سهمیه بندی بنزین؛ مشکل جدید تاکسی‌های اینترنتی

دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اتحادیه کشوری کسب‌ و کار مجازی امیدوار است دولت در صورت اجرایی کردن سهمیه‌بندی بنزین، برای تاکسی‌های آنلاین مانند تپسی و اسنپ سهمیه در نظر بگیرد.
تبلیغات

در آستانه سهمیه‌بندی بنزین و احیای کارت سوخت خودرو، اختصاص سهمیه به تاکسی‌های اینترنتی، چالش برانگیز شده است. هرچند که اتحادیه کشوری کسب‌ و کار مجازی امیدوار است دولت برای تاکسی‌های آنلاین سهمیه بنزین در نظر گیرد تا رونق کار آن‌ها پایدار بماند.

کارت سوخت بنزین

هر روز خبرهای زیادی از افزایش قیمت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین شنیده می‌شود. به‌نظر می‌رسد که دیر یا زود این تصمیم اجرایی شود. از سوی‌ دیگر سایه این تصمیم بر همه فعالیت‌ها از جمله کسب‌ و کار تاکسی‌های اینترنتی سنگینی می‌کند. فعالان این نوع کسب‌ و کار در تکاپو هستند  تا این نوع کسب‌ و کارها  آسیب کمتری ببیند.

در همین زمینه رضا الفت‌نسب، عضو هیئت‌ مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌ و کار مجازی می‌گوید:

از مدتی قبل سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت سوخت خودرو مورد بحث قرار گرفته، اما هنوز تصمیم نهایی برای آن گرفته نشده است. این تصمیم هرچه باشد، به‌طور قطعی بر کسب‌ و کار تاکسی‌های اینترنتی اثرگذار است. تاکنون درباره اختصاص یا عدم اختصاص سهمیه‌ بنزین به تاکسی‌های اینترنتی صحبتی نشده است. البته ما کاملا خوش‌بین هستیم تا در صورتی‌ که سهمیه‌بندی بنزین اجرایی شود، به‌ تاکسی‌های آنلاین نیز سهمیه اختصاص یابد.
تاکسی قونقا

الفت‌نسب درباره عدم تخصیص سهمیه بنزین به تاکسی‌های آنلاین این‌طور توضیح داد:

اگر این اقدام توسط دولت صورت گیرد، اتفاق بسیار بدی خواهد بود. زیرا با توجه به حجم سفر روزانه تاکسی‌های اینترنتی در بیش‌تر شهرهای کشور، هزینه‌های سفر افزایش چشم‌گیری خواهد داشت، اما بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد. جالب این‌که میزان مسافت طی‌شده تاکسی‌های اینترنتی با سازوکارهای هوشمند کاملا مشخص است، بنابراین می‌توان آن را در اختیار مسئولان قرار داد تا سندی بر فعالیت این نوع تاکسی‌ها باشد.

کاهش حجم سفر و ‌افزایش هزینه

میزان بالای سفر تاکسی‌های آنلاین، یکی از دلایلی است که اتحادیه کشوری کسب‌ و کار آنلاین برای درخواست سهمیه بنزین مطرح می‌کند. سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌ و کار مجازی با اشاره به حجم بالای سفرهای تاکسی‌های اینترنتی گفت:

هم‌اکنون روزانه دو میلیون سفر توسط تاکسی‌های آنلاین (مانند تپسی و اسنپ) انجام می‌گیرد و هرگونه تغییر در قیمت سوخت و سهمیه‌بندی آن، در نحوه ارائه خدمات این تاکسی‌ها تاثیرگذار خواهد بود. این حجم سفر از طریق ۷۰ شرکتی که از این اتحادیه مجوز حمل‌ونقل هوشمند گرفته‌اند انجام می‌شود و تعداد رانندگان فعال این شرکت‌ها نیز به ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد.
اسنپ تپسی

عضو هیات‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌ و کار مجازی در پایان گفت:

در صورت عدم اختصاص سهمیه‌بندی بنزین به تاکسی‌های آنلاین، از حجم سفرهای روزانه کاسته می‌شود و به احتمال زیاد بسیاری از مسافران و راننده‌های تاکسی‌های آنلاین به مشکل برمی‌خورند. به‌ این‌ ترتیب کسب‌ و کار تاکسی آنلاین ریزش خواهد داشت. بنابراین انتظار داریم اگر دولت تصمیم به سهمیه‌بندی سوخت خودرو گرفت، سهم کسب‌ و کار تاکسی‌های آنلاین را با توجه به پوشش حجم بالای سفر این تاکسی‌ها مدنظر قرار دهد تا آسیبی به این کسب‌ و کار  اینترنتی وارد نشود.

در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز و عدم افزایش نرخ بنزین، قاچاق سوخت از کشور به شدت افزایش داشته است. همین مسئله سبب شده تا استفاده از زیرساختی به نام کارت سوخت دوباره مطرح شود. این بحث در روزهای اخیر به شکلی جدی دنبال می‌شود و به تازگی جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رسانه‌های مختلف اشاره کرد که احتمالاً پس از اربعین حسینی، شاهد اعمال دو نرخی شدن قیمت بنزین باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات