چرا جف بزوس در مورد جمال خاشقجی اظهارنظر نمی‌کند

شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
جف بزوس به‌عنوان مالک واشنگتن‌پست و همچنین مدیرعاملی که پیش‌ازاین با محمد بن سلمان مذاکره کرده بود، در موقعیت پیچیده‌ای قرارگرفته است.
تبلیغات

پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی ، روزنامه‌نگار سعودی و ستون نویس روزنامه‌ی واشنگتن‌پست، تعدادی از شرکت‌های فناوری اعلام کردند که در کنفرانس صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان حضور نمی‌یابند. حتی چندین چهره‌ی تأثیرگذار نظیر سام آلتمن رئیس Y Combinator و دن دکتروف، مدیرعامل واحد Sidewalk Labs آلفابت، از مقام خود به‌عنوان مشاوران شهر هوشمند نئوم (Neom) عربستان سعودی کنار رفتند.

اما تاکنون، جف بزوس مدیرعامل آمازون و مالک واشنگتن‌پست در مورد این جریان سکوت کرده است. زمانی که برخی از جزئیات بسیار جنجالی پیرامون این حادثه را در نظر بگیریم، این سکوت عجیب‌تر به نظر می‌رسد. مقامات ترکیه اعلام کرده بودند که فایل ضبط‌شده‌ی آن‌ها نشان می‌دهد که خاشقجی، در داخل کنسولگری سعودی در استانبول کشته و قطعه‌قطعه شده است.

سخنگوی واشنگتن‌پست به خبرگزاری فست کمپانی گفته بود که پس‌ازاین، فرد رایان، ناشر و مدیرعامل شرکت و فرد هایات، ادیتور و سردبیر، از طرف این شرکت صحبت می‌کنند.

جف بزوس، یکی از مدیرعاملان شرکت‌های فناوری بود که در ماه مارس با شاهزاده‌ی سعودی محمد بن سلمان در آمریکا ملاقات کرده بود. به گفته وال‌استریت ژورنال، آمازون برای تأسیس مراکز داده (دیتاسنترها) در عربستان سعودی با او وارد مذاکره شده بود. اما زمانی که فست کمپانی به استعلام این گزارش پرداخت، آمازون پاسخ سریعی نداد.

در سال‌های اخیر، عربستان تلاش کرده بود که خود را به‌عنوان حامی مالی بسیاری از شرکت‌های فناوری معرفی کند. به همین منظور در شرکت‌هایی نظیر اوبر، تسلا و وی ورک سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی انجام داده بود و میلیاردها دلار نیز به صندوق SoftBank کمک کرده بود. برخی از تحلیلگران معتقد بودند که عربستان می‌خواهد مرزهای اقتصادی خود را فراتر از نفت، گسترش دهد. حادثه‌ای که برای خاشقجی رخ داد، سیلیکون ولی را در موقعیت حساسی قرار داده است. مخصوصاً بزوس، که مالک روزنامه‌ای است که خاشقجی، روزنامه‌نگار آن بوده، وضعیت بسیار پیچیده‌تری را تجربه می‌کند.

روز گذشته عربستان سرانجام به کشته شدن این روزنامه‌نگار در ترکیه اعتراف کرده و اعلام کرد که وی پس از درگیری در کنسولگری این کشور کشته‌شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات