از رویداد ۸ آبان اپل چه انتظاری داریم

دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
کمتر از دو ماه پس از معرفی آیفون ۲۰۱۸، اپل درصدد برگزاری رویدادی دیگر برای معرفی محصولات سخت‌افزاری بیشتر است؛ اما چه انتظاری باید از این مراسم داشته باشیم؟
تبلیغات

هنگامی که رویداد معمول شهریور (سپتامبر) اپل به پایان رسید، دو اتفاق به وقوع پیوست. خارج از شرکت، هواداران براساس شواهدی که قبلا منتشر شده بود، به انتظار رویداد بعدی این شرکت و معرفی محصولات سخت‌افزاری بیشتر نشستند و خود اپل نیز مشغول کار روی دعوتنامه‌ی مرموز مراسم بعدی‌اش شد.

با چشم دوختن به آینده، آنچه طرفداران را خوشحال می‌کند، وجود شواهد محکم مبنی بر برگزاری قریب‌الوقوع رویدادی ویژه از سوی اپل است. هرچند آبان (اکتبر) سال گذشته شاهد برگزاری هیچ رویدادی نبودیم؛ اما براساس دلایلی که در ادامه شرح خواهیم داد، می‌توان اطمینان داشت که اپل در آبان (اکتبر) امسال و تنها یک ماه پس از معرفی آیفون ۲۰۱۸، رویدادی دیگر برگزار خواهد کرد. علاوه بر این، وجود شواهد تاریخی قابل توجه احتمال برگزاری این رویداد را تقویت می‌کرد. اپل سرانجام هفته‌ی گذشته با انتشار دعوتنامه‌ی رویداد آبان ۱۳۹۷ (اکتبر ۲۰۱۸)، به گمانه‌زنی‌ها پیرامون تاریخ برگزاری این مراسم پایان داد.

تاریخ برگزاری رویداد آبان ۱۳۹۷ (اکتبر ۲۰۱۸) اپل

Apple Event

استیو جابز در ۱۳ مهر ۱۳۹۰ (پنجم اکتبر ۲۰۱۱)، یک روز پس از برگزاری رویداد مهر (اکتبر) اپل که در آن سیری و آیفون ۴ اس معرفی شدند، از دنیا رفت. در هفت سالی که از آن زمان تاکنون می‌گذرد، کوپرتینویی‌ها چهار رویداد اکتبر برگزار کرده‌اند. از این بین، سه رویداد در هفته‌ی چهارم ماه برگزار شدند و تنها رویداد اکتبر ۲۰۱۴ بود که هفته‌ی سوم ماه برای برگزاری آن درنظر گرفته شد. از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴)، اپل روز سه‌شنبه را برای برگزاری رویدادهای اکتبر خود تعیین و رویداد اکتبر ۲۰۱۶ را نیز در روز پنجشنبه برگزار کرد. در هفت سال گذشته (با احتساب امسال)، رویداد اکتبر تنها در سال‌های ۱۳۹۴ (۲۰۱۵) و ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) برگزار نشد.

با اینکه در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵) رویداد اکتبری برگزار نشد؛ اما اپل در ۲۱ مهر (۱۳ اکتبر) آن سال آی‌مک رتینا 4K را به‌همراه مجیک ماوس ۲ و مجیک ترک‌پد ۲ معرفی کرد و دو هفته بعد در ۴ آبان (۲۶ اکتبر)، نسل چهارم اپل‌تی‌وی نیز از راه رسید. هرچند به‌صورت منطقی می‌توان لوازم جانبی و ستاپ‌باکس را دستگاه‌هایی فاقد اهمیت برای معرفی در رویدادی مجزا درنظر گرفت؛ اما Apple نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی آی‌مک را همچون مک‌بوک پرو در سال ۱۳۹۷ (۲۰۱۸) صرفا با یک بیانیه‌ی مطبوعاتی رونمایی کرد. سال گذشته نیز هیچ رویدادی در ماه اکتبر در کار نبود و هیچ محصولی نیز در آن ماه عرضه نشد.

اپل پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته (۲۶ مهر)، دعوتنامه‌ی رویداد اکتبر خود را با شعار «محصولات بیشتری درحال ساخت هستند»، برای رسانه‌ها ارسال کرد. بر این اساس، مراسم بزرگ بعدی این شرکت برای معرفی محصولات سخت‌افزاری، ۸ آبان (۳۰ اکتبر) برگزار خواهد شد. برخلاف انتظارات پیشین، سالن گردهمایی استیو جابز محل برگزاری این رویداد نخواهد بود و کوپرتینویی‌ها این بار شهر نیویورک را برای رونمایی از جدیدترین ساخته‌های خود انتخاب کرده‌اند.

فرآیند طاقت‌فرسای عرضه و فروش گوشی

آیفون xr اپل / Apple iPhone Xr

تحویل حجم عظیم گوشی‌های فروخته‌شده به مشتریان، وظیفه‌ای به‌شدت سنگین است و اپل برای انتقال آن‌ها به ناوگانی از هواپیماهای باربری نیاز دارد. اپل امسال دست به معرفی مدلی میان‌رده از گوشی هوشمند خود به نام آیفون XR زد که قیمت آن از ۷۴۹ دلار آغاز می‌شود؛ یعنی ۲۵۰ دلار کمتر از آیفون XS. انتظار می‌رود که با این تفاوت قیمت، مدل میان‌رده‌ی آیفون به پرفروش‌ترین آیفون امسال تبدیل شود. تحلیلگرانی چون مینگ چی کو برآورد می‌کنند که اپل تا پایان سال جاری در مجموع نزدیک به ۸۵ میلیون آیفون جدید از هر نوع بفروشد و احتمالا بیش از نیمی از این فروش متعلق به آیفون XR خواهد بود.

بنابراین، هرچند این ارقام تخمینی به‌طور مشخص حداکثر تا سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹) را پوشش می‌دهند؛ اما همچنان به‌صورت منطقی می‌توان انتظار داشت که بخش عمده‌ی گوشی‌ها هنگام عرضه‌ی آن‌ها به فروش برود. در نتیجه، احتمالا از ۴ آبان (۲۶ اکتبر) در حدود ۳۰ میلیون جعبه آیفون XR در مسیر تحویل به مشتریان قرار خواهند گرفت. در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) هنگام عرضه‌ی آیفون ۶، شواهد غیررسمی حاکی از آن بودند که اپل به‌منظور حمل گوشی‌ها، بین ۲۰ تا ۳۰ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ کرایه کرده است. براساس برآوردها، هر هواپیما حامل ۱۹۵ هزار آیفون بود.

توانایی اپل در فروش این حجم از گوشی و عرضه‌ی تمام آن‌ها در یک زمان قابل تحسین است. با این حال، تحویل گوشی‌ها و سپس عرضه‌ی مدل‌های جدید آیپد پرو یا آی‌مک در همان زمان و به‌ خدمت گرفتن هواپیماهای بیشتر برای حمل آن‌ها، اقدامی غیرعقلانی و نه تحسین‌برانگیز خواهد بود.

فن نمایش و اجرا

Apple Products

اپل با هوشمندی می‌داند که چه هنگام باید دست به عرضه‌ی محصولاتش بزند تا بیشترین تبلیغات و توجهات را به آن‌ها جلب کند. برخی ممکن است این‌گونه استدلال کنند که کوپرتینویی‌ها قبلا آیفون XR را معرفی کرده‌اند؛ اما در ۲۷ مهر و ۴ آبان (تاریخ پیش‌فروش و عرضه)، شاهد جلب توجهات بسیاری به این گوشی خواهیم بود. هیچ کس نمی‌تواند بگوید که اپل به‌محض فرارسیدن زمان عرضه‌ی آیفون XR، قادر به برگزاری یک رویداد دیگر نخواهد بود؛ اما برگزاری این رویداد برای شرکتی چون اپل نامحتمل به‌نظر می‌رسد.

علاوه‌بر این، یک رویداد دیگر خارج از کنترل اپل به نام کنفرانس سالانه‌ی Jamf از یکم تا سوم آبان (۲۳ تا ۲۵ اکتبر) برگزار خواهد شد. Jamf سیستمی برای مشتریان سازمانی و تجاری با هدف مدیریت تعداد بی‌شمار دستگاه‌های iOS است. بنابراین، برخی از افرادی که  احتمالا به تماشای مراسم معرفی آیپد پرو جدید علاقه دارند، به مدت سه روز درگیر کنفرانس یادشده خواهند بود.

در صورتی که افراد حاضر در کنفرانس jamf به‌طور کامل نسبت به هر نوع دستگاه جدید iOS توجیه شده باشند،  می‌توان به‌صورت منطقی انتظار داشت که اپل رویداد خود را برای برگزاری پیش از این کنفرانس زمان‌بندی کرده باشد. اگر سال‌هایی را که اپل رویداد اکتبری برگزار نکرد، به‌حساب نیاوریم، تنها یک کنفرانس Jamf باقی خواهد ماند که پس از رویداد ویژه‌ی اکتبر برگزار شده است. در آن سال (۱۳۹۳) کنفرانس Jamf پنج روز پس از رویداد ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر) اپل برگزار شد. به جز آن سال، کنفرانس یادشده در سال‌های ۱۳۹۲ (۲۰۱۳) و ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) تقریبا یک هفته قبل از رویداد اکتبر برگزار شد. علاوه‌ بر موارد اشاره‌شده، یک حقیقت تاریخی دیگر نیز در رابطه با تاریخ برگزاری رویداد پیش‌روی اپل وجود دارد. از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶َ)، یعنی آخرین سالی که اپل رویداد اکتبر را برگزار کرد، به جز یک استثناء دعوتنامه‌ها درست یک هفته قبل از برگزاری رویداد اکتبر ارسال شدند. در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴)، اپل دعوتنامه‌های رویداد ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر) را هشت روز قبل از برگزاری آن یعنی ۱۶ مهر (۸ اکتبر) ارسال کرد.

چه انتظاری از رویداد آبان ۱۳۹۷ (اکتبر ۲۰۱۸) داریم

در حال حاضر به لطف شایعات متعدد و قابل اطمینانی که از سوی زنجیره‌ی تأمین و دیگر منابع منتشر شده‌اند، از آنچه در رویداد آبان ۱۳۹۷ (اکتبر ۲۰۱۸) اپل معرفی خواهد شد، کمابیش اطلاع داریم. همان منابعی که پیش از رویداد شهریور (سپتامبر) دست به افشای جزئیات مربوط به سه آیفون ۲۰۱۸ و اپل واچ سری ۴ زدند، به معرفی محصولات بیشتر از سوی اپل تا پیش از پایان امسال اشاره کرده‌اند.

اپل پنسل ۲

Apple October 2018 Event

با دقت به تیزرهای دعوتنامه‌ی رویداد اکتبر ۲۰۱۸ که لوگوی اپل را با حالت‌های هنری مختلف به تصویر کشیده‌اند، به‌صورت کاملا منطقی می‌توان انتظار داشت که خلاق‌ترین گجت ابداعی اپل یعنی اپل پنسل در رویداد هفته‌ی آینده با بهبودهای قابل توجه به‌روزرسانی شود. این گجت از زمان معرفی تاکنون هیچ تغییری نکرده است و با توجه به اینکه ابزاری کاملا توانمند در آزادسازی خلاقیت کاربران محسوب می‌شود، احتمال می‌رود که اپل با نسخه‌ی تازه‌ی این قلم، طرفداران خود شگفت‌زده کند.

با نگاه به تصاویر بالا، نوارهای رنگی پرجنب و جوش، لکه‌های قلم‌مو و برش‌های مورب را می‌توان در تیزرهای متعدد دعوتنامه‌ی اپل مشاهده کرد که به‌طور قطع به معرفی قلمی توانمندتر در رویداد ۸ آبان اشاره دارند. رونمایی از نسخه‌ی تازه‌ی اپل پنسل درست همزمان با انتشار نرم‌افزارِ به‌شدت مورد انتظار فتوشاپ برای آیپد خواهد بود. سیستم‌عامل iOS و به‌ خصوص سری آیپد پرو با دسترسی به محبوب‌ترین ابزار ویرایش تصاویر، بدون شک به یک استایلوس دیجیتال قدرتمندتر نیز نیاز خواهند داشت. همکاری فتوشاپ با نسل جدید اپل پنسل، ترکیبی فوق‌العاده برای طراحان و ویرایشگران تصویر خواهد بود و بهره‌وری آن‌ها را در ابزار قابل حملی همچون آیپد پرو تضمین خواهد کرد. 

آیپد پرو

iPad Pro 2018

از زمان معرفی آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی در خرداد ۱۳۹۶ (ژوئن ۲۰۱۷)، تقریبا یک سال و نیم می‌گذرد و اکنون دیگر زمان رونمایی از نسل تازه‌ی تبلت منحصر‌به‌فرد این شرکت فرارسیده است. اپل تاکنون جزئیات چندانی درباره‌ی خانواده‌ی تبلت‌های خود فاش نکرده است؛ اما براساس شواهد قابل اطمینان، می‌توان انتظار معرفی نسل جدید آیپد پرو را در رویداد پیش‌رو داشت.

برهمین اساس، آیپد‌های جدید با اقتباس از مؤلفه‌های طراحی آیفون ۱۰ نظیر کاهش قابل ملاحظه‌ی حاشیه‌های دور دستگاه و گوشه‌های گرد نمایشگر معرفی خواهند شد. علاوه‌بر این، مینگ چی کو، تحلیگر مطرح اپل ادعا می‌کند که مدل ۱۲.۹ اینچی آیپد پرو به‌روزرسانی و در کنار آن از یک مدل کاملا جدید ۱۱ اینچی رونمایی خواهد شد. انتظار می‌رود این دو مدل علاوه‌بر حاشیه‌های کم، مجهز به سیستم احراز هویت فیس آیدی و احتمالا رابط هوشمند جدید و درگاه USB-C به جای لایتنینگ باشند. همچنین احتمال می‌رود که آیپدهای جدید به پیروی از آیفون ۷ بدون جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون عرضه شوند.

آیپد پرو در حال حاضر در دو اندازه‌ی ۱۰.۵ و ۱۲.۹ اینچ عرضه می‌شود. اپل مدل کوچکتر را جایگزین آیپد پرو اورجینال ۹.۷ اینچی کرد و مدل بزرگتر ۱۲.۹ اینچی نیز تاکنون در دو نسل عرضه شده است. انتظار می‌رود اپل امسال حاشیه‌های مدل ۱۲.۹ اینچی را کاهش دهد تا نمایشگر، قابل قرارگیری در بدنه‌ای کوچکتر باشد و در عین حال مدل جدید ۱۱ اینچی را جایگزین مدل ۱۰.۵ اینچی قدیمی کند.

مک‌های جدید

iMac and Mac Mini

هرچند به اندازه‌ی آپید، شایعات چندانی درباره‌ی مک‌ها وجود ندارد؛ اما کو مدعی است که آی‌مک‌ها به‌زودی با نمایشگر بهبودیافته به‌روزرسانی خواهند شد. اپل در ماه تیر (جولای) نسل جدید مک‌بوک پروهای ۱۳ و ۱۵ اینچی را با نمایشگر TrueTone، ویژگی هی سیری (Hey Siri) و پردازنده‌های قدرتمندتر معرفی کرد. در نتیجه به‌صورت منطقی می‌توان انتظار داشت که پس از گذشت تقریبا یک سال‌ونیم، کامپیوترهای رومیزی جدید اپل به‌زودی برخلاف مک‌بوک پروها در رویداد ویژه‌ی هفته‌ی آینده معرفی شوند.

پیش‌بینی می‌شود مک‌بوک ارزان‌قیمت مجهز به تاچ آیدی (بدون تاچ بار) که از چندی پیش شایعات آن به گوش می‌رسد، احتمالا جانشین مک‌بوک ۱۲ اینچی شود. همچنین براساس شایعات، پس از سال‌ها سرانجام نسخه‌ای جدید از مک مینی، دیگر کامپیوتر رومیزی اپل با بازطراحی حرفه‌ای در رویداد ۸ آبان معرفی خواهد شد.

ایرپاور

اکنون بیش از یک سال از معرفی پد شارژ بی‌سیم اپل با نام ایرپاور می‌گذرد و اپل تا به این لحظه، جزئیات رسمی چندانی درباره‌ی آن منتشر نکرده است. هرچند چندی پیش اعلام شد که عرضه‌ی شارژر بی‌سیم بلندپروازانه‌ی اپل به‌دلیل پیچیدگی‌های ساخت به احتمال فراوان لغو شده است؛ اما پیش‌بینی می‌شود که این شرکت در رویداد هفته‌ی آینده خود نسخه‌ای به‌کلی متفاوت از آنچه در ابتدا از ایرپاور به تصویر کشیده شد، معرفی کند. هنوز هیچ کس در این باره مطمئن نیست؛ اما امیدوار هستیم که اپل سرانجام دست‌کم وضعیت این دستگاه را مشخص کند.

شما کاربران زومیت چه انتظاری از رویداد اکتبر اپل دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات