گرندپری فرمول یک آمریکا ۲۰۱۸؛ قهرمانی رایکونن پس از ۱۱۳ مسابقه

یک‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۷
مطالعه 7 دقیقه
عملکرد فوق‌العاده‌ی رایکونن و استراتژی بی‌نقص فراری، پنجمین قهرمانی فصل برای لوئیس همیلتون را به تعویق انداخت.
تبلیغات

مرحله هیجدهم رقابت‌های فرمول یک ۲۰۱۸ که در کشور آمریکا و پیست استین تگزاس برگزار شد، با قهرمانی کیمی رایکونن فنلاندی به پایان رسید. در این رقابت نفس‌گیر، کیمی رایکونن از تیم فراری توانست با زمان ۱ ساعت و ۳۴ دقیقه و ۱۸.۶۴۳ در جایگاه نخست گرندپری آمریکا قرار بگیرد. پس از رایکونن، مکس ورشتاپن از ردبول و لوئیس همیلتون از تیم فرمول یک مرسدس، دوم و سوم شدند.

 United States Grand Prix Formula 1 / گرندپری فرمول یک آمریکا 2018

به دنبال مشکلات ایجاد شده برای خودروی مسابقه‌ای رانندگان مرسدس در دور تعیین خط، کادر این تیم تصمیم گرفتند تا پمپ آب پیشرانه را در هر دو خودرو تعویض کنند. رانندگان فراری با لاستیک‌های التراسافت مسابقه را شروع خواهند کرد، در حالی که رانندگان مرسدس بنز ترجیح می‌دهند با لاستیک‌های سافت رانندگی کنند.

 United States Grand Prix Formula 1 / گرندپری فرمول یک آمریکا 2018

استارت ابتدایی کیمی رایکونن که از خط دوم مسابقه را شروع کرده بود، باعث شد تا معادلات به هم بخورد. اسپین شدن سباستین فتل در دور ابتدایی مسابقه پس از برخورد با دنیل ریکیاردو، از جمله اتفاقات مهم گرندپری آمریکا به شمار می‌رود. در ادامه فتل که به امید کسب سکو و کاهش فاصله با همیلتون به این مسابقه پا گذاشته بود، تا رده چهاردهم نزول پیدا کرد. تلاش‌های فتل منجر به جبران نتیجه، بالا آمدن تا رده چهارم و امیدوار ماندن راننده آلمانی فراری به ادامه مسابقات شد.

 United States Grand Prix Formula 1 / گرندپری فرمول یک آمریکا 2018

برخورد فرناندو آلونسو با لانس استرول و رومن گروژان با چارلز لکلرک نیز از جمله اتفاقات مهم مسابقه فرمول یک آمریکا بود. در حالی که پس از این برخوردها گروژان، آلونسو و دنیل ریکیاردو از مسابقه خارج شدند، اما لکلرک تا دور ۳۳ برای ماندن در رقابت همچنان تلاش کرد؛ هر چند که در نهایت به سایر رانندگان خارج شده از مسابقه پیوست. داوران بررسی برخورد لکلرک با گروژان را به پس از پایان مسابقه موکول کردند. کارلوس ساینز نیز در ادامه به دلیل خروج از مسیر پیست پنج ثانیه جریمه دریافت کرد. 

 United States Grand Prix Formula 1 / گرندپری فرمول یک آمریکا 2018

پس از خروج ریکیاردو از مسابقه (به دلیل مشکل در بخش قوای محرکه) و نزول فتل، رقابت خودروهای پیشتاز به همیلتون و رایکونن خلاصه شده بود؛ جایی که راننده‌ی باتجربه و فنلاندی فراری پس از سبقت در دور ابتدایی همچنان پیشتاز مسابقه بود. اما یکی از نکات کلیدی مسابقه، هنگام شرایط خودروی ایمنی مجازی راخ داد؛ در همین حین گاراژ مرسدس بنز به همیلتون گوش‌زد کرد که در صورت ورود رایکونن به پیت‌استاپ، وی هم برای تعویض لاستیک‌های خود اقدام کند. اما حضور نمایشی تعمیرکاران فراری برای تعویض لاستیک و نمایش تقلبی رایکونن برای ورود به پیت‌استاپ، باعث شد تا همیلتون برای تعویض لاستیک‌های خود در دور ۱۱ اقدام کند، در حالی که راننده‌ی فراری در پیست باقی ماند.

این موضوع باعث شد تا همیلتون با لاستیک‌هایی تازه‌تر به پیست بازگردد و در ادامه‌ی مسابقه فاصله‌ی خود را با رایکونن کاهش دهد. اما دومین مولفه‌ی کلیدی موفقیت امروز فراری، دفاع فوق‌العاده‌ی رایکونن در برابر همیلتون بود. مرد یخی در حالی که نزدیک به ۳۰ دور با لاستیک‌های اولتراسافت خود در پیست حرکت کرده بود، موفق به حفظ همیلتون برای چندین دور شد که به گفته‌ی کارشناسان علاوه بر نابود کردن لاستیک‌های راننده‌ی بریتانیایی مرسدس بنز، نزدیک به ۸ ثانیه از وی زمان گرفت. 

در همین حین، وشتاپن که به جایگاه پنجم رسیده بود، با مراجعه با گاراژ لاستیک‌های خود را با نمونه‌ی سوپرسافت تعویض کرد. ثبت چندین زمان سریع از این راننده‌ی ردبول پس از تعویض لاستیک باعث شد تا والتری بوتاس در جایگاه چهارم پس از مراجعه به پیت‌استاپ و تعویض لاستیک، در خروج وشتاپن را در مقابل خود ببیند و به جایگاه پنجم نزول یابد. در ادامه نیز رایکونن با ورود به پیت‌استاپ و تعویض لاستیک‌ها نو، به پیست بازگشت؛ این موضوه همراه با ثبت رکورد سریع‌ترین زمان پیست توسط این راننده‌ی فنلاندی بود.

در این شرایط مرسدس بنز دو راه در مقابل داشت؛ در حالی که نزدیک به ۲۵ دور به پایان مسابقه باقی بود، یا باید همیلتون را برای تعویض مجدد لاستیک‌ها فرا می‌خواند، یا به امید توانایی راننده‌ی خود و اختلاف ۱۷ ثانیه‌ای با رایکونن وی را تا پایان مسابقه در پیست نگه می‌داشت. با این حال کاهش سریع اختلاف زمانی بین خودروهای اول و دوم باعث شد تا همیلتون برای تعویض به لاستیک‌های سافت مجدد به پیست وارد شود.

پس از ورود مجدد امید اصلی قهرمانی فصل فرمول یک به پیست و سبقت از هم‌تیمی خود (والتری بوتاس)، همیلتون در کمتر از ۱۰ دور به پایان مسابقه به فاصله‌ی دو ثانیه‌ای وشتاپن در جایگاه دوم رسید. اما آخرین شاهکار رایکونن در دورهای پایانی، استفاده از وشتاپن برای جلوگیری از پیشرفت همیلتون بود. این راننده‌ی باتجربه فاصله‌ی خود با وشتاپن را کاهش داد تا تنها راننده‌ی ردبول در این مسابقه با استفاده از DRS و خلا خودروی فراری مقابل خود، سرعت بیشتری برای دفاع در مقابل همیلتون داشته باشد.

 United States Grand Prix Formula 1 / گرندپری فرمول یک آمریکا 2018

البته نباید از دفاع فوق‌العاده‌ی وشتاپن نیز به سادگی گذشت؛ جایی که با لاستیک‌های به مراتب فرسوده‌تر، ۱۰ دور در برابر همیلتون با خودرویی سریع‌تر و لاستیک‌هایی تازه‌تر ایستادگی کرد و جایگاه دوم را به وی نداد. در دور‌های نهایی نیز فتل موفق به عبور از بوتاس شد و جایگاه چهارم را از آن خود کرد.

در نهایت کیمی رایکونن توانست پس از ۵ سال به جایگاه اول برسد. این اولین قهرمانی کیمی رایکونن پس از ۱۱۳ مسابقه در رقابت‌های فرمول یک به شمار می‌رود. لوئیس همیلتون نیز که با گرفتن هشت امتیاز اختلاف نسبت به فتل می‌توانست قهرمانی زودهنگام خود را جشن بگیرد، به جایگاهی بهتر از سوم دست نیافت. مکس ورشتاپن که از رده هیجدهم مسابقه فرمول یک آمریکا را آغاز کرده بود، یکی از بهترین مسابقات خود را پشت سر گذاشت و به رده دوم رسید تا اولین سکو در گرندپری ایالات متحده را تجربه کند. 

به این ترتیب کیمی رایکونن با ثبت زمان ۱ ساعت و ۳۴ دقیقه و ۱۸.۶۴۳ در جایگاه نخست گرندپری فرمول یک آمریکا ۲۰۱۸ ایستاد. مکس ورشتاپن با اختلاف ۱.۲۸۱ نسبت به رایکونن در رده دوم ایستاد تا ردبول دست خالی از آمریکا خارج نشود. لوئیس همیلتون نیز با اختلاف ۱.۰۶۱ ثانیه‌ای نسبت به راننده جوان ردبول، به رده سوم بسنده کرد. در حال حاضر لوئیس همیلتون از تیم مرسدس با ۳۴۶ امتیاز در جایگاه نخست رانندگان فرمول یک ۲۰۱۸ قرار دارد و سباستین فتل با ۲۷۶ امتیاز او را تعقیب می‌کند. پس از فتل، کیمی رایکونن از تیم فراری، بوتاس از مرسدس، ورشتاپن و ریکیاردو از ردبول در رده‌های سوم تا ششم قرار دارند. 

رایکونن ۳۹ ساله با قهرمانی در این گرندپری، در کنار اختصاص دادن عنوان بهترین راننده‌ی روز، پس از نایجل منسل لقب مسن‌ترین قهرمان فرمول یک را به خود اختصاص داد. وی هم‌چنین با عبور از میکا هاکینن افسانه‌ای، به پرافتخارترین راننده‌ی فنلاندی مسابقات فرمول یک تبدیل شد.

رتبه

راننده

امتیاز

۱

لوئیس همیلتون

۳۴۶

۲

سباستین فتل

۲۷۶

۳

 کیمی رایکونن 

۲۲۱ 

۴

والتری بوتاس

۲۱۷

۵

مکس ورشتاپن

۱۹۱

۶

دنیل ریکیاردو

۱۴۶

۷

نیکو هالکنبرگ  

۶۱

۸

کوین مگنوسن

۵۵

۹

سرجیو پرز

۵۴

۱۰

استبان اکن

۵۳

در جدول تیمی نیز تیم مرسدس بنز با توجه به عملکرد نسبتا خوب همیلتون و بوتاس در این هفته، با ۵۶۳ امتیاز جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است. تیم فراری پس از قهرمانی رایکونن و عنوان چهارمی فتل با ۴۹۷ امتیاز و ردبول با ۳۳۷ امتیاز در رده دوم و سوم قرار گرفته‌اند. تیم‌های رنو، هاس، مک‌لارن، فورس ایندیا، تورو روسو، سائوبر و ویلیامز نیز به رتبه‌های بعدی بسنده کرده‌اند. 

رتبه

تیم

امتیاز

۱

مرسدس

۵۶۳

۲

فراری

۴۹۷

۳

ردبول

۳۳۷

۴

رنو

۱۰۶

۵

هاس

۸۶

۶

مک‌لارن

۵۸

۷

فورس ایندیا

۴۸

۸

تورو روسو

۳۰

۹

سائوبر

۲۷

۱۰

ویلیامز

۷

مرحله نوزدهم رقابت‌های فرمول یک ۲۰۱۸ از ۶ آبان ماه امسال در کشور مکزیک برگزار خواهد شد. ویدئوی لحظات حساس گرندپری آمریکا ۲۰۱۸ تا ساعات آینده در همین خبر قرار داده خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات