشتر آن‌ها را زنان تشکیل می‌دادند، مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه، شیوع سرطان در میان افرادی که بیشتر از غذاهای ارگانیک استفاده می‌کردند، نسبت به افرادی که هیچ‌گاه از غذاهای ارگانیک استفاده نمی‌کردند، ۲۵ درصد کمتر بود. شیوع لنفوم (نوعی سرطان خون) و سرطان سینه پس از یائسگی در افرادی که از میوه‌ها، سبزیجات، محصولات لبنی، گوشت و دیگر مصولات ارگانیک استفاده می‌کردند، به‌میزان قابل‌توجهی کمتر بود. جولیا بادری نویسنده‌ی مقاله می‌گوید:

ما انتظار داشتیم که یک روند کاهشی ببینیم ولی مقدار این کاهش بیش از حد انتظار بود.

او خاطرنشان کرد که این مطالعه تایید نمی‌کند که یک رژیم غذایی ارگانیک موجب کاهش سرطان می‌شود ولی قویا نشان می‌دهد که رژیم غذایی مبتنی بر محصولات ارگانیک در کاهش خطر ابتلا به سرطان نقش دارد. نتایج این پژوهش در ژورنال JAMA Internal Medicine منتشر شده‌ است. متخصصان تغذیه‌ی دانشگاه هاروارد از ناتوانی این پژوهشگران در اندازه‌گیری سطوح آفت‌کش‌ها در شرکت‌کنندگان انتقاد می‌کنند. آن‌ها خواستار انجام پژوهش‌های بلند‌مدت برای تایید این نتایج هستند. دکتر فرانک هو رئیس دانشکده‌ی تغذیه در هاروارد گفت:

از دیدگاه عملی، این نتایج هنوز مقدماتی هستند و آنقدر کافی نیستند که بتوان بر اساس آن‌ها توصیه‌هایی مرتبط با رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان ارائه داد.

او گفت برای آمریکایی‌ها این مهم‌تر است که مشخص شود مصرف مقدار زیاد میوه و سبزیجات، ارگانیک یا غیرارگانیک به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. انجمن سرطان آمریکا، مصرف یک رژیم غذایی سالم حاوی مقادیر زیاد میوه، سبزیجات و دانه‌ی کامل غلات و محدود کردن مصرف گوشت قرمز و فرآوری‌شده و قندهای افزودنی را توصیه می‌کند.

خطر سرطان ناشی از گوشت فرآوری شده

انجمن سرطان آمریکا کاهش مصرف گوشت قرمز و  فرآوری‌شده را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان توصیه می‌کند

دکتر هو از موسسات دولتی نظیر موسسه‌ی ملی سلامت و سازمان کشاورزی خواست که پژوهش‌هایی را برای ارزیابی اثرات یک رژیم غذایی ارگانیک مورد حمایت قرار دهند و اشاره کرد که این نوع پژوهش‌ها دلیل علمی قانع‌کننده دارند و از نظر مباحث مرتبط با سلامت جامعه مورد نیاز هستند. تنها مطالعه‌ی بزرگ دیگر در این زمینه، مربوط به سال ۲۰۱۴ بود و در آن از شرکت‌کنندگان در مورد میزان مصرف محصولات غذایی ارگانیک پرسیده شده‌ بود. نتایج این مطالعه کاهش معنی‌داری در خطر ابتلای لنفوم غیرهاجکین و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه را در میان زنان مصرف‌کننده‌ی محصولات ارگانیک نشان داد. نویسندگان این مقاله اذعان کردند زنانی که از محصولات ارگانیک استفاده می‌کردند، زنان تحصیلکرده و ثروتمندتر و دارای رفتارهای زمینه‌ساز سرطان سینه نظیر داشتن فرزند کمتر و مصرف بیشتر الکل هم بودند.

بازار محصولات غذایی ارگانیک در سال‌های اخیر در آمریکا و اروپا دارای رشد بوده‌ است. فروش مواد غذایی ارگانیک در آمریکا در سال گذشته به ۴۵/۲ میلیارد دلار رسید. برای اینکه یک محصول غذایی گواهی ارگانیک از سوی سازمان کشاورزی دریافت کند، باید بدون استفاده از کودهای سنتزی و آفت‌کش‌ها پرورش داده شده‌ باشد و نباید حاوی ارگانیسم‌های تغییر ژنتیکی یافته باشند. گوشت نیز باید حاصل حیواناتی باشد که با غذاهای ارگانیک و بدون استفاده از هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها پرورش داده شده‌‌اند. چنین محصولاتی هم‌اکنون ۵/۵ درصد کل محصولات غذایی ارائه‌شده در فروشگاه‌های موادغذایی را تشکیل‌می‌دهند.

یک نماینده‌ی اتحادیه‌ی مواد غذایی و کشاورزی می‌گوید مصرف‌کنندگان نباید در مورد خطر سرطان ناشی از مصرف میوه‌ها و سبزیجات پرورش داده‌شده به طریق معمولی نگران باشند. ترزا ثورن یک مدیر اجرایی در این زمینه گفت:

نتایج دهه‌ها پژوهش‌های تغذیه‌ای روی محصولات کشاورزی معمولی نشان داده‌ است که مصرف یک رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد میوه و سبزیجات از بیماری‌هایی نظیر سرطان پیشگیری کرده و موجب افزایش طول عمر می‌شود.

در مطالعه‌ی جدید، تعداد ۶۸۹۴۶ فرد داوطلب که در آغاز مطالعه دارای میانگین سنی ۴۴ سال بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. ۷۸ درصد این افراد را زنان تشکیل می‌دادند. شرکت‌کنندگان اطلاعات دقیقی را در مورد میزان مصرف ۱۶ نوع از مواد غذایی ارگانیک در اختیار پژوهشگران قرار دادند. این اطلاعات نسبت‌ به‌ اطلاعاتی که در مطالعه‌ی قبلی در نظر گرفته شده‌ بود، بسیار دقیق‌تر بود. در این مطالعه اطلاعاتی در زمینه‌ی وضعیت عمومی سلامتی، شغل، تحصیلات، درآمد و موارد دیگری نظیر کشیدن سیگار نیز در نظر گرفته‌ شد. از آن‌جایی که افرادی که از غذاهای ارگانیک استفاده می‌کنند، نسبت به سلامتی خود هشیارتر بوده و دارای رفتارهای سلامتی دیگری نیز هستند و از طرفی دارای درآمد بیشتر بوده و نسبت به کسانی که مواد ارگانیک مصرف نمی‌کنند، تحصیلات بیشتری هم دارند؛ پژوهشگران تصحیحاتی برای در نظر گرفتن اثر عواملی نظیر سطح فعالیت فیزیکی، مصرف سیگار و الکل و سابقه‌ی خانوادگی سرطان و وزن نیز انجام دادند. حتی پس از انجام این تصحیحات، افرادی که بیشتر از غذاهای ارگانیک استفاده می‌کردند، دارای ۷۶ درصد لنفوم کمتر و ۸۶ درصد لنفوم غیرهاجکین کمتر بودند و نیز یک کاهش ۳۴ درصدی در سرطان سینه‌ای که پس از یائسگی بروز می‌کند، در میان آن‌ها دیده‌شد.

آفت کش ها و سرطان

کاهش لنفوم در میان این افراد نباید موضوع عجیبی باشد. مطالعات اپیدمیولوژی بارها نشان داده‌اند که شیوع لنفوم در میان افرادی نظیر کشاورزان و کارگران مزارعی که در جریان کارشان در معرض آفت‌کش‌های خاصی قرار می‌گیرند، بیشتر است. آژانس بین‌المللی پژوهش‌های سرطان دو آفت‌کش مالاتیون و دیازینون و نیز علف‌کش گلیفوسات را به‌عنوان عوامل سرطان‌زای انسانی معرفی کرده و هر سه را با لنفوم غیرهاجکین مرتبط دانسته‌ است. دلیل اینکه رژیم غذایی ارگانیک ممکن‌ است بتواند موجب کاهش سرطان سینه شود، این‌ است که بسیاری از آفت‌کش‌ها باعث اختلال در عملکرد غدد درون‌ریز می‌شوند و عملکرد استرژون را تقلید می‌کنند؛ استروژن نقش مهمی در سرطان سینه دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات