خودروی مفهومی برقی بایتون؛ در CES رونمایی شد

دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
استارتاپ چینی بایتون در جریان نمایشگاه CES 2018 از خودروی مفهومی خود رونمایی کرد. این مدل، ترکیبی از تمام فناوری‌های پیش‌تاز صنعت خودروسازی برای آینده است.
تبلیغات

روز گذشته و در جریان نمایشگاه CES، شرکت چینی بایتون از خودروی مفهومی الکتریکی خود رونمایی کرد. بایتون با تلفیق فناوری‌های پیشرفته و به‌روز مورد استفاده در دهه‌ی آینده، این خودرو را طراحی کرده است. با توجه به آینده‌ی خودروهای الکتریکی و خودران، مدل مفهومی بایتون نیز به هر دو فناوری مجهز است. از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی این خودروی الکتریکی خودران می‌توان به اتصال به اینترنت 5G، استفاده از دستیار مجازی آمازون الکسا و سیستم تشخیص چهره‌ی راننده و سرنشینان اشاره کرد.

خودروی مفهومی بایتون

اگرچه در بسیاری از طرح‌های مفهومی این قابلیت‌ها به‌چشم می‌خورند، اما بایتون قصد دارد تا این مدل مفهومی را خیلی زود به تولید انبوه برساند. براساس اعلام این شرکت، اولین محصول این شرکت اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی وارد بازار چین، زادگاهش، خواهد شد و به‌دنبال آن و در سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه‌ی این خودرو در اروپا و آمریکا آغاز می‌شود. نکته‌ی جالب توجه در مورد این طرح مفهومی اعلام قیمت تخمینی آن از سوی بایتون است. این استارتاپ امیدوار است که محصول خود را با آستانه‌ی قیمت ۴۵,۰۰۰ دلار وارد بازارهای جهانی کند.

خودروی مفهومی بایتون

در حال حاضر بازار گرم خودروهای الکتریکی مدرن سبب شده شرکت‌ها و استارتاپ‌های زیادی پا به عرصه‌ی این صنعت بگذارند و تسلا به‌عنوان پیش‌تاز این عرصه کماکان در اوج قرار دارد. دفتر اصلی استارتاپ بایتون در نانجینگ چین قرار دارد و دفتر سرمایه‌گذاری آن در هنگ‌کنگ واقع شده است. مرکز طراحی این استارتاپ در مونیخ آلمان است و واحد توسعه‌ی نرم‌افزاری‌اش که شامل مباحث فناوری خودران است، در سیلیکون ولی قرار دارد. با وجود این تشکیلات و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی به‌نظر می‌رسد که بایتون، صرفا در حد یک استارتاپ کوچک باقی نخواهد ماند و به‌زودی به رقیبی قدرتمند در عرصه‌ی صنعت خودروهای الکتریکی خودران بدل خواهد شد.

خودروی مفهومی بایتون

بایتون اعلام کرده است که این مدل مفهومی اساسا به‌عنوان یک خودروی الکتریکی طراحی و توسعه داده شده و هیچ فضایی برای پیشرانه‌های احتراق داخلی درون آن در نظر گرفته نشده است. بر اساس اعلام این شرکت در نمایشگاه CES ۲۰۱۸، این خودرو در دو نسخه عرضه خواهد شد. نسخه‌ی اول مجهز به باتری با ظرفیت ۷۱ کیلووات ساعت است که می‌تواند شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتری فراهم کند و نسخه‌ی دوم با استفاده از باتری با ظرفیت ۹۵ کیلووات ساعت، شعاع حرکتی ۵۲۰ کیلومتری خواهد داشت. این خودرو به فناوری شارژ سریع مجهز است و با هر ۲۰ دقیقه شارژ از طریق ایستگاه‌های ۲۲۰ ولتی سطح ۲، می‌تواند ۲۴۰ کیلومتر مسافت طی کند.

خودروی مفهومی بایتون

استفاده از فناوری خودران یکی از برنامه‌های بزرگ بایتون است. این شرکت با تأکید بر قابلیت‌های خودران این خودرو اعلام کرده است که مدل جدید بایتون به راننده اجازه می‌دهد فراتر از کنترل فرمان خودرو در ترافیک‌ها، وقت خود را با سرنشینان بگذراند. در هنگام عرضه، بایتون از فناوری خودران سطح ۳ در محصول خود استفاده خواهد کرد که به معنی امکان استفاده از قابلیت خودران در بسیاری از موقعیت‌های غیر اضطراری است و گاهی راننده باید کنترل خودرو را در دست بگیرد.

خودروی بایتون از لحاظ تئوری، به سیستم خودران سطح ۴ مجهز است که به معنی کنترل کامل خودرو در همه‌ی شرایط است، اما برای استفاده از تمام ظرفیت این سیستم ابتدا باید قوانین عبور و مرور در مسیرهای عمومی تغییر کند.

خودروی مفهومی بایتون

اگرچه در زمان عرضه خودروی بایتون به امکان اتصال به اینترنت 4G مجهز است، اما این شرکت در نظر دارد در آینده از امکان اتصال به اینترنت نسل پنجم در محصول خود استفاده کند. سقف مدل مفهومی بایتون به یک آنتن داخلی مجهز است و در نتیجه در این خودرو دیگر خبری از آنتن‌های کوسه‌ای معمول نخواهد بود. اتصال به اینترنت امکان استفاده از دستیار مجازی آمازون الکسا را فراهم می‌کند. در ویدئوی منتشر شده در جریان رونمایی از این طرح مفهومی، بایتون نشان می‌دهد که چگونه با استفاده از دستیار الکسا سرنشینان می‌توانند درخواست مسیریابی یا حتی ثبت لیست خرید را انجام دهند.

برای استفاده از قابلیت‌های آتی سیستم خودران، این خودرو به صندلی‌هایی با قابلیت چرخش کامل مجهز است که سبب می‌شود سرنشینان بتوانند روبه‌روی یکدیگر بنشینند. در داشبورد این خودرو یک صفحه‌ی لمسی بزرگ قرار دارد که سراسر قسمت داشبورد خودرو را پوشانده است. علاوه بر این صفحه‌ی لمسی، یک نمایشگر لمسی کوچک در وسط فرمان این خودرو تعبیه شده است که به راننده اجازه می‌دهد با خودرو تعامل داشته باشد و بتواند دستوراتی مانند مسیریابی را اجرا کند.

خودروی مفهومی بایتون

اگرچه خودروی مفهومی بایتون به‌عنوان یک شاسی بلند معرفی شده است، اما ارتفاع آن اندکی کم‌تر از شاسی بلندهای موجود در بازار است. بر اساس اعلام بایتون، این شرکت در نظر دارد در آینده از نمونه‌های سدان و چندمنظوره‌ی خود رونمایی کند. با توجه به زمان‌بندی این شرکت برای عرضه‌ی این خودروی مفهومی، نمونه‌ی رونمایی شده بیش‌تر از آن‌که یک خودروی مفهومی باشد، یک نمونه‌ی اولیه از این خودرو است.

خودروی مفهومی بایتون
خودروی مفهومی بایتون
خودروی مفهومی بایتون
خودروی مفهومی بایتون
خودروی مفهومی بایتون
خودروی مفهومی بایتون
خودروی مفهومی بایتون
خودروی مفهومی بایتون
خودروی مفهومی بایتون
خودروی مفهومی بایتون
خودروی مفهومی بایتون
خودروی مفهومی بایتون
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات