سامسونگ تولید تراشه‌ ۷ نانومتری مبتنی بر فناوری EUV را آغاز کرده است

پنج‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
براساس آخرین خبرها، سامسونگ تولید تراشه‌های ۷ نانومتری خود را با فرآیند تولید جدید مبتنی بر فناوری EUV آغاز کرده است.
تبلیغات

سامسونگ اعلام کرد که تولید تراشه‌های ۷ نانومتری خود را با فناوری تولید جدید آغاز کرده است. سامسونگ در فرآیند تولید تراشه‌های ۷ نانومتری خود، جهت تولید ویفر از روش جدیدی با لیتوگرافی EUV  استفاده می‌کند. 

تراشه‌های ۷ نانومتری LPP با استفاده از فناوری لیتوگرافی فوق‌العاده پیچیده و جدید فرابنفش موسوم به EUV تولید می‌شوند. سامسونگ اولین تولیدکننده‌ی نیمه هادی است که از این تکنیک در فرآیند تولید تراشه استفاده می‌کند.

تراشه

تکنولوژی EUV پیشتر و طی دهه‌های گذشته توسعه یافته است، اما تولیدکنندگان در استفاده از فرآیند تولید این فناوری همواره با مشکلاتی روبرو بوده‌اند. در واقع باید گفت که اولین تحقیقات مربوط به این فناوری به اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ بازمی‌گردد. با گذشت دو دهه از آغاز فعالیت‌های طرح و توسعه‌ی این فناوری، قرار است به‌زودی شاهد استفاده از آن در فرآیند تولید تراشه باشیم. ظاهرا تولید تراشه با این فناوری پیچیدگی‌ها و مشکلات خاص خودش را دارد. اگر سامسونگ بتواند تراشه‌‌ی ۷ نانومتری خود را مبتنی بر فناوری EUV به بازار عرضه کند، بی‌شک گامی بزرگ در این زمینه برداشته است و دستاوردی بزرگ برای سامسونگ محسوب می‌شود. 

درحال حاضر تراشه‌های ۷ نانومتری در خط تولید مورد استفاده قرار گرفته‌اند، حتی برخی شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی های  هوشمند از این تراشه در گوشی‌های هوشمند خود استفاده کرده‌اند. تراشه‌های ۷ نانومتری فعلی بازار با استفاده از فناوری ArF (فناوری غوطه‌وری آرگون فلوراید) سنتی تولید می‌شوند که نیاز به مجموعه‌ای از ماسک‌های مولتی پترن (multi-patterning mask) گران‌قیمت دارد. 

در عوض فناوری EUV تنها نیاز به یک ماسک واحد برای تولید لایه‌ی ویفر سیلیکونی دارد. این در حالی است که فناوری ArF بیش از ۴ لایه ویفر نیاز دارد تا بتواند همان لایه‌ را ایجاد کند. سامسونگ معتقد است که فناوری جدید تولید تراشه‌های ۷ نانومتری در مجموع تعداد ماسک‌ها را تقریبا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. همین مساله باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد و محصولات سریع‌تر و همچنین ارزان‌تر از قبل به بازار عرضه خواهند شد. 

همچنین با بهبود تکنولوژی فرآیند تولید تراشه، شاهد عملکرد بهتر تراشه و همچنین مصرف کمتر انرژی در تراشه‌های کوچکتر خواهیم بود. این بدان معنی است که تراشه‌های گوشی‌های هوشمندی که با این فناوری تولید می‌شوند، هم سرعت بالاتری دارند و هم اینکه نیاز به برق کمتر داشته و در نتیجه باعث افزایش طول عمر باتری می‌شوند. از سوی دیگر به‌دلیل ابعاد کوچکتری که دارند، فضای کمتری را در داخل دستگاه اشغال می‌کنند. سامسونگ ادعا می‌کند که تراشه‌های ۷ نانومتری این شرکت با فناوری تولید جدید می‌تواند تا ۲۰ درصد باعث افزایش عملکرد و تا ۵۰ درصد باعث کاهش مصرف انرژی شود.

Samsung تولید اولیه‌ی تراشه‌‌ی ۷ نانومتری را با فناوری EUV در خط تولید S3 Fab در شهر Hwaseong کره آغاز کرده است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ خط تولید دیگری برای تولیدتراشه مبتنی بر فناوری EUV اضافه شود. مشتریان بخش نیمه‌هادی سامسونگ می توانند به‌زودی از تراشه‌‌های تولیدشده با فناوری جدید سامسونگ استفاده کنند. سامسونگ ادعا می‌کند که این فناوری مشتریان را قادر می‌سازد تا از مرز و محدودیت‌های موجود در حوزه‌ی هوش مصنوعی، اتصال به شبکه‌ی 5G، اینترنت اشیا و شبکه عبور کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات