سازمان فضایی ایران برنامه‌های هفته جهانی فضا را اعلام کرد

دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سازمان فضایی ایران با برگزاری نشستی به تشریح هفته‌ی جهانی فضا و برنامه‌های این سازمان در ایران به مناسبت آغاز این هفته از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه پرداخت.
تبلیغات

سازمان فضایی ایران با برگزاری نشستی به تشریح برنامه‌های خود برای گرامیداشت هفته‌ی جهانی فضا در کشورمان پرداخت. هفته‌ی جهانی فضا یا World Space Week یک رویداد هفتگی بین‌المللی است که در اغلب کشورهای جهان مراسمی برای بزرگداشت این هفته برگزار می‌شود. این رویداد هفتگی توسط سازمان ملل متحد به بهانه‌ی پرتاب اولین ماهواره‌ی ساخت دست بشر (اسپوتنیک یک) در ۴ اکتبر سال ۱۹۵۷ و امضای پیمان فضایی ماورای جو در ۱۰اُم اکتبر ۱۹۶۷ در تقویم جهانی جای گرفته است. این نام‌گذاری در ۶ دسامبر سال ۱۹۹۹ میلادی توسط مجموع عمومی سازمان ملل انجام شده است. هفته‌ی جهانی فضا را باید بزرگترین رویداد در این حوزه در سطح جهان خواند. آمارهای ارائه‌شده نشان از این دارد که بیش از ۳٫۷۰۰ رویداد در بیش از ۸۰ کشور جهان برای گرامیداشت این رویداد برگزار خواهد شد.

دکتر مرتضی براری، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای هفته‌ی جهانی فضا از جمله برگزاری مسابقات مختلف با محوریت هفته‌ی فضا که با شعار فضا جهان را متحد می‌کند، برگزار می‌شود. به دستاوردها و برنامه‌های این سازمان در سال‌های آینده برای تحقق برنامه‌های اشاره‌شده‌ی سند چشم‌انداز تا سال ۱۴۰۴ اشاره کرد. براری اعلام کرده که ظرفیت ماهواره‌های تولید داخل از ۵۰ کیلوگرم به ۲۵۰ کیلوگرم افزایش یافته و برد مداری ماهواره‌های پرتابی نیز از ۲۵۰ کیلومتر به ۵۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

هفته جهانی فضا

دکتر براری از آماده بودن سه ماهواره‌ی دوستی دانشگاه شریف، پیام دانشگاه امیرکبیر و ناهید یک در آینده نزدیک خبر داد. به‌گفته‌ی دکتر براری، ماهواره‌ی دوستی آماده‌ی پرتاب است و دو ماهواره‌ی پیام امیرکبیر و ناهید ۱ در حال گذراندن آزمایش‌های سازگاری هستند.

براساس اطلاعات ارائه‌شده توسط مرتضی براری، برنامه‌های فضایی ایران در مقایسه با سال گذشته پیشرفتی ۷۸ درصدی را شاهد بوده است. براری از نهایی شدن قانون‌گذاری در خصوص ورود شرکت‌های خصوصی برای دریافت پروانه‌ی مخابراتی ماهواره‌ای خبر داد. براری دامنه‌ی فعالیت شرکت‌های خصوصی را در دو حوزه‌ی بالا دست و پایین‌ دست عنوان کرد که شرکت‌های فعال در حوزه‌ی بالا دست مستلزم جذب سرمایه‌ای کلان هستند؛ چراکه این شرکت‌ها باید فرایند طراحی، اجرای ماهواره را در کنار پرتاب بر عهده بگیرند. شرکت‌های پایین دستی می‌توانند شامل استارتاپ‌ها یا شرکت‌های دانش‌بنیانی باشند که خدماتی را مبنی بر داده‌های دریافتی از ماهواره‌ها در اختیار کسب‌وکارها در حوزه‌های مختلف قرار می‌دهند. 

آمارهای ارائه‌شده نشان از این دارد که در حوزه‌ی بالادست نزدیک به ۳۰ و در حوزه‌ی پایین دست بیش از ۱۰۰ شرکت در حوزه‌ای نظیر سنجش از راه دور فعالیت می‌کنند.  

از جمله‌ی خدمات کنونی سازمان فضایی ایران باید به پروژه‌های پایش ماهواره‌ای زمین اشاره کرد که جزو خدمات پایین دستی ماهواره‌ای است. شرکت‌های خصوصی و استارتاپ‌ها نیز می‌توانند با فعالیت در این حوزه، خدماتی را در اختیار مشتریانن دولتی (B2G)، کسب و کار (B2B) و مشتریان عادی (B2C) قرار دهند. طرح پایش ماهواره‌ای زمین سازمان فضایی ایران با استفاده از داده‌های دریافت‌شده توسط ماهواره اقدام به ارائه‌ی اطلاعات مختلفی در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف می‌کند که شامل پایش ماهواره‌ای بلایای طبیعی کشور، پایش ماهواره‌ای تالاب‌ها و بدنه‌های آبی کشور و بصورت کلی پایش تغییرات سطحی و زیر سطحی زمین است که می‌توان با استفاده از آن در حوزه‌های مختلف به بهبود اقدامات در حال انجام سبب شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات