نگاه عمیق به بازی Forza Horizon 4؛ جشنواره بزرگ خودروها

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
چهارمین نسخه از بازی فورتزا، زیباترین فهرست از خودروهای متنوع به مخاطب ارائه می‌کند؛ اما آیا جدیدترین نسخه از این سری، برای علاقه‌مندان حرفه‌ای دنیای خودرو جذاب است؟
تبلیغات

۶ سال از عرضه‌ی اولین نسخه‌ی سری بازی‌های ویدئویی ریسینگ آرکید فورتزا هورایزن (تلفظ ایتالیایی فورتزا به‌معنی قدرت، Forza) می‌گذرد؛ در سه نسخه‌ی گذشته از این سری، محصول‌ سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ که محیطی بزرگ با الهام از کلرادوی آمریکا، شمال ایتالیا، جنوب فرانسه و استرالیا در اختیار گیمرها قرار گرفت، فرمول خاص فورتزا هورایزن تکمیل شد.

چهارمین نسخه از فورتزا هورایزن، بریتانیا را به عنوان محیط اصلی خود انتخاب کرده است؛ در هورایزن 4 ویژگی‌های جدیدی اضافه شده است تا همچنان در نگاه بسیاری از منتقدان دنیای بازی‌های ویدئویی، بهترین عنوان ریسینگ آرکید باشد. Forza Horizon 4 همانند سه نسخه‌ی پیش از خود، جهانی باز با انواع فعالیت‌های مختلف و تمرکز اصلی بر رانندگی مهیا کرده است اما با چند ویژگی جدید، کامل‌تر از همیشه شده است.

جهان شاد و رنگارنگ؛ همه برنده هستند

Forza Horizon 4 / بازی فورزا هورایزن 4

شروع هورایزن 4 کاملاً مشابه نسخه‌های گذشته است؛ ابتدا خودروی تبلیغاتی اصلی بازی که در این نسخه مک‌لارن سنا است، در اختیار گیمر قرار داده می‌شود تا مسیری کوتاه به‌سوی محل برگزاری جشنواره‌ی اصلی فورتزا طی شود. در هورایزن 3 آغاز بازی با چند خودروی مختلف هماهنگ بود، اما در جدیدترین هورایزن خودروهای ابتدایی با معرفی بزرگ‌ترین ویژگی بازی؛ تغییر فصل به گاراژ هر گیمر اضافه می‌شود.

اولین مرحله با فصل تابستان همراه است و باید از بین سه مدل آئودی TTS، فورد فوکوس RS و دوج چارجر ۱۹۶۰ یک خودرو انتخاب شود. پس از انتخاب خودرو با نقشه‌ی جدید روبرو می‌شویم؛ به‌طور کلی وسعت بریتانیا و استرالیای مجازی هورایزن مشابه است، اما جهان هورایزن 4 شلوغ‌تر و متراکم‌تر نشان می‌دهد و جاده‌های بیشتری برای رانندگی در آن وجود دارد. پس از انجام چندمسابقه، انبوهی از چالش‌های جدید با رنگ‌های متنوع روی نقشه ظاهر می‌شود؛ هورایزن 4 مسابقات خیابانی، رالی، داستانی و خاص (Showcase) مشابه برنامه‌ی تاپ‌ گیر و گرندتور مانند رقابت با قطار، هاورکرفت و جت جنگنده را به مخاطب پیشنهاد می‌کند. تمام حرکات گیمر در این بازی با پاداش همراه است؛ سیستم Influence مشابه XP در دیگر بازی‌ها، همراه پول مجازی هورایزن است تا دنیای شاد، رنگارنگ و پر از هیجان برای همه در دسترس باشد.

Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4

با کمی وقت گذراندن در فصل تابستان، پائیز زیبای بریتانیایهورایزن 4 از راه می‌رسد که البته همراه آن هوش مصنوعی هم جایگزین پلیرهای آنلاین دیگر می‌شود. به‌طور کلی کمتر از ۶ ساعت لازم است تا سال اول هورایزن با تجربه‌ی چهارفصل به پایان برسد و مرحله‌ی تغییر هفتگی فصل در بازی آغاز شود؛ پنجشنبه‌ی هر هفته جاده‌های بریتانیا با تغییر فصل میزبان تمام رانندگان خواهند بود. از ویژگی‌های جدید هورایزن، آزادی عمل در بالارفتن از ناهمواری‌ها و تپه‌ها و امکان خرید خانه است. سیستم خرید خانه در هورایزن 4 به‌مانند سری Test Drive Unlimited گسترده نیست اما با هر خرید که گران‌ترین مورد آن کاخ ادینبرو اسکاتلند است، امتیازاتی مانند انواع پوشیدنی برای راننده‌ی زن یا مرد و چندشانس برای Wheelspin به گیمر داده می‌شود.

Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4

سری هورایزن همیشه به داشتن فهرست طولانی از خودروهای کلاسیک و مدرن شهرت داشته است؛ با اینکه مدل‌سازی خودروها در بهترین سطح نیست، اما تنوع آن‌ها قابل توجه است. در این نسخه هم بیش از ۴۵۰ دستگاه خودرو از برندهای مختلف شامل مدل‌های کلاسیک بریتانیایی تا مرسدس بنز یونیماگ دوست‌داشتنی در بازی وجود دارد که در آینده تعداد آن‌ها بیشتر هم خواهد شد. با این وجود، محصولات دو برند محبوب ژاپنی در این بازی وجود ندارند؛ تویوتا و میتسوبیشی، سوپرا و لنسر ایوولوشن در فستیوال بریتانیا حضور ندارند. رولز رویس هم از غایبین هورایزن 4 است که شاید در قالب محتوای قابل دانلود (DLC) به بریتانیای مجازی برسد. در کنار این موارد،‌ خودروهای سنگین و متفاوتی چون مدل ۲۰۱۴ مرسدس بنز یونیماگ هم در هورایزن جدید وجود دارند؛ یونیماگ با تیونینگ قوای فنی که جزئیات آن هم چندان قابل توجه نیست، به ۲۴۰۰ اسب بخار قدرت می‌رسد. رانندگی بر فراز تپه‌های سرسبز و جنگل‌های انبوه هورایزن 4 آن هم با یک شاسی‌بلند تمام‌عیار، لذت خودش را دارد. هورایزان در نسخه‌های اخیر، روند چند سال گذشته‌ی سری گرن توریزمو را انتخاب کرده است؛ استفاده از خودروهای متنوع و گاهی فراموش شده به‌بهانه‌ی جشن بزرگ و لذت رانندگی.

رانندگی گروهی و آنلاین؛ مانورهای تماشایی با دوستان

Forza Horizon 4

در نسل فعلی صنعت بازی‌های ویدئویی، اینترنت و تعامل آنلاین با دیگران نقش مهمی دارد؛ در هورایزن 4 بیشتر از همیشه، به همکاری و رانندگی گروهی تأکید شده است. از تغییر فصل هفتگی تا چالش‌های گروهی، روزانه و هفتگی فورزاتون (Forzathon)، همه به‌نقش مهم فعالیت‌های گروهی اشاره دارند. در کنار چالش‌های گروهی فورزاتون لایو، مسابقه‌های آنلاین سنتی هم قرار دارند؛ برای تجربه‌ی مسابقه‌ی آنلاین رقابتی، بخش Ranked گنجانده شده است که البته مشکلات همیشگی بازی‌های ویدئویی ریسینگ آرکید در آن وجود دارد. قابلیت اشتراک‌گذاری طراحی‌ها، تیونینگ‌ها و تصاویر هم از طریق Creative Hub در اختیار گیمرها قرار داده شده است. می‌توان گفت که از لحاظ تجربه‌‌ی رانندگی آنلاین و تعامل با دیگران، این نسخه پیشرفت قابل توجهی برای سری هورایزن محسوب می‌شود.

از مهارت تا پیروزی؛ ناچیز اما مثبت

Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4

نمی‌توان در مورد فرمان‌پذیری و فیزیک کنترل خودروها سخت‌گیری کرد؛ در هر صورت هورایزن 4 یک عنوان ریسنگ آرکید است. اما حس آشنای کنترل خودروهای این سری، در نسخه‌ی چهارم، کمی تفاوت کرده است. بزرگ‌ترین تغییر در فرمان‌پذیری و کنترل، تفاوت مشخص رانندگی روی جاده، آف‌رود و تأثیر دمای سطح است؛ مدل‌سازی جدید باعث شده است تا برای شرایط مختلف مانند جاده‌ی برفی یا آف‌رود، هر خودرویی مناسب نباشد. تغییر بهتر عملکرد تایرهای مختلف را هم به این موارد اضافه کنید، تا هورایزن 4 چند سطح بالاتر از هورایزان سوم در استرالیا قرار بگیرد. با تمام این موارد، انتظار معجزه نباید داشت؛ هنوز هم خودروها به بیش‌فرمانی، انحراف محور عقب و آغاز دریفت تمایل شدیدی دارند که حالا با اضافه شدن زاویه‌ی فرمان بیشتر مخصوص دریفت، این مورد بیشتر حس می‌شود. درواقع فرمان‌پذیری سری فورتزا هورایزن و موتوراسپرت به‌گونه‌ای است که خودروها تمایل زیادی به انحرف محور عقب دارند و بسیاری از افراد از تجربه‌ی دریفت مجازی در این دو بازی ویدئویی لذت می‌برند.

زیباترین بریتانیای مجازی؛ چهار فصل با فضای متفاوت

Forza Horizon 4 / بازی فورزا هورایزن 4

دو سال پیش، هورایزن 3 از لحاظ گرافیک هنری و فنی، اثری بی‌نظیر به‌شمار می‌آمد؛ شاید باورش مشکل باشد، اما هورایزن 4 در این بخش هم پیشرفت داشته است. البته تمام نسخه‌های این سری، از لحاظ نمایش، رنگ‌ها و نورپردازی زیبا هستند اما به‌هیچ وقت واقع‌گرایانه نبوده‌اند. این مورد به‌خصوص در مورد خودروها کاملاً مشخص است؛ به‌طور کلی در بخش زیبایی بصری، هورایزن استاندارد مخصوص به‌خود را دارد. ولی بریتانیای مجازی، در زیباترین حالت ممکن طراحی شده است؛ درواقع شاید بزرگ‌ترین موردی که ارزش هورایزن 4 را دست نیافتنی کرده است، جهان پر از جزئیات، زنده و بزرگ آن است. تغییر فصل و آب و هوای پویا کافی است که به رانندگی و عکاسی مجازی ادامه دهید و دنیای واقعی را فراموش کنید. انتخاب بریتانیا به‌عنوان جهان و نقشه‌ی هورایزن 4، امکان اضافه کردن انواع ساختمان‌ها، پوشش گیاهی و حتی حیوانات را ممکن کرده است. دارندگان Xbox One X امکان انتخاب وضوح تصویر 4K با فریم‌ریت ۳۰ یا وضوح 1080p و فریم‌ریت ۶۰ را دارند؛ توصیه‌ی ما انتخاب گزینه‌ی دوم است تا از روان بودن هرچه بهتر جریان و اتفاقات هورایزن 4 لذت بیشتری ببرید.

Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4

صداگذاری هورایزان 4 بهتر از نسخه‌های قبل است، اما هنوز هم از نقاط قوت این سری محسوب نم‍ی‌شود. به‌طور کلی شلوغی شهر یا سکوت دشت‌های بریتانیا به‌خوبی شبیه‌سازی شده است، اما خودرو، پیشرانه و اگزوز جای پیشرفت دارند. جیغ‌ تایرها در جاده‌های خشک و بارانی و صدای تکان خوردن برگ درختان بی‌نظیر است؛ در بخش صداگذاری باید به انواع موزیک‌ها در سبک‌های مختلف هم اشاره کرد که بیشتر سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد.

کلام آخر

Forza Horizon 4

افرادی که به سراغ بازی‌های ویدئویی ریسینگ می‌روند را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ گیمرهایی که به‌دنیای خودرو علاقه پیدا می‌کنند و علاقه‌مندان دنیای خودرو که به‌دنبال تجربه‌ی رانندگی مجازی هستند. Forza Horizon 4 بیشتر مناسب گیمرها است؛ سبک هورایزن، با دیگر ریسینگ‌های آرکید مانند Need For Speed، The Crew یا Driveclub متفاوت است. هورایزن به‌معنی جهانی باز با فهرستی از خودروهای متنوع و رانندگی گروهی است اما دیگر عناوین این کلاس، به‌مورد مشخصی مانند مسابقات خیابانی، موتوراسپرت در چند رشته یا چالش گروهی اشاره دارند.

Forza Horizon 4

سبک خاص هورایزن شاید برای بسیاری از علاقه‌مندان دنیای خودرو جذاب نباشد، اما بدون شک کاملاً مطابق میل گیمرها خواهد بود. اشتباه نکنید؛ هورایزان 4 به‌قدری زیبا است که نمی‌توان از آن چشم برداشت. شاید لذت‌بخش‌ترین مورد این بازی ویدئویی برای عاشقان دنیای خودرو نه محصولات کلاسیک و مدرن، سوپراسپرت و هایپرکارهای برندهای مختلف، بلکه جهان زیبا و پرجزئیات آن باشد. احتمالاً درک آن برای گیمرها عجیب است، اما رانندگی با سرعت مجاز در جاده‌های هورایزن 4 و عبور کردن از مناظر خیره‌کننده، حس بهتری دارد تا رسیدن به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت پشت فرمان بوگاتی شیرون.

برای نگارنده، فورتزا هورایزن 4 این‌گونه خلاصه شد؛ سواری مجازی با خودروهای مختلف و عکاسی از بهترین شبیه‌ساز بریتانیا در جهان.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات