ثبات بازار رایانه‌ها در سه ماهه سوم ۲۰۱۸ و دستیابی لنوو به جایگاه اول

جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
بازار رایانه‌های شخصی به ثبات رسیده و حتی در برخی مناطق توانسته با پیشرفت روبه‌رو شود. شرکت چینی لنوو هم رتبه‌ی اول بازار را در اختیار دارد.
تبلیغات

به گزارش IDC، آمارهای اولیه در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸، خبر از عرضه‌ی ۶۷.۴ میلیون دستگاه رایانه‌ی شخصی (رایانه‌ی رومیزی، لپ‌تاپ و ایستگاه‌کاری) می‌دهند. این رقم نشان‌دهنده‌ی افت ۰.۹ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. هرچند برخلاف سه‌ماهه‌ی پیشین سال جاری شاهد افزایش فروش نبودیم؛ اما افت ۰.۹ درصدی فروش در این مدت، کمتر از پیش‌بینی‌هایی است که خبر از افت ۳ درصدی فروش رایانه‌های شخصی در این بازه می‌دادند.

از سال ۲۰۱۷، بازار رایانه‌های شخصی به سمت ثبات حرکت کرده است و حتی در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ با رشد روبه‌رو شده بود. بازارهایی که در زمینه‌ی استفاده از رایانه‌های شخصی به بلوغ رسیده‌اند نقش کلیدی در فروش این محصولات بازی می‌کنند؛ اما در بازارهای در حال توسعه، مشکلات پولی و عوامل سیاسی و اقتصادی موجب محدود شدن تقاضا شده‌اند.

Dell XPS 13 2018

علاوه بر این، در ابتدای سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸ شاهد شکل‌گیری نگرانی‌هایی پیرامون کمبود پردازنده‌ها بودیم؛ علی‌رغم این نگرانی‌ها، اغلب تولید‌کنندگان توانسته‌اند پاسخگوی بخش قابل‌توجهی از تقاضای مشتریان رایانه‌های شخصی باشند و از اعداد و ارقام پیش‌بینی‌شده فراتر رفته‌اند. در مجموع، خریداری گسترده‌ی رایانه‌ها توسط فروشندگان ثانویه و انبار کردن آن‌ها پیش از افزایش احتمالی قیمت‌ها و همچنین افزایش سطح تقاضا در برخی بازارهای خاص از جمله عوامل اصلی هستند که موجب فراتر رفتن فروش رایانه‌های شخصی از انتظارات کارشناسان شده‌اند. از نظر جغرافیایی منطقه‌ی آمریکای لاتین، آسیا و اقیانوسیه شاهد افت فروش بوده‌اند؛ اما در باقی مناطق فروش رایانه‌ها از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته است.

Acer Chromebook 13 CB5-311

جی چو، مدیر بخش تحقیقات در واحد نظارت بر بازار رایانه‌های شخصی IDC، در این رابطه می‌گوید:

شرایط در سه‌ماهه‌ی سوم بهتر از انتظارات بود. اما با ورود به فصل تعطیلات، اوضاع آتی نامعلوم است؛ چرا که در این دوره به‌واسطه‌ی تبلیغاتی که مشتریان را هدف قرار می‌دهند، فروش رایانه‌های ارزان‌قیمت افزایش می‌یابد. ارائه‌ی تراشه‌های AMD هم کمک می‌کند تا به تقاضای خریداران پاسخ داده‌شود؛ اما برای عرضه‌ی مدل‌های بیشتر، تولیدکنندگان به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت.

نها ماهاجان، تحلیلگر تحقیقاتی ارشد IDC در بخش ابزارها و نمایشگرها در ایالات‌متحده نیز در این زمینه می‌گوید:

علی‌رغم نگرانی‌های مرتبط با کمبود پردازنده، به‌لطف فروش خوب نوت‌بوک‌ها، بازار رایانه‌های شخصی در ایالات‌متحده سه‌ماهه‌ی خوبی را پشت سر گذاشت. فروش بالای رایانه‌های شخصی، عرضه‌ی منظم کروم‌بوک‌ها در مدارس ایالات‌متحده و افزایش تعداد مصرف‌کنندگان در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای از جمله دلایل ما برای خوش‌بینی پیرامون آینده‌ی بازار رایانه‌های شخصی در آمریکا هستند.
HP Spectre 13t

وضعیت فروش در مناطق مختلف جهان

ایالات متحده: بازار رایانه‌های شخصی در ایالات متحده در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸ هم با افزایش فروش روبه‌رو بود. افزایش تقاضا برای نوت‌بوک‌ها در میان مشتریان تجاری و بیشتر شدن استقبال از رایانه‌های ویژه‌ی بازی از جمله دلائل افزایش فروش در این بازار هستند.

اروپا، خاورمیانه و آفریقا: بالا بودن تقاضا برای دستگاه‌های قابل‌حمل موجب ثابت‌ماندن تقاضا برای رایانه‌های شخصی در این سه منطقه شده است؛ در عین‌حال، تقاضا برای نوت‌بوک‌ها بیشتر از تقاضا برای رایانه‌های رومیزی بوده است. علی‌رغم افزایش تقاضا برای رایانه‌های شخصی در بخش تجاری، کمبود قطعات موجب شده تا در این بخش هم شاهد رشد چندانی نباشیم.

آسیا-اقیانوسته (به‌استثنای ژاپن): فروش رایانه‌ها در این منطقه نشان‌دهنده‌ی افت ۱ رقمی بوده؛ اما نتایج کلی بالاتر از انتظارات بوده‌ است. تولید‌کنندگان و شرکت‌های واسطه، عرضه‌ی رایانه‌ها را در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸ افزایش داده‌اند تا در مقابل افزایش قیمت‌ها و کمبود پردازنده در سه‌ماه‌ی بعدی مصون بمانند. در بازار هند، به‌لطف آماده شدن برای فصل تعطیلات، فروش رایانه‌های شخصی افزایش یافته است. در چین نیز افزایش تقاضا برای رایانه‌های فوق‌باریک موجب افزایش فروش دستگاه‌هایی با اندازه‌های کوچک و متوسط شده است. در بخش دولتی نیز فروش رایانه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ بیشتر شده است.

ژاپن: در کشور آفتاب تابان، افزایش فعالیت اقتصادی احتمالا از جمله عوامی است که به پشت سر گذاشتن انتظارات در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸ کمک کرده است. پایان عمر رایانه‌های قدیمی و جایگزینی آن‌ها با رایانه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ نیز دلیل دیگری برای افزایش فروش رایانه‌های شخصی در این بازار بوده است.

IdeaCentre AIO 520 / لنوو آیدیاسنتر آیو ۵۲۰

برترین شرکت‌ها

لنوو: غول چینی در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی دومین فصل از سرمایه‌گذاری مشترک با فوجیتسو را تجربه می‌کرد. به‌واسطه‌ی بهسازی کانال‌های فروش و مدیریت باثبات در آمریکای شمالی، فروش لنوو در این منطقه افزایش یافته است. اضافه شدن آمار فروش فوجیتسو به آمار فروش لنوو باعث شده سهم لنوو از این بازار به ۲۴ درصد برسد؛ همین مسئله نیز به لنوو اجازه داده تا مدال طلا را در بازار رایانه‌های شخصی تصاحب کند.

اچ‌پی: این شرکت کهنه‌کار در این مدت شاهد افزایش ۰.۳ درصدی درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده است. همچنین این شرکت توانسته تا سهم خود از بازار را هم به میزان اندکی افزایش دهد. در عین‌حال، اچ‌پی در ایالات‌متحده و آمریکای لاتین فصل سختی را پشت سر گذاشت.

کامپیوتر xps 27 دل

دل: دل با رشد سالانه‌ی ۵.۸ درصدی توانسته از نظر رشد پابه‌پای لنوو حرکت کند و بازار خود را در مقایسه با سال پیش افزایش دهد. این شرکت در زمینه‌ی رایانه‌های رومیزی عملکرد خوبی داشته است. افزایش تقاضا در اروپا، خاورمیانه و آفریقا هم از جمله دلایل موفقیت دل بوده‌اند.

ایسر: عملکرد فوق‌العاده‌ی ایسر در حوزه‌ی آموزش و بازی‌های رایانه‌ای باعث شده تا این شرکت در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی جایگاه چهارم فروش رایانه‌های شخصی را به دست آورد. تایوانی‌ها تمرکز خود بر عرضه‌ی انواع متعددی از کروم‌بوک‌ها را ادامه داده‌اند و نوت‌بوک‌های گیمینگ ایسر نیز با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌اند.

اپل: اهالی کوپرتینو در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸ جایگاه پنجم را به خود اختصاص داد و با افت ۱۱ درصدی فروش روبه‌رو شده‌اند. در میان پنج شرکت برتر در بازار رایانه‌های شخصی، اپل تنها شرکتی است که فروشی کمتر از پیش‌بینی‌ها را تجربه کرده است.

در جدول زیر می‌توانید آمار فروش برترین شرکت‌ها در حوزه‌ی رایانه‌های شخصی را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که این آمار شامل رایانه‌های رومیزی، نوت‌بوک‌ها و ایستگاه‌های کاری است و داده‌های مربوط به تبلت‌ها و رایانه‌های تبدیل شونده در این جدول ذکر نشده‌اند. ضمنا با توجه به این‌که برخی شرکت‌ها آمار رسمی خود را اعلام نکرده‌اند؛ برخی آمارها براساس تخمین‌های IDC اعلام شده‌اند. در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از قیمت لپ‌تاپ و مشخصات فنی از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. 

شرکت

سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸

سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۷

میزان رشد

میزان فروش

سهم بازار

میزان فروش

سهم بازار

*

لنوو

۱۶۱۵۲

٪۲۴

۱۵۲۷۳

٪۲۲.۵

٪۵.۸

اچ‌پی

۱۵۳۵۹

٪۲۲.۸

۱۵۳۰۸

٪۲۲.۵

٪۰.۳

دل

۱۱۴۶۶

٪۱۷

۱۰۸۴۲

٪۱۶

٪۵.۸

ایسر

۴۸۷۴

٪۷.۲

۴۴۹۰

٪۶.۶

٪۸.۵

اپل

۴۷۶۲

٪۷.۱

۵۳۸۷

٪۷.۹

٪۱۱.۶-

دیگر شرکت‌ها

۱۴۷۷۵

٪۲۱.۹

۱۶۶۷۱

٪۲۴.۵

٪۱۱.۴-

مجموع

۶۷۳۸۷

٪۱۰۰

۶۷۹۷۱

٪۱۰۰

٪۰.۹-

*آمار فروش لنوو و فوجیتسو به‌صورت یکجا محاسبه شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات