نرخ دلار نباید بیش از ۱۰ هزار تومان باشد

یک‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اینکه ۹۷ درصد از ارز کشور در سامانه‌ی نیما تامین می‌شود اعلام کرد بر اساس محاسبات، نرخ دلار نباید بیش از ۱۰هزار تومان باشد.
تبلیغات

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات در گفتگو با خبرنگار ایبنا، در خصوص شرایط بازار ارز و همچنین با اشاره به نوسان نرخ ارز در ماه‌های گذشته اعلام کرد:

بانک مرکزی براساس قانون، مسئول حفظ ارزش پول ملی و مدیریت شناور بازار ارز است اما بعد از فروردین ماه برای حدود ۶ ماه این بانک از این موضوع کنار گذاشته شد. بانک مرکزی اعتقاد داشت در گذشته نیز و در زمان نوسانات ارزی، هر زمان ارز به بازار تزریق می‌کرد، کاهش قیمت در پی نداشت و این بار نیز از این اقدام خودداری کرد.

لاهوتی در پاسخ به این سوال که دلار چه قیمتی باید داشته باشد، به این موضوع اشاره کرده کرد که رقم بیش از ۱۰ هزار تومان برای هر دلار حباب و جو روانی بوده و شاید دلیل آن عدم دخالت بانک مرکزی باشد. او افزود:

نمی‌توان نرخ مشخصی را برای دلار تعیین یا پیش‌بینی کرد اما براساس محاسبات ریاضی و با فرمول تفاضل تورم داخلی و خارجی تا پایان سال گذشته این نرخ بین هفت تا هشت هزار تومان و با در نظر گرفتن تورم سال جاری نیز نباید بیشتر از ۱۰ هزار تومان باشد.اینکه بانک مرکزی در ماه‌های گذشته با این استدلال که نمی‌خواهد منابع ارزی‌اش را به حراج بگذارد، از مدیریت بازار کنار کشید و این موضوع باعث شد تا فضا در اختیار عده‌ای معدود قرار بگیرد و آنها با حجم معاملات بسیار محدود، ارقام سرسام آور و غیرمنطقی را اعلام می‌کردند.

او در ادامه و با اشاره به اختیاراتی که شورای‌ عالی هماهنگی‌های اقتصادی به بانک مرکزی برای مدیریت بازار داده است، خاطرنشان کرد:

بازار سوم بین دو تا سه درصد از حجم بازار را به خود اختصاص می‌دهد و ۹۷ درصد ارز از طریق بازار ثانویه و عرضه در سامانه‌ی نیما تامین می‌شود؛ اما دیدیم که از نظر روانی، آن حجم ناچیز بسیار پرقدرت است. برگشت بانک مرکزی به مدیریت بازار ضروری بود و در صورتی که برای مدیریت وارد بازار نمی‌شد، تأثیری منفی بر کل اقتصاد و حتی تبعات اجتماعی داشت.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات