ریچارد برانسون سرمایه‌گذاری فضایی عربستان سعودی را به حالت تعلیق درآورد

یک‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
ریچارد برانسون، بنیانگذار و رئیس شرکت گردشگری فضایی ویرجین گلکتیک، اعلام کرد که موقتا همکاری خود با عربستان سعودی را به حالت تعلیق در می‌آورد.
تبلیغات

 شرکت گردشگری فضایی ویرجین گلکتیک ممکن است، سرمایه ۱ میلیارد دلاری که عربستانی‌ها وعده‌اش را دادند از دست بدهد. این تصمیم در پی ناپدید شدن روزنامه‌نگار عربستانی گرفته شد. جمال خاشقجی، نویسنده و روزنامه‌نگار عربستان سعودی است و ستون‌نویس بخش نظرات بین‌الملل روزنامه واشنگتن پست، از ۲ اکتبر (۱۰ مهر) پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در ترکیه ناپدید شده است.

گروه ویرجین سال گذشته اعلام کرد که ویرجین گلکتیک و سایر شرکت‌های زیرمجموعه‌اش، اسپیس‌شیپ کمپانی و ویرجین اوربیت، سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری را از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی دریافت خواهند کرد. این بودجه می‌تواند به توسعه فضاپیمای ویرجین گلکتیک (که هدف آن فرستادن گردشگران مدار زمین است) و همچنین توسعه‌ی موشک ویرجین اوربیت که برای پرتاب از روی هواپیمای حامل طراحی می‌شود اختصاص پیدا کند.

ویرجین حتی می‌تواند از این پول برای تحقق یکی دیگر از پروژه‌های خود پیرامون سفرهای هوایی به‌وسیله موشک استفاده کند. ویرجین در عوض این سرمایه‌گذاری، ممکن است به رشد صنایع سرگرمی فضایی در عربستان کمک کند. اما این قبل از ناپدید شدن روزنامه‌نگار عربستانی بود.

ریچارد برانسون، روز پنجشنبه در پستی در وب‌سایت ویرجین نوشت:

 امیدواری زیادی به دولت کنونی عربستان سعودی و رهبر آن، شاهزاده محمد بن سلمان داشتم و به همین دلیل از پذیرفتن مدیریت دو پروژه‌ی گردشگری در دریای سرخ خرسند شدم.

با این حال، به‌دلیل ناپدید شدن جمال خاشقجی، تنش‌هایی بین دو طرف به وجود آمده است. خاشقجی که از منتقدان عربستان سعودی بود، از زمان ورود به کنسولگری این کشور در ترکیه ناپدید شده است. فرض بر این است که او در داخل کنسولگری کشته شده است و مقامات ترکیه نیز با استناد به مدارکی گزارش داده‌اند که نوارهای ضبط شده صوتی و ویدیویی دارند که این فرضیه را ثابت می‌کند. با این حال، دولت عربستان سعودی هر گونه مسئولیتی را رد می‌کند و ادعا می‌کند که جمال خاشقجی همان روز کنسولگری را ترک کرده است.

برانسون هم با توجه به وضعیت نامعلوم این پرونده، تصمیم گرفت که رابطه‌اش را با عربستان سعودی را قطع کند. او در ادامه پست خود نوشت:

اگر ثابت شود، آنچه در خصوص ناپدید شدن روزنامه‌نگار جمال خاشقجی اتفاق افتاد، درست است، توان هر یک از ما در غرب برای تجارت با دولت عربستان سعودی تغییر می‌کند.

برانسون گفت که شرکتش از مقامات سعودی، درخواست اطلاعات بیش‌تری در مورد این اتفاق کرده است. اما تا زمانی که همه چیز روشن شود، مذاکرات برای سرمایه‌گذاری عربستانی‌ها در ویرجین گالکتیک و ویرجین اوربیت موقتا متوقف می‌شود.

در همین حال، شرکت‌های ویرجین پیشرفت‌های خوبی در برنامه‌های پرواز فضایی خود داشتند. ویرجین گلکتیک  با تمرکز بر سیستم‌‌های امنیتی به‌ سختی در تلاش است تا شهرت خود را که پس از سقوط فضاپیمای VSS اینتر پرایس در سال ۲۰۱۴ خدشه ‌دار شده، بازگرداند. این شرکت از اواخر سال ۲۰۱۶، در حال آزمایش‌ هواپیمای فضایی VSS یونیتی است. برانسون ادعا می‌کند که این فضاپیما طی چند هفته آینده طی یک پرواز آزمایشی به فضا فرستاده می‌شود. علاوه بر این، ویرجین اوربیت نیز امیدوار است که نخستین پرواز موشک لانچر ۱ را انجام دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات