گوشی های رجیستر نشده دیگر زنگ نمی‌خورند

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
گوشی‌های بدون گارانتی و قاچاقی که از ۱۴ آذرماه فروخته شده‌اند، حالا پس از یک ماه به ترتیب در حال غیر فعال شدن و خارج شدن از پوشش سرویس‌های شبکه‌ی اپراتوری کشور هستند.
تبلیغات

با گذشت بیش از یک ماه از اجرای فاز نخست طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه، پوشش مخابراتی ۵ هزار گوشی آیفون که به دلیل ثبت نشدن در شبکه، قاچاق تشخیص داده شده‌اند، قطع شد. در این مرحله اعلام شد که تمامی خریداران گوشی تلفن همراه این برند یک ماه زمان خواهند داشت که نسبت به ثبت شناسه‌ی گوشی خود در شبکه مخابراتی کشور اقدام کنند.

حمیدرضا دهقانی نیا در این باره گفت:

تعداد ۵ هزار گوشی برند آیفون که در بازه زمانی ۱۴ تا ۱۷ آذرماه امسال خریداری شده‌اند اما به هر دلیلی کدشناسه آن‌ها در شبکه اپراتورهای کشور به ثبت نرسیده است، در حال حاضر از شبکه خارج شده‌اند و قابلیت دریافت سرویس را ندارند.

به گفته‌ی وی، به این تعداد گوشی در آن بازه‌ی زمانی پیامکی مبنی بر اینکه گوشی شما قاچاق تلقی شده است و باید نسبت به ثبت شناسه آن اقدام شود، ارسال شد؛ اما متأسفانه خریداران توجهی به این موضوع نکردند.

دهقانی نیا با بیان اینکه به‌مرور سایر گوشی‌هایی که یک ماه از زمان خرید آن‌ها گذشته است اما ثبت در شبکه نشده‌اند نیز قطع می‌شوند، افزود:

طبق دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا، فروشندگان کالای قاچاق موظف به بازپس‌گیری گوشی فروخته‌شده و استرداد مبلغ خرید گوشی به خریدار هستند.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا با تأکید براینکه فروشنده به هیچ عنوان حق فروش کالای قاچاق ندارد و مجرم شناخته می‌شود، افزود:

در ۶ ماه گذشته بارها با فعالان صنف موبایل و فروشندگان این کالا، جلسات توجیهی برگزار شد تا بتوان جلوی ورود کالاهای قاچاق در این حوزه را گرفت.

به گفته‌ی دهقانی‌نیا، خریداران کالای قاچاق باید در مورد مشکل به‌وجودآمده شکایت خود را به سازمان تعزیرات مطرح کنند و طبق هماهنگی به‌عمل‌آمده با سازمان تعزیرات، رسیدگی به شکایت آن‌ها به سرعت انجام می‌شود.

وی گفت:

بارها تأکید کرده‌ایم که خریداران در زمان خرید نسبت به استعلام کد شناسه و ثبت IMEI و دریافت فاکتور خرید اقدام کنند.

وی با اشاره به موفقیت اجرای طرح رجیستری در فاز نخست، تأکید کرد:

برآوردها نشان می‌دهد که بخش اعظمی از گوشی‌هایی که پس از اجرای این طرح وارد کشور شده‌اند از مبادی قانونی بوده و شرکت‌های متعدد نسبت به ثبت نمایندگی یا دفتر نمایندگی در کشور اقدام کرده‌اند و ملزم به ارائه خدمات پس از فروش گوشی هستند.

بر اساس گزارش مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آمار نشان می‌دهد که تعداد گوشی‌های خریداری‌شده گوگل، بلک‌بری و موتورولا که در فاز دوم این طرح مشمول رجیستری شده‌اند و شناسه آن‌ها به ثبت نرسیده است، قابل توجه نیست و فروش این مدل‌ها نیز اغلب از طریق نمایندگی در حال انجام است.

دهقانی‌نیا همچنین اعلام کرد که هنوز این موضوع که کدام گوشی‌ها در فاز سوم اجرای این طرح، مشمول رجیستری شوند مشخص نشده و کمیته راهبری فنی در این مورد تاکنون تصمیمی نگرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات